تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود فیلم‌های سینمایی آخر هقته تلویزیون (۳۰ و ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان رضا رشیدپور: دیگر نمی‌خواهم مجری برنامه سرگرم‌کننده تلویزیونی باشم صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنج‌شنبه ۳۰ فروردین۱۴۰۳
سرخط خبرها

مهم‌ترین موضوعاتی که در دیدار رئیس جمهور با فعالان فرهنگی مشهد مطرح شد

  • کد خبر: ۱۰۳۶۱۹
  • ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸
مهم‌ترین موضوعاتی که در دیدار رئیس جمهور با فعالان فرهنگی مشهد مطرح شد
در هجدهمین سفر استانی دولت سیزدهم، حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی با جمعی از فعالان فرهنگی خراسان رضوی دیدار کرد. در این جلسه که دوازدهم فروردین برگزار شد، به گفتگو درباره مسائل و موضوعات شهری و فرهنگی پرداخته شد.

نعیمه زمانی | شهرآرانیوز - در هجدهمین سفر استانی دولت سیزدهم، حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی، با جمعی از فعالان فرهنگی خراسان رضوی دیدار کرد. در این جلسه که دوازدهم فروردین برگزار شد، به گفتگو درباره مسائل و موضوعات شهری و فرهنگی پرداخته شد و رئیس جمهور بر لزوم سامان دهی بافت قدیمی و پیرامونی اطراف حرم مطهررضوی تأکید کرد و گفت: برای سامان دهی این بافت، ضمن مطالعه اقدامات انجام شده باید یک طرح نو ایجاد شود تا مظاهر فرهنگی و میراث گران قدر دل بستگی به امام هشتم (ع) حفظ شود در عین اینکه بازسازی انجام می‌شود.

به گفته او، کار اقتصادی باید با هویت فرهنگی همراه باشد و توسعه یافتگی در تمام استان‌ها باید با حفظ هویت فرهنگی انجام شود. رئیسی همچنین به استقبال دولت از طرح‌های فرهنگی ارائه شده از سوی بانوان اشاره کرد و با تأکید بر ضرورت رعایت عفاف و حجاب در جامعه، از فعالیت ۲۸ دستگاه در این حوزه خبر داد. مهدی یک پسر، دبیر جشنواره بین المللی هنر‌های شهری مشهد، خلیل موحد، عضو چهارمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد و حجت الاسلام احسان کفشدار طوسی، مدرس حوزه و دانشگاه سه تن از فعالان فرهنگی بودند که در این جلسه حضور داشتند و به بیان نظرات و پیشنهاد‌های خود پرداختند. در ادامه گفت و گوی ما با آن‌ها را درباره پیشنهادات و مباحث مطرح شده در این دیدار را می‌خوانید.

توجه به صنعت فرهنگی

مهدی یک پسر، دبیر جشنواره بین المللی هنر‌های شهری مشهد با اشاره به موضوع صنایع فرهنگی که در این جلسه مطرح کرده بود، گفت: مشهد به دلیل شرایط و ویژگی‌هایی که دارد یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب کشور در حوزه صنایع فرهنگی است و می‌تواند یکی از قطب‌های صنایع فرهنگی کشور باشد.

او ادامه داد: پیرو این پیشنهاد و موافقت ریاست جمهوری، جلسه‌ای دیگر برگزار شد و ابعاد مختلف موضوع صنعت فرهنگ در خراسان و تشکیل ستادی در این زمینه مورد بررسی قرار گرفت.

یک پسر بیان کرد: پارک‌های موضوعی می‌توانند به منظور فراهم کردن اوقات فراغت زائران و هم راستا با امر زیارت فرصتی برای آشنایی با مباحث دینی، معنوی، تاریخی و هویتی شهر فراهم کنند و به عنوان یک جاذبه گردشگری در کنار دیگر برنامه‌های شهر قرار گیرند.

به باور او، بحث زیرساخت‌های حوزه صنایع فرهنگی به صورت شهرک سینمایی مانند مراکز فناوری و نوآوری با حضور گروه‌های مختلف نیز اقدام مناسبی است.

یک پسر، به موضوعات مورد علاقه جوانان اشاره کرد و توضیح داد: مشهد ظرفیت خوبی در زمینه انیمیشن و بازی‌های رایانه‌ای دارد و به همین دلیل نیازمند توجه است. ضمن اینکه تولید و توزیع اسباب بازی نیز یکی از محصولات پرفروش در سبد سوغات زائر است.

او مشهد را یکی از شهر‌های پیشرو در حوزه شرکت‌های دانش بنیان دانست و گفت: شرکت‌های دانش بنیان حوزه خلاق و شرکت‌هایی که محصولات فرهنگی یا خدمات فرهنگی تولید می‌کنند در دسته بندی شرکت‌های خلاق معاونت علمی قرار می‌گیرند. از این رو توجه به آن‌ها می‌تواند عامل مؤثری در پیشرفت صنعت فرهنگی مشهد باشند.

یک پسر یادآور شد: صنایع فرهنگی قدرت اشتغال زایی بالایی دارند و قدرت نرم برای ما ایجاد می‌کنند. به این معنا زمانی که صادرات صنایع فرهنگی شکل گیرد علاوه بر اشتغال زایی این امکان فراهم می‌شود که فرهنگمان را صادر کنیم. از این منظر یک صنعت چند وجهی محسوب می‌شود.

به گفته او، برگزاری این گونه جلسات و شنیدن نظرات فعالان فرهنگی برای برنامه ریزی بهتر دولت در حوزه‌های منطقه‌ای مؤثر است.

تأکید بر دولت اسلامی

خلیل موحد، عضو چهارمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد نیز بیان کرد: رهبر معظم انقلاب بر موضوع ایجاد دولت اسلامی و حلقه‌های میانی تأکید کردند و به همین دلیل به این موضوع باید توجه شود. برگزاری این جلسه نیز برای تحقق این بخش از کلام رهبری است و شروع یک دولت اسلامی با حضور نیرو‌های مردمی و مطالبه از مسئولان را نشان می‌دهد.

او ادامه داد: چنین حرکتی که ارتباط با مردم را در بردارد باید تبدیل به ساختاری شود که در سطح ملی انجام شود و تمام استانداران مأمور شوند که با نخبگان و تشکل‌ها در ارتباط باشند.

موحد با اشاره به موضوع قاچاق بیان کرد: اکنون صد‌ها صفحه اینترنتی اجناس کشور‌های غربی را به دست مردم می‌رسانند و باید اقدام اساسی در این زمینه انجام شود.

او با تأکید بر اهمیت هوش مصنوعی و ضرورت توجه به آن توضیح داد: شرکت‌های دانش بنیان نیاز به کمک مالی ندارند بلکه نیاز به حمایت دارند. بنابر کلام رهبری دولت در این زمینه دو مأموریت دارد که از آن می‌توان به افزایش کمیتی دو برابری و نظارت بر عملکرد و پشتیبانی اشاره کرد.

دستور رئیسی در راه اندازی سایبرشهر در مشهد

حجت الاسلام احسان کفشدار طوسی، مدرس حوزه و دانشگاه به حضور کم رنگ سه گروه بانوان، جوانان و روحانیت در دولت حاضر اشاره کرد و درباره موضوعات بیان شده در جلسه گفت:در دو سال و نیم اخیر جوانان بسیاری از کشور مهاجرت کرده اند که بخش مهمی از آنان متخصصان حوزه فناوری اطلاعات هستند؛ بنابراین دولت جدید باید فعالیت‌های خود در این فضا را به مردم معرفی کند تا از مهاجرت جلوگیری شود.

تنها به رسانه‌های سنتی و جلسات گفت وگویی صداوسیما و روزنامه نباید اکتفا کرد و نیاز به توجه بیش از پیش به رسانه‌های نوین و فضای مجازی است. او ادامه داد: عربستان سعودی در حال راه اندازی شهری با عنوان «نئوم سیتی» است تا با این اقدام در مورد فناوری‌های نوین قدم بردارد. در نتیجه اگر تحولی در این زمینه در کشور انجام نشود، تعداد بسیاری از جوانان جذب آن خواهند شد.

کفشدار طوسی، از وجود طرح «سایبرشهر» خبر داد و گفت: در تمام مراکز استان‌های مهم و فعال در حوزه IT باید «سایبرشهر» راه اندازی شود که محل تجمع تمام شرکت‌های فناوری و اطلاعات در هشت بخش بازی، انیمیشن و پویانمایی، نرم افزار، سخت افزار و زیرساخت، رسانه‌های اجتماعی، تولید علم و نیروی انسانی، شبکه‌های اجتماعی و هوش مصنوعی باشد. به گفته او رئیس جمهور در پاسخ به پیشنهاد‌های مطرح شده، بر تقویت رسانه‌های مردمی و پیگیری اجرای سایبرشهر تأکید کرد. کفشدار طوسی، یادآور شد: بیان نظرات در جلسه و توجه و پاسخگویی صریح و صمیمانه به یکایک آن‌ها از سوی رئیس جمهور کار مثبتی بود و این گونه جلسات می‌تواند گره گشای بسیاری از مشکلات کشور باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->