علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ بازار سرمایه یا همان بازار بورس آن قدر جذابیت دارد که شرکتهای بزرگ اقتصادی را ترغیب کند تا برای ارتقای فعالیتهای سالم و شفاف اقتصادی خود وارد این میدان شوند. این حرکت، رشد اقتصادی هر سازمانی را در بلند مدت تضمین میکند و به نوعی یکی از مطمئنترین راههای پیشبرد اهداف اقتصادی هر مجموعه به شمار میآید. این ورود برای شهرداریها نیز با توجه به ماهیت فعالیت هایشان سودآوری مناسبی دارد و بخشی از دغدغه آنها را که همان داشتن درآمد پایدار است به تحقق نزدیک میکند.
بر اساس اظهارات رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکتهای شورای اسلامی شهر مشهد یکی از برنامهها و سیاستهای شورای ششم، ورود شرکتهای اقتصادی وابسته به شهرداری به بازار سرمایه است تا از این طریق سطح درآمدهای پایدار شهری بالا رود و از سوی دیگر با حضور شرکتهای اقتصادی وابسته به مدیریت شهری، کیفیت ارائه خدمات در بازار رقابتی افزایش یابد.
مجید دبیریان در این باره به شهرآرا میگوید: تلاش بر این است که در سالهای فعالیت دوره ششم مدیریت شهر مشهد حداقل پنج شرکت وابسته به شهرداری وارد بازار بورس شوند که یکی از مهمترین آنها در نوبت اول شرکت نمایشگاههای بین المللی مشهد است.
وی با تأکید بر اینکه ظرفیتهای اقتصادی مجموعه شهرداری بسیار فراتر از آن چیزی است که تا امروز از آن استفاده شده است، اظهار میکند: بهره مندی از شرکتهای موجود، یکی از ظرفیتهای مدیریت شهری برای توسعه فعالیتهای اقتصادی است و همچنین ظرفیتهای اقتصادی دیگری در شهرداری وجود دارد که باید برای آنها شرکتهایی تأسیس شود.
رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکتهای شورای شهر مشهد میگوید: درباره شرکتهایی که اکنون وجود دارد اعتقادمان این است که اگر بخواهیم از حداکثر ظرفیت این شرکتها استفاده کنیم و به درآمد پایدارتری برای مدیریت شهری برسیم و به تبع آن فعالیتها را توسعه دهیم، یکی از راه کارهای اصلی ورود به بورس است.
وی با بیان اینکه در این زمینه مذاکراتی با شهردار مشهد انجام و توافقاتی نیز حاصل شده است میافزاید: همچنین در تبصرههای بودجه ۱۴۰۱ موضوع تکلیف و اجازه دادن به شهرداری برای بورسی یا فرابورسی کردن شرکتها آمده است و این اتفاق باید در شهرداری بیفتد.
دبیریان با اشاره به برنامه مدیریت شهری برای ورود نمایشگاه بین المللی مشهد به بازار سرمایه و تعیین حسابرس مورد اعتماد بورس ادامه میدهد: در مسیر بورسی شدن شرکت نمایشگاه بین المللی مشهد باید الزاماتی رعایت و مقدماتی فراهم شود. امیدواریم این اتفاق در سال جاری رخ دهد و با پیگیری و جدیت مدیران شهری موضوع بورسی شدن این شرکت در سال ۱۴۰۱ محقق شود.
این عضو شورای اسلامی شهر مشهد با تأکید بر اینکه تاکنون شرکتی در حوزه نمایشگاهی در کشور وارد بازار بورس نشده است، میگوید: شرکت نمایشگاه بین المللی مشهد دارای ظرفیت بالایی است و ازاین رو اصرار داریم این شرکت بورسی شود. البته همان طور که شهردار مشهد برای موضوعات نمایشگاههای خارجی و ایجاد منابع درآمدی جدید تکالیفی را برای شرکت نمایشگاههای بین المللی مشهد تعیین کرده است، این شرکت باید به سطح درآمد شایان قبولی برسد؛ زیرا داشتن درآمد پذیرفتنی برای سهام داران و وجود یک افق روشن جزو الزامات ورود یک شرکت به بورس است.
وی با بیان اینکه حوزه فناوریهای نوین و شرکتهای دانش بنیان حوزه دیگری است که مدیریت شهری مشهد از طریق این ظرفیت میتواند وارد بورس شود، ادامه میدهد: در این راستا دیگر شرکتی که مالک آن شهرداری مشهد است و قدرت عرض اندام در این حوزه را هم دارد، شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی (تات) است. تا چند روز آینده تغییر اساسنامه این شرکت به صحن شورا میآید و پس از تصویب اساسنامه جدید و تعیین و استقرار هیئت مدیره جدید، موضوع بورسی شدن این مجموعه نیز در دستور کار قرار میگیرد.
وی افزود: همچنین در حوزه گردشگری و فعالیتهای مرتبط با آن، به ویژه در حوزه پذیرش زائر و گردشگر، شرکت «هفت حوض» سابق که امروز با نام شرکت «گردشگری مشهد» شناخته میشود، یکی دیگر از شرکتهای تحت مالکیت شهرداری مشهد است که تلاش میکنیم مقدمات ورود به بورس برای آن فراهم شود.
به گفته دبیریان قرار شده است که دیگر شرکتهای موجود در شهرداری مشهد ظرفیتها و زیرساختهای خود را برای اصلاح و ورود به بازار سرمایه اعلام کنند.
وی با بیان اینکه هدف ما در دوره ششم مدیریت شهری، بورسی شدن حداقل پنج شرکت زیرمجموعه شهرداری مشهد است، اظهار کرد: البته ورود به بازار بورس الزاما نباید از طریق شرکتهای شهرداری باشد بلکه مدیریت شهری مشهد علاوه بر این موضوع میتواند سهام دار شرکتهای فعال بورسی در حوزه مدیریت شهری نیز باشد و این هم جزو دیگر مأموریتهای محول شده به شهرداری مشهد است.