صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

۶۰۰ هکتار از حاشیه شهر به مشهد می‌پیوندد

  • کد خبر: ۱۱۵۹۳۴
  • ۱۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵
نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: به زودی و در سایه گفت و گوی شهرداری با آستان قدس رضوی، ششصد هکتار از اراضی حاشیه شهر در اختیار بخش شهری قرار می‌گیرد

مرتضی محمدپور | شهرآرانیوز؛ به گفته نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، هدف از برگزاری سلسله جلسات «پای حرف مردم» این است که نمایندگان مردم در شورا بدون واسطه با مردم ارتباط بگیرند و در این میان اثربخشی این ارتباط بی واسطه برای اهالی مناطق شرقی مشهد که با مشکلات متعددی دست وپنجه نرم می‌کنند، دوچندان است. بر همین اساس در ادامه سلسله جلسات «پای حرف مردم» این بار جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد با حضور در مسجد پیغمبر (ص) طرق، مهمان اهالی شریف این منطقه شدند تا درد دل ساکنان آن را از نزدیک بشنوند و پیگیر مشکلات آن‌ها باشند.

قطار توسعه در مسیر مناطق شرقی شهر

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در ابتدای این مراسم، گفت: به برکت تعامل با وزارت مسکن و شهرسازی، دستور وزیر برای بازنگری طرح جامع مشهد صادر شده است و به زودی در سایه گفتگو‌هایی که با آستان قدس رضوی به عنوان بزرگ‎مالک اراضی مناطق شرقی صورت گرفته است، ششصد هکتار از اراضی این مناطق در اختیار بخش شهری قرار می‌گیرد تا طبق نقشه جامع شورای ششم، منطقه طرق و محلات شهرک شهید رجایی و شهرک شهید باهنر در فاز جدید توسعه شهری قرار بگیرند.

مهدی ناصحی با بیان اینکه توسعه نامتوازن مشهد در سال‌های اخیر باعث شده است حریم شهر به گونه‌ای ناعادلانه در افق غرب گسترش یابد، گفت: به این ترتیب، بسیاری از امکانات شهری به سمت غرب هدایت شده است؛ به گونه‌ای که امروزه غربی‌ترین نقطه شهری در مشهد تا حرم مطهر رضوی، افزون بر ۲۸ کیلومتر فاصله دارد و درنتیجه شاهد هستیم که مضجع منور رضوی به جای اینکه در مرکز شهر قرار داشته باشد به یک نقطه حاشیه‌ای تبدیل شده است.

اراضی بزرگ مقیاس چالش پیش روی فضای سبز

سازمان دهی بوستان ۷۳ هکتاری کشاورزی شهری در شهرک شهید رجایی، یکی از محور‌های مطالبات مردم در این دیدار بود که رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای ششم در پاسخ به این مطالبه شهروندان گفت: سیاست شورای ششم در حوزه پارک‌ها و فضای سبز این بوده که عمده پروژه‌های پیش رو به مناطق حاشیه‌ای انتقال یابد، اما معضل اصلی هم این است که اراضی بزرگ مقیاس در این مناطق با چالش‌های حقوقی دست به گریبان هستند و اقناع مالکان خصوصی برای تهاتر زمین خود به ازای دریافت اراضی هم تراز در بخش‌های دیگر شهر نیازمند مذاکرات پیچیده و پیگیری‌های حقوقی مستمر است.

افزایش ۱۷ هکتاری بوستان ۷۳ هکتاری

حسن کریمدادی ادامه داد: با وجود همه این مشکلات، برنامه داریم فضای سبز و بوستان ۷۳ هکتاری شهرک شهید رجایی به صد هکتار افزایش پیدا کند و سایر خدمات شهری هم بر این بخش متمرکز شود. به موازات این، خوشبختانه طرح احداث چهارده بوستان بانوان در سرتاسر شهر نیز به مرحله اجرا رسیده و امیدواریم تا مسئله ورزش و تفریح بانوان مشهدی به طور شایسته‌ای سازمان دهی شود.

کریمدادی همچنین در واکنش به گلایه ساکنان منطقه طرق در زمینه تخلیه غیرقانونی نخاله‌های ساختمانی و رهاسازی زباله در اراضی پیرامونی این منطقه گفت: در مشهد روزانه ۲ هزار تن زباله بازیافت ناپذیر تولید می‌شود که دفن آن می‌تواند منجر به ایجاد آسیب‌های زیست محیطی متعدد شود، اما خوشبختانه سازمان مدیریت پسماند در مشهد تا حد زیادی به حل این معضل کمک کرده و به برکت فعالیت بزرگ‌ترین لندفیل مهندسی پسماند کشور در مشهد، گستره خدمت رسانی از ۳۰ هزار شهروندی که عضو ثابت سامانه مدیریت پسماند بوده اند، به ۱۴۰ هزار نفر افزایش داشته است. وی به تولید روزانه ۲۰ هزار تن خاک و نخاله ساختمانی در مشهد اشاره کرد و ادامه داد: این مواد را در صورت جذب سرمایه گذار می‌توانیم به چرخه صنعت ساختمان بازگردانیم که درنتیجه، بسیاری از مشکلات مناطق حاشیه‌ای ما رفع خواهد شد.

اختصاص ۱۰۰ دستگاه اتوبوس جدید به حاشیه شهر

مجید طهوریان عسکری، عضو کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر، نیز گفت: هیچ فاصله‌ای میان اعضای شورای شهر با عموم مردم مشهد وجود ندارد و تنها تفاوت مربوط به این است که اعضای شورا از حقیقت چالش‌های قانونی و هزینه‌های سرسام آور مدیریت شهری در مسیر اجرای یک پروژه آگاهی دارند: برای مثال در حالی احداث خط ۳ قطار شهری به طول ۲۴ کیلومتر یک مطالبه عمومی است که برای ایجاد هر هزار متر مترو در مشهد باید هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شود. با این حال، تلاش برای توسعه مناطق پیرامونی مشهد باور مدیریت شهری در دوره جدید است و به همین علت، در ابتدای امسال پس از خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس به ارزش تجمیعی ۵۰۰۰ میلیارد ریال، بدون استثنا همگی در خطوط حمل و نقل شهری در مناطق حاشیه شهر قرار گرفتند تا دیگر میان خدمات شهری در مناطق برخوردار و مناطق حاشیه‌ای تفاوتی وجود نداشته باشد.

حواله بودجه در جیب حاشیه شهر

در ادامه این جلسه که با حضور حجت الاسلام محسن پاکدامن، فعال حاشیه شهر و تنها بازمانده حادثه تروریستی حرم مطهر رضوی برگزار شد، رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک با اشاره به نخستین مصوبه شورای ششم در زمینه تخصیص بودجه ۱۰۰ میلیارد ریالی به پروژه‌های زودبازده در مناطق حاشیه شهر که طبق تشخیص هیئت امنای مساجد و معتمدان محلی قرار است گره از کار مردم باز کند، تصریح کرد: در منطقه طرق و شهرک شهید رجایی، ۳۵ میلیارد ریال به پروژه روشنایی جاده محمدآباد و معابر فرعی طرق، ۲۰ میلیارد ریال به احداث پایانه اتوبوس رانی صاحب الزمان (عج)، ۲۵ میلیارد ریال به تسطیح و آسفالت معابر محلی، ۹۰ میلیارد ریال به حل چالش‌های حقوقی در حوزه مالکیت اراضی و رفع موانع ملکی و ۳۵ میلیارد ریال به مجموعه ورزشی شهید ساعی تخصیص یافته و علاوه بر این، پروژه بدنه‎سازی و کف‎سازی کال طرق که مدت‌ها برای اهالی محله ایجاد مشکل کرده بود، با اعتبار ۶۰۰ میلیارد ریالی درحال تکمیل است و تاکنون ۴۰ درصد نیز پیشرفت داشته است. ایمان فرهمندی بیان کرد: در بودجه ۱۴۰۱، سهم مناطق حاشیه‌ای به ۴۵ درصد افزایش پیدا کرد تا به این ترتیب، تقریبا نیمی از بودجه دراختیار شهرداری برای پروژه‌های مناطق پیرامونی هزینه شود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.