اولین رویداد خلاقیت و نوآوری در مشهدمقدس برگزار می‌شود افتتاح نخستین سایت پرنده‌شناسی در بوستان وکیل‌آباد مشهد کشف‌رود، رودی به قدمت میلیون‌‌ها سال آغاز عملیات محلول‌پاشی برگی در فضای سبز شهری مشهد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) متروی مشهد از واگن‌های ملی بهره‌مند می‌شود خلاقیت و نوآوری ضرورت توسعه شهری قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد تغییر یافت + جزئیاتی از تغییر کرایه‌های ناوگان حمل و نقل عمومی در مشهد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد
سرخط خبرها

۳ کلان‌پروژه برای توس

  • کد خبر: ۱۱۸۱۴۲
  • ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۶
۳ کلان‌پروژه برای توس
اعضای شورای اسلامی شهر مشهد در نشست‌های «پای‌حرف مردم» از پیگیری شورای ششم برای توسعه منطقه توس سخن گفتند

مرتضی محمدپور | شهرآرانیوز؛ تأخیر بیش‌از‌ده‌ساله در تدوین طرح راهبردی منطقه توس شورای ششم را بر آن داشت تا با یک اقدام جهادی، این طرح معوق را پنج‌ماهه تدوین و ابلاغ کنند. حالا اهالی منطقه شاهنامه در انتظار فرارسیدن آذر ۱۴۰۲، یعنی زمانی تعیین‌شده برای ابلاغ طرح تفصیلی منطقه توسط اداره‌کل مسکن و شهرسازی استان به شهرداری هستند تا سرانجام وضعیت این منطقه تعیین تکلیف شود.

با توجه به اهمیت این موضوع بحث و گفتگو درباره طرح تفصیلی منطقه شاهنامه و معضلات ساکنان این محلات، محور جلسه دیگری از سلسله‌برنامه‌های «پای حرف مردم» بود. در این نشست اعضای شورای اسلامی شهر مشهد در مسجد امام حسن‌مجتبی (ع) محله شاهنامه، مهمان ساکنان این منطقه بودند و پای درددل و مشکلاتشان نشستند و وعده‌های مهمی در زمینه توسعه این منطقه دادند.

رشد ۶.۵ برابری بودجه منطقه توس

عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد در این نشست مردمی گفت: استقرار پایگاه شورای اجتماعی محلات و حضور فعالان فرهنگی در مجموعه فرهنگی محله چهاربرج که به‌تازگی با اعتبار هشت‌میلیارد‌ریالی به بهره‌برداری رسیده است، می‌تواند مقدمه‌ای برای سازمان‌دهی مطالبات مردمی و پیگیری اثربخش آن‌ها باشد.

مجید طهوریان عسکری با بیان اینکه اعتبارات منطقه توس از حدود ۲۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به ۱۳۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ رسیده است افزود: سه کلان‌پروژه توسط کمیسیون ویژه منطقه توس تعریف شده است که اگرچه پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۲ و بعد از آن به بهره‌برداری برسد، اما تا حد زیادی امیدواریم که مشکلات مهم و کلیدی محلات منطقه شاهنامه در سایه این سه کلان پروژه حل شود.

وی در تشریح این سه کلان پروژه بیان کرد: کلان‌پروژه اول ناظر بر حل معضل ترافیکی و گرهی کور در ورودی بولوار شاهنامه از مسیر بزرگ‌راه پیامبر اعظم (ص) است. کلان‌پروژه دوم مربوط به زمین هفتادهکتاری صداوسیما در منطقه چهاربرج است که پیشنهاد‌های اولیه برای ایجاد شهر قصه‌ها و داستان‌های شاهنامه در آن مطرح شده است.

کلان پروژه بعدی هم که به‌زودی در کمیسیون ماده ۵ به تصویب خواهد رسید، همان شهر صنایع‌دستی در منطقه تاریخی توس است. تا با محوریت جایگاه مشهدالرضا (ع) در صنعت سنگ‌های زینتی، این منطقه را از نظر اقتصادی به‌گونه‌ای پایدار تقویت کند.

طهوریان در واکنش به گلایه مردم در زمینه کمبود سرانه فضای سبز، اظهار کرد: به‌تازگی بیش از شش هکتار فضای سبز در محیط جلوخان آرامگاه فردوسی ایجاد شده و علاوه بر این، بوستان ده هکتاری جدیدی هم در مقابل حریم منطقه هارونیه و حدفاصل میدان سپهبد تا محوطه جلوخان آرامگاه ایجاد خواهد شد.

بهسازی معابر و پیاده‌رو‌ها در اولویت

پیاده‌رو‌های ناهموار و خیابان‌های خاکی در محلات مختلف منطقه توس یکی از مظاهر نازیبایی در این منطقه است و با افزون شدن معضل آب‌های سطحی به این مشکل، برای اهالی هم چالش‌های فراوانی ایجاد شده است. رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهد در این نشست با اشاره به اینکه پیاده‌رو‌های منطقه شاهنامه جزو طرح‌های عمرانی منطقه است، گفت: در سایه توجهات ویژه‌ای که به این موضوع شده، مشکل خیابان‌ها و معابر منطقه توس در آینده رفع خواهد شد.

حسین حسامی با بیان اینکه حدود ۳۰۰ میلیارد ریال در قالب طرح‌های زودبازده به منطقه توس تخصیص پیدا کرده که بیش از ۸۰ درصد از آن فقط ناظر بر پروژه‌های عمرانی و به‌طور خاص آسفالت معابر شهری در این منطقه است، افزود: وجود طرح تفصیلی برای منطقه یک موضوع الزامی است و مدیریت شهری در دوره جدید، مکاتبات و پیگیری‌های فراگیری با اداره‌کل راه و شهرسازی استان برای تدوین فوری این طرح داشته است، اما بازهم کار را به طرح تفصیلی گره نزده‌ایم و برمبنای اعلام نیاز کمیته‌های مردمی و مساجد، طرح‌هایی مردمی تعریف شده است تا با استفاده از پشتوانه بودجه صدمیلیاردریالی، تا حد امکان گره از کار مردم باز کند.

وی با اعلام تجهیز ۷۰‌درصدی فرهنگ‌سرای شاهنامه و گشایش آن در آینده نزدیک تصریح کرد: قرارگاه اجتماعی محلات به‌عنوان یکی از مصوبات جدید شورای ششم، قرار است به‌صورت هدفمند به بررسی و رفع مشکلات و چالش‌های اجتماعی مناطق مختلف بپردازد و در سایه تعامل نزدیک با نیروی انتظامی، امنیت را در همه عرصه‌ها و شئون آن برای اهالی محترم مناطق کم‌برخوردار حاشیه شهر به ارمغان بیاورد.

بزرگ‌راه جدید، مولد درآمد برای منطقه توس

مشکل لوله‌کشی ناقص برخی محلات، آنتن‌دهی ضعیف اینترنت و تلفن همراه، نبود مدرسه متوسطه دوره اول و کتابخانه عمومی در منطقه شاهنامه برخی دیگر از مشکلات مردم محلات مختلف منطقه توس بود که با نمایندگان خود در شورای شهر درمیان گذاشتند؛ موضوعاتی که اگرچه در حیطه اختیارات مدیریت شهری نبود، اما به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد، اعضای شورا خود را مکلف به پیگیری آن‌ها می‌دانند.

مجید‌ دبیریان، در این مراسم پس از بیان انتقادات و نظرات ساکنان منطقه شاهنامه تصریح کرد: شهر امام رضا (ع) بیش از ۱۷۰ محدوده و محله شهری دارد که اعضای شورا به‌صورت مستقیم، برنامه بازدید از این محلات و گفت‌وگوی بی‌واسطه با اهالی آن را در دستورکار قرار داده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه حل مشکلات اهالی مناطق حاشیه شهر در گرو درآمدزایی مولد برای این پهنه‌هاست گفت: طبق برنامه‌ریزی‌ها، به‌زودی یک بزرگ‌راه جدید در حریم شمالی مشهد ایجاد می‌شود که از بخش میانی منطقه شاهنامه عبور می‌کند و با امتداد در مسیر منتهی‌الیه شمال‎غربی مشهدالرضا (ع)، فرصت‌های اقتصادی مولد را در منطقه توس به ارمغان می‌آورد تا حل مشکلات این پهنه دیگر درگرو بازدید و سرکشی نباشد و این موتور‌های پیشران اقتصادی، منطقه را به سمت توسعه سوق دهند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->