بنیامین یوسفزاده | شهرآرانیوز، عمق این مسئله آنجاست که برخی مسافران به مقاصد تهران، اصفهان و یزد بین چهار تا شش روز در مشهد فقط در انتظار رسیدن یک اتوبوس هستند؛ موضوعی که پای فرماندار مشهد را نیز به بزرگترین پایانه مسافربری شرق کشور باز کرده و به عنوان نماینده ویژه استاندار خراسان رضوی برای ایجاد هماهنگی در رفت وآمد زائران حسینی، دفتر کارش را موقت و تا رتق وفتق مشکل زائران جادهای به این محل تغییر داده است. حالا خادمان شهری مشهد که این روزها هم زمان به خدمت رسانی در مشهد و نجف مشغول اند، رسالت خود را در این دیده اند که به شکلی مناسب از زائران درراه مانده امام رضا (ع) پذیرایی کنند.
به گفته مدیرعامل سازمان پایانههای مسافربری شهرداری مشهد، در همین دوسه روز گذشته بیش از ۳ هزار نفر از زائران شهر امام هشتم در پایانه مسافربری امام رضا (ع) به صورت اضطراری اسکان داده شده اند و به علت بدعهدی شرکتهای حمل و نقل جاده ای، این خدمت رسانی همچنان ادامه دارد.
مهدی کمالی در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه این مجموعه همه ظرفیتش را برای خدمت رسانی به زائران پای کار آورده است، اظهار کرد: دراین راستا، نمازخانه پایانه مسافربری امام رضا (ع) با فضای چهارصد متر، مهمان سرای این مجموعه با ظرفیت چهارصد نفر و فضای سالنهای «ایوان سلام» به صورت کامل و فرش شده در خدمت مسافران درحال انتظار قرار گرفته است.
وی با اشاره به توزیع دو وعده غذایی رایگان صبحانه و شام به مسافرانی که مجبورند برای رسیدن اتوبوسها در پایانه بمانند، ادامه داد: با استقرار یک موکب در داخل پایانه امام رضا (ع) و دو ایستگاه صلواتی در ورودی این پایانه و ارائه بلیت شهربازی مسقف به کودکان، سعی کرده ایم فضایی مطلوب برای زائران شهر مشهد فراهم کنیم.
مدیرعامل سازمان پایانههای مسافربری شهرداری مشهد با گله از اقدامات شرکتهای حمل و نقل جادهای که منتهی به نارضایتی مردم میشود، گفت: دراین میان، زائران و مسافران این بدقولیها را از جانب پایانهها میبینند که به هیچ وجه در حوزه مسئولیتی آنها نیست. شهرداری مشهد و به تبع آن سازمان پایانههای مسافربری این شهر، وظایف مشخصی در این حوزه دارند و فروش بلیت به هیچ عنوان در زمره آن نیست.
وی اضافه کرد: پایانهها و ایستگاه سوارها به هیچ وجه فضایی برای اسکان و نگهداشت مسافران به شمار نمیآیند و باید از این ظرفیت برای رفت وآمد استفاده کرد.
کمالی با اشاره به خدمت رسانی پایانه مسافربری امام رضا (ع) به بیش از ۲۵۰ هزار نفر در روزهای اوج سفر بیان کرد: در این روزها به طور متوسط هر بیست ثانیه یا یک اتوبوس به پایانه وارد یا از آن خارج میشود. این عدد به خوبی نشان دهنده حجم خدمت رسانی سازمان پایانههای شهرداری است.
وی ادامه داد: به عنوان مثال در روز چهارشنبه ۱۶ شهریور امسال، ۱۴ هزارو ۴۰۰ دستگاه اتوبوس به پایانههای شهرداری وارد و ۱۴ هزارو ۶۰۰ اتوبوس از این مجموعهها خارج شده اند. میزان ورودی و خروجی مینی بوسها هم به ترتیب ۴۸۰۰ و ۴۹۰۰ دستگاه بوده است.
مدیرعامل سازمان پایانههای مسافربری شهرداری مشهد به نکته دیگری هم اشاره کرد و آن افزایش ۴۶ درصدی میزان مسافر در این تاریخ نسبت به مدت مشابه پارسال و کاهش ۱۴ درصدی تعداد وسایل نقلیهای است که این حجم زیاد مسافران و زائران را در مسیرهای مواصلاتی مشهد جابه جا میکنند؛ موضوعی که نشان دهنده ریشه مشکلات این روزهای صنعت حمل و نقل جادهای کشور و پیرو آن استان و شهر مشهد است و باید برای حل آن اقدامی اساسی کرد.