معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی گفت: در سوادآموزی، کشور ما ۴ برابر میانگین دنیا رشد داشته است؛ به طوری که این عدد در اوایل انقلاب ۱۳ درصد کمتر از میانگین جهانی بوده، اما امروز ۶ درصد بالاتر از میانگین جهانی هستیم.
به گزارش شهرآرانیوز؛ علیرضا نخعی امروز در همایش بزرگداشت سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی به فرمان امام خمینی (ره) اظهار کرد: تجلیل از مشی و فکری که در انقلاب اسلامی توسط امام خمینی، بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در نخستین سال حیات پربرکت انقلاب اسلامی، اندیشه نهضت سوادآموزی پایهگذاری شد یکی از اهداف بزرگداشت سال روز نهضت سوادآموزی است.
معاون امور آموزش سازمان نهضت سوادآموزی کشور ادامه داد: دین و مکتب ما به موضوع تعلیم، تحصیل، خواندن و نوشتن اشاره دارد و پرتکرارترین واژه در قران کریم مسأله تعلم و آموزش است؛ از همین رو انتظار هم همین بود که انقلاب اسلامی موضوع تعلیم و تحصیل را در اولویتهای اولیه خود قرار دهد.
وی با تأکید بر آنکه سواد یکی از شاخصهای مهم کشورهای توسعهیافته محسوب میشود، گفت: امروز سواد از جمله شاخصههای مهم یک جامعه توسعهیافته است، کشور ما در مقایسه با دیگر کشور از شاخصه بسیار خوبی در این حوزه برخوردار است، هرچند که هنوز به آن حد مطلوب نرسیدهایم، اما ۹۵ درصد شاخصه باسوادی جامعه هدف در کشور رقم قابلتوجهی است.
نخعی خاطرنشان کرد: علیرغم مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد و هنوز تعداد قابلتوجهی بیسواد در کشور حضور دارد، رشد قابلتوجهی را داشتهایم کشور ما ۴ برابر میانگین دنیا رشد داشته به طوری که این عدد در اوایل انقلاب ۱۳ درصد کمتر از میانگین جهان بوده، اما امروز ۶ درصد بالاتر از میانگین جهانی هستیم.
معاون امور آموزش سازمان نهضت سوادآموزی کشور با بیان آنکه هر مدرسه در هر نقطه از کشور میتواند یک مرکز نهضت سوادآموزی باشد، متذکر شد: موضوع مهم دیگری که در این هفته باید به آن پرداخت، این است که با استفاده از این تجربه ۴۰ ساله امروز باید چگونه عمل کنیم؟ امروز به نقطهای رسیده اینکه کار بسیار سخت شده است.
وی در ادامه اضافه کرد: دو میلیون بیسواد بالای پنجاه سال در کشور حضور دارند که گروه هدف محسوب میشوند که این موضوع نیازمند هدفگذاری دقیق است، این افراد باید در کلاسهای آموزشی حضورداشته و باسواد شوند، این دو میلیون هرکدامشان از پیدا کردن تا آموزش آنها به اندازه ۱۰ نفر که در گذشته باسواد میشدند نیازمند انرژی، وقت و کار است.
نخعی پرداختن به موضوع سوادآموزی را یک تکلیف سازمانی برای تمامی نهادهای مربوطه مطرح کرد و افزود: سازمان سوادآموزی جدای از آموزش و پرورش نیست و مستقیماً مسؤولان و رؤسای آموزش پرورش و مدیران مدارس مسؤولیت سوادآموزی را بر عهده دارند، اما حضور این افراد بهتنهایی کافی نیست.
معاون امور آموزش سازمان نهضت سوادآموزی کشور ادامه داد: با ظرفیتی که امروز در آموزش وجود دارد، حدود ۱۰۰ هزار کلاس درس تشکیلشده و نزدیک به ۵۰ هزار آموزشدهنده و ۱۰ هزار معلم در حال همکاری هستند، اما مهمترین مشکل ما این است که کسانی که از سواد بهرهمند نیستند به راحتی در این کلاسها حضور پیدا نمیکنند.
منبع: فارس