فوق‌العاده حقوق معلمان حق‌التدریس از مهر ماه ۲ برابر می‌شود نارضایتی توأمان مردم و متولیان درمان از  تعرفه‌های جدید پزشکی تشکیل باند سرقت پس از آزادی از زندان | دزدی از ده‌ها خودرو پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی و مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارندگی‌ها تا شنبه هفته آینده خوراکی‌هایی که موجب کم‌آب شدن پوست می‌شوند تالاب کجی نمکزار نهبندان در خراسان جنوبی، ۳۰ درصد آبگیری شد همه مناطق آلوده به مواد مخدر در مشهد تا پایان سال برچیده می‌شوند اگر ضد آفتاب بزنیم آیا دچار کمبود ویتامین D می‌شویم؟ | بهترین عدد SPF برای ضد آفتاب زمان پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص شد؟ دو کشته بر اثر حادثه رانندگی درمحور قدیم تهران-ساوه (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی | خون خشک شده بهتر از خون مایع است تصویب افزایش حقوق نیروهای خدماتی وزارت آموزش و پرورش در لایحه بودجه ۱۴۰۳ تامین کامل امنیت آزمون سراسری ۱۴۰۳ در مشهد | گزارشی از تقلب ارائه نشده است کشف بیش از ۷ تن برنج تقلبی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) ایجاد ۳۰۰ هزار طرح اشتغال‌زایی در سال ۱۴۰۳ | سقف تسهیلات اشتغال امسال افزایش نیافته است تعرض به زنان عزادار به بهانه شرکت در مراسم ترحیم نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان چیست؟
سرخط خبرها

افزایش تعداد بی‌سوادان در حاشیه شهر مشهد

  • کد خبر: ۱۴۲۲۲۸
  • ۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۴
افزایش تعداد بی‌سوادان در حاشیه شهر مشهد
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی از افزایش تعداد بی‌سوادان ساکن در حاشیه شهر مشهد خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز، سید جمال وزیری با اشاره به سالروز تشکیل «نهضت سوادآموزی» در کشور اظهار کرد: خوشبختانه در سال جاری، نرخ باسوادی افراد سنین ۱۰ تا ۴۹ سال در خراسان رضوی به ۹۷/۹درصد رسیده است. این عدد در سال ۱۴۰۰ در حدود ۹۷/۱درصد بوده است و ما موفق به افزایش ۸دهم درصدی میزان باسوادی شده‌ایم.

وی ادامه داد: بیشترین مخاطبان سوادآموز ما را عشایر، ساکنان حاشیه شهر مشهد و مناطق روستایی تشکیل می‌دهند که توسط ۱۹۸۰ آموزش‌دهنده باسواد می‌شوند.

وزیری با اشاره به تعداد نفراتی که در سال جاری باید به جرگه باسوادان بپیوندند، گفت: براساس ابلاغ وزارت آموزش و پرورش، سهم سوادآموزی خراسان رضوی در سال تحصیلی جاری، ۲۷هزار و ۸۶۷ خواهد بود که تاکنون ثبت نام ۹۸۰۰ نفر محقق شده است.

وی درباره همکاران این معاونت و آخرین وضعیت استخدامی آنان توضیح داد: از سال ۱۳۹۲ تاکنون، مجوز جذب آموزش‌دهنده نداشته‌ایم و از همان تاریخ با ۲۲۰۰ آموزش‌دهنده فعالیت خود را انجام داده‌ایم که در این مدت، ۶۰۰ نفر تبدیل وضعیت شده و به استخدام درآمده‌اند. همچنین تعداد ۵۷ نفر از این همکاران نیز خرید خدمت کرده‌اند، اما همچنان با ما همکاری می‌کنند و امیدواریم در آینده و در صورت وجود شرایط، تعداد بیشتری از این عزیزان تبدیل وضعیت شوند.

وزیری درباره چرایی افزایش نرخ بی‌سوادی در حاشیه شهر مشهد گفت: استان خراسان رضوی به‌ویژه مرکز آن، مهاجرپذیر است و ما از سایر استان‌ها نیز مخاطب داریم. همچنین اتباع نیز نقشی تعیین‌کننده در افزایش نرخ بی‌سوادی دارند؛ زیرا مهاجرت آنان به ایران و محروم‌بودن از تحصیل در سایه سیاست‌های طالبان، تقاضا برای سوادآموزی را افزایش داده است و بیشتر متقاضیان نیز در منطقه حاشیه شهر مشهد هستند.

وی ادامه داد: خراسان رضوی اکنون دومین میانگین سوادآموزی در کشور پس از خوزستان را دارد و در جذب اتباع سوادآموز، استان ما در رتبه نخست کشور قرار دارد. بنابراین و با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته است، انتظار داریم در سال ۱۴۰۲، نرخ باسوادی را به ۹۸/۵درصد برسانیم.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش خراسان رضوی خاطرنشان کرد: دوره‌های سوادآموزی از بی‌سوادی تا پایه ششم خواهد بود و اگر سوادآموز در سن استاندارد رفتن به مدرسه باشد، جذب مدرسه خواهد شد و اگر سن او بیشتر باشد، راهی مدارس بزرگ‌سالان می‌شود و مقاطع تحصیلی تا دیپلم را سپری خواهد کرد.

راه‌اندازی مدرسه برای سوادآموزان زندانی

وزیری با اشاره به این طرح گفت: مراکز سوادآموزی در زندان‌ها نیز برپا شده است و افراد زندانی می‌توانند تا مقطع دیپلم را بگذرانند و در صورت موفقیت در آموزش، از سوی اداره کل زندان‌ها، مشوق‌هایی برای این افراد در نظر گرفته خواهد شد.

طرح‌هایی کشوری با محوریت خراسان رضوی


معاون سوادآموزی آموزش و پرورش خراسان رضوی ضمن گرامیداشت سالروز تأسیس نهضت سوادآموزی با اشاره به برنامه‌های این اداره کل اظهار کرد: برای نخستین‌بار در کشور، طرح ملی «سواد‌های دوازده‌گانه» با محوریت خراسان رضوی ارائه و اجرا خواهد شد که شامل سواد رسانه، سواد عاطفی، مال، اداری، تربیتی و... خواهد بود. همچنین سند جامع سوادآموزی استان، اطلس سوادآموزی مناطق و شهرستان‌ها و باشگاه سوادیاران با محوریت ۴۷ اداره آموزش و پرورش در استان، از جمله اقدامات معاونت سوادآموزی در راستای ارتقای سواد و سوادآموزی در خراسان رضوی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->