صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

نشست گردهمایی معاونت متوسطه آموزش و پرورش استان، بهانه‌ای شد تا چهار حوزه آموزش متوسطه دوره اول و دوم نظری، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کارودانش، تکنولوژی و گروه‌های آموزشی متوسطه و کارشناسی مدارس نمونه دولتی و شبانه روزی دور هم جمع شوند و از الزامات این دوره حساس آموزشی سخن بگویند.

زهرا زنگنه | شهرآرانیوز؛ به گفته معاون اداره آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی،  معاونان آموزش متوسطه باید برنامه ادارات را هویت ساز و رشد دهنده تعریف و بازیابی کنند تا حوزه کاری آن‌ها به سمت نگاه آینده گر هدایت شود.

محمود رضائی بر ضرورت پرورش و تفکر خلاق در دانش آموزان و اهمیت خلاقیت و هنر در نظام‌های آموزشی تأکید کرد و استفاده از برنامه ریزی استراتژیک، تعلیم و تربیت همه جانبه، استفاده از همه ظرفیت‌ها و اتخاذ رویکرد تلفیقی در آموزش و پرورش را به عنوان ویژگی‌هایی کارآمد و نوین برشمرد. وی افزود: آینده نگری و آینده شناسی، به کارگیری شیوه‌های فعال مشارکتی و تجربی در آموزش و استفاده از فناور‌ی های نوین اطلاعاتی و ارتباطی در نظام‌های آموزشی نیز از دیگر ویژگی‌های این نوع آموزش هستند و باید به آن‌ها توجه کرد.

رئیس اداره آموزش متوسطه دوره اول و دوم نظری در حاشیه این مراسم با اشاره به افت تحصیلی شدید دانش آموزان در دوسال و نیم گذشته بیان کرد: در این طرح نگاه ما به این صورت بوده تا با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و فضای حضوری ایجاد شده، تعلیم و تربیت به صورت تلفیقی اتفاق بیفتد. بیشتر به دنبال این هستیم که با توجه به اوضاع جدید، وضعیت تدریس معلمان نیز تغییر پیدا کند.

علی اکبر فنودی درباره برنامه ریزی ویژه برای نسل جدید گفت: تاب آوری دانش آموزان در سال‌های گذشته کاهش پیدا کرده است و از نظر ذهنی و جسمی هم دچار تنبلی و سستی شده اند؛ بنابراین تعلیم و تربیت نباید با روش‌های سابق انجام شود. در این راستا برنامه ریزی‌هایی انجام شده است تا این کمبود‌ها را جبران کنیم. فضای مدارس باید فضای بانشاطی باشد و دانش آموزان را با کار‌های متنوع مهارتی دیگر آشنا کنیم تا احساس نشاط و شادابی کنند.

به عنوان مثال برگزاری اردو‌های درون و برون مدرسه‌ای می‌تواند کمک کننده باشد تا دانش آموزان بخشی از انرژی خود را تعدیل کنند. این مسئول حوزه آموزش و پرورش با توصیه به اولیا برای مراقبت بیشتر از دانش آموزان با توجه به مسائل حاشیه‌ای موجود در جامعه، اضافه کرد: دوران کرونا فرصتی بود تا اولیا نیز در تعلیم و تربیت به آموزش و پرورش کمک کنند. در دوران پساکرونا هم ما این توصیه را داریم تا اولیا در حد توان و تخصص خود برای جبران کاستی‌های آموزشی در کنار مدارس باشند. به عنوان مثال اولیا می‌توانند در برگزاری کلاس‌های تقویتی و فوق برنامه، همکاران ما را در مدارس یاری کنند.

رئیس اداره آموزش متوسطه دوره اول و دوم نظری درباره موضوع کمبود معلم در استان نیز افزود: سیاست دولت این بوده است که کمبود نیروی انسانی را از طریق به کارگیری معلمان شاغل، بازنشسته و حق التدریس جبران کند. باوجود به کارگیری همه این ظرفیت ها، باز هم وزارت آموزش و پرورش با کمبود نیرو مواجه شد و درنهایت برای جذب ۱۲۰۰ نفر در قالب خرید خدمات مجوز صادر کرد. از این تعداد ۱۰۰۰ معلم برای حوزه ابتدایی و ۲۰۰ نفر برای حوزه متوسطه در نظر گرفته شده اند. چنانچه با این تعداد، ظرفیت نیروی انسانی تکمیل نشود، دوباره درخواست مجوز خواهیم کرد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.