صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

نخستین همایش بین‌المللی «غذای طیب» در مشهد برگزار شد|ترسیم نقشه راه توسعه الگوی «غذای طیب» در عرصه جهانی

  • کد خبر: ۱۳۳۸۹۳
  • ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۱
نخستین همایش بین‌المللی غذای طیب امروز با حضور مسئولان، اساتید و نخبگانی از ایران و پنج کشور، کار خود را آغاز کرد تا علاوه‌بر توسعه روابط بین‌المللی با کشور‌های جهان اسلام در حوزه نشان طیب، زمینه‌ای برای تجاری‌سازی و توسعه این برند فراهم شود.

به گزارش شهرآرانیوز، در این همایش دو روزه که نخستین رویداد بین‌المللی موسسه دانش‌بنیان کیفیت رضوی در چشم‌انداز ۱۴۰۴ این مجموعه به‌شمار می‌رود، شرکت‌کنندگان با آخرین دستاورد‌های علمی در خصوص غذای طیب و نیز روش‌های مختلف فرآوری و ارتقاء کیفیت محصولات آشنا خواهند شد. این همایش که امروز و فردا برگزار می‌شود، محور‌هایی همچون پژوهش‌های کاربردی بنیادی، اقتصاد، تجارت مدیریت، فقه و شریعت و استاندارد‌ها را در دستور کار خود دارد.

نشان طیب، هویت‌ساز کشور‌های اسلامی

در این همایش بین‌المللی، دکتر مصطفی قانعی، رئیس همایش با بیان این‌که نشان طیب می‌تواند برای کشور‌های اسلامی هویت‌ساز باشد، گفت: این برند باید نسبت به محصولات موجود در بازار ضمن برخورداری از قابلیت تجاری‌سازی، سلامتی را در سطح وسیع‌تری برای بشر فراهم کند.
وی ادامه داد: مطالعه نشان طیب از سال ۱۳۹۴ آغاز شد و تاکنون روند روبه رشدی داشته است، اما تجاری شدن آن باید با سرعت بیشتری صورت گیرد.

لزوم نگاه فرامرزی به برند طیب

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به سلامت، حلیت، اصالت، برکت و جذابیت به عنوان ارکان نشان طیب اظهار کرد: آنچه می‌تواند به بین‌المللی کردن این نشان کمک کند، استفاده از علم بیوتکنولوژی است که در جهانی کردن طیب نقش دارد.
وی ادامه داد: غذا می‌تواند هم سالم باشد و هم حلال، اما اگر در فرآیند تولید آن به محیط زیست، کیفیت مواد اولیه و... توجه نشود، دیگر طیب نیست.
قانعی ادامه داد: این برند حاصل تحقیق و توسعه است که علاوه‌بر سلامت، جذابیت و برکت، زیست محیط را هم پایش می‌کند.
وی افزود: این نشان با ترکیب سه مقوله ارزش افزوده غذا، ارزش افزوده اقتصادی و اثرگذاری کیفیت محصول، حداکثر بهره‌وری را با تولید بهترین محصول و حداقل آسیب به زمین ایجاد می‌کند.
او با تاکید بر لزوم نگاه فرامرزی به برند طیب گفت: باید برند طیب را از دست کوتاه نظران نجات بدهیم و آن را جهانی کنیم و با این برند کشور را صاحب ثروت کنیم.

الگوی طیب، نماد بالاترین سطح کیفیت است

رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی هم در این همایش گفت: غذای طیب می‌تواند نماد بالاترین سطح کیفیت در تمام مراحل زنجیره تولید تا مصرف محصولات باشد و اگر بتوانیم الگوی طیب را در جوامع اسلامی توسعه دهیم، این امر ضامن ایمنی و سلامت مواد غذایی خواهد شد.
دکتر محمدعلی رضوی ادامه داد: موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی از سال ۱۳۹۴ مطالعه و تحقیق درباره طیب را آغاز کرد و با انجام ۲۰ طرح پژوهشی، در حال حاضر الگوی ارزیابی کیفیت و رتبه‌بندی برخی محصولات را با حمایت‌های مادی و معنوی موسسه کیفیت رضوی و معاونت علمی ریاست جمهوری طراحی و اجرا کرده است.
رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی افزود: مفهوم طیب هنوز در نقطه آغاز است و باید تلاش‌های مضاعفی را برای فراگیری و تجاری‌سازی آن نه تنها در حوزه غذا بلکه در همه عرصه‌های زندگی انجام دهیم.
گفتنی است، نخستین همایش بین‌المللی غذای طیب فردا که از امروز آغاز شده، فردا نیز ادامه خواهد یافت و کارشناسان داخلی خارجی با ارائه نظرات و دیدگاه‌های خود، نقشه راه تقویت الگوی طیب و غذای طیب را تدوین خواهند کرد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.