کاهش زمان تحویل کارت سوخت از یک ماه به یک هفته لایحه اصلاح قانون کار برای تعیین مزد کارگران به هیات دولت می‌رود (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری
سرخط خبرها

فرش قرمز برای سرمایه‌گذاری اقتصادی تاجران افغانستانی در خراسان رضوی

  • کد خبر: ۸۸۵۵۱
  • ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۴
فرش قرمز برای سرمایه‌گذاری اقتصادی تاجران افغانستانی در خراسان رضوی
همایش اقتصادی سرمایه‌گذاری خارجی در خراسان رضوی با حضور مسئولان و تاجران استانی و هیئت تجاری از افغانستان در مشهد برگزار شد.

طنین همتی|شهرآرانیوز؛ صبح پنج‌شنبه همایش اقتصادی سرمایه‌گذاری خارجی در خراسان رضوی با حضور مسئولان و تاجران استانی و هیئت تجاری از افغانستان در شهرک صنعتی توس مشهد برگزار شد.

محمد احسانی، معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی، در این همایش گفت: در راستای توسعه تجارت غیرنفتی در استان اتفاقات خوبی رقم خورده است. باتوجه‌به رسالت معاونت صنایع کوچک در استان برای حمایت از شرکت‌های صنعتی خرد، توانستیم برخی اعتبارات حمایتی و یارانه‌ای را در خراسان رضوی افزایش دهیم، به‌طوری‌که این اعتبارات از ابتدای سال نسبت به سال قبل پنج‌برابر افزایش یافت.

رشد چشمگیر اعتبارات حمایتی از شرکت‌های کوچک در استان

به‌گفته این مقام مسئول، باتوجه‌به برنامه‌ریزی انجام‌شده، این رشد حمایتی اکنون به هفده‌برابر اعتبارات سال گذشته در حوزه حمایتی صنایع کوچک چه در داخل شهرک‌های صنعتی و چه خارج از شهرک‌های صنعتی گسترش یافته است.

وی تأکید کرد: این حمایت شامل ثبت برند، بازدیدهای میدانی برای شناسایی بازار محصولات صادراتی، هزینه خرید دفتر، انبار، سردخانه در کشورهای هدف، خرید اسناد مناقصه، چاپ کاتالوگ به زبان انگلیسی، کمک‌هزینه تبلیغات شهری و رسانه‌ای، غرفه در نمایشگاه یا فراهم‌کردن حضور تاجران کشورهای همسایه در استان است.
معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی گفت: در سال‌های گذشته میزان حمایتی که انجام می‌دادیم حدود ۱۵ تا ۳۰ درصد بوده است. امسال این حمایت‌ها را به ۸۰ تا ۱۰۰ درصد رساندیم که این اتفاق مثبتی برای واحدهای صنعتی است تا از این فرصت‌ها استفاده کنند.

تمرکز خراسان رضوی بر گسترش مبادلات تجاری با کشور افغانستان

محمد احسانی افزود: برای صادرات، ایران مرزهای گسترده‌ای با کشورهای همسایه دارد. ما در استان موظف شدیم تمرکزمان را بر اشتراک زبانی، فرهنگی و هم‌مرزی با کشور افغانستان بگذاریم و مراودات تجاری‌مان را افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه بنا به اشتراکمان با کشور همسایه حفظ بازار این منطقه در اولویت است، افزرود: امیدواریم مشکلات داخلی افغانستان به‌زودی حل شود و به ثبات برسد. تضمین سرمایه‌گذاری تاجران افغانستانی در ایران به‌عهده دولت است؛ اما باتوجه‌به مشکلات داخلی افغانستان تضمین امنیت سرمایه‌گذاری شرکت‌های صنعتی در افغانستان سخت است که امیدواریم هرچه زودتر این شرایط فراهم شود.
به‌گفته احسانی، افغانستان در تولید کالاهای صنعتی در سال‌های گذشته رشد چشمگیری داشته است، اما همچنان نیازمند تأمین مواد اولیه از ایران است و ما هم امیدواریم تعاملات با این کشور بیشتر شود. ما هم تضمین می‌کنیم در تأمین مواد اولیه، ماشین‌آلات صنعتی و خدمات فنی‌ومهندسی همه تلاشمان را بکنیم.

شرایط برای اقامت و دریافت گواهی‌نامه تاجران افغانستانی در استان تسهیل شود

حقیقی، مدیر عامل بازرگانی و بازاریابی کیان‌گستر (مشاور تجارت و سرمایه‌گذاری در افغانستان)، که سالیان سال است در بازار افغانستان فعالیت می‌کند، در این همایش اظهار کرد: ما اکنون دو نوع سرمایه‌گذاری در این حوزه داریم؛ یکی سرمایه‌گذاری تاجران افغانستانی در استان و دیگری سرمایه‌گذاری شرکت‌ها و تاجران ایرانی در افغانستان است.
مسئولان استانی و کشوری باید مدنظر داشته باشند تاجران افغانستانی که می‌خواهند در اینجا سرمایه‌گذاری کنند، حضور و سرمایه‌گذاری‌شان را در استان با اقامت کاری یا تجاری تسهیل کنند تا این سرمایه‌گذاری‌ها اتفاق بیفتد.
به‌گفته وی، تاجران افغانستانی در خراسان رضوی از نظر دریافت گواهی‌نامه برای سرمایه‌گذاری و اقامت همچنان مشکل دارند. درحالی‌که باید برای سرمایه‌گذاری در بخش تولید این شرایط تسهیل و فراهم شود. از استانداری خراسان رضوی درخواست می‌کنیم در جهت آسان‌سازی شرایط حضور این سرمایه‌گذاران جلسه‌ای برگزار کند.

سهم صفر درصدی ایران در سرمایه‌گذاری زبانی و فرهنگی در کشور همسایه

وی گفت: متأسفانه در این بیست سال از نظر سرمایه‌گذاری زبانی و فرهنگی در افغانستان صفر هستیم و این فرصت را کشورهای رقیب مثل ترکیه و هندوستان با احداث مدارس و سایر اقدامات فرهنگی و آموزشی از ما گرفته‌اند.
وی اذعان کرد: صادرکننده ما فقط دوست دارد صادرات کند، اما اگر این صادرات همراه با آموزش در منطقه هدف باشد، موفق‌تر خواهیم بود. متأسفانه ما هیچ اقدامی برای رقیب‌شناسی در منطقه نداشتیم. جذب سرمایه‌گذار باید با کارآفرینی همراه باشد. باید فرمت‌هایی ایجاد کنیم که سرمایه‌گذار به سمت تولید سوق پیدا کند.
وی با بیان اینکه در این بیست سال هیچ رایزنی از کشور برای مبادلات تجاری گامی برنداشته است، گفت: بیست سال است در تعاملات این دو کشور کوتاهی رخ داده است. حضور کالای ایرانی در این کشور پهناور فقط در ۵ برند خلاصه و آن‌هم فقط در یک شهر از این کشور مثل هرات متمرکز شده است و در سایر شهرهای بزرگ این کشور از محصولات ما خبری نیست.

تجارت و صادرات ایران در افغانستان فقط به هرات خلاصه شده است

وی تأکید کرد: در ۱۰ سال گذشته حدود ۴۲۰ میلیون دلار صادرات فنی‌ومهندسی به افغانستان داشتیم که متأسفانه به صفر رسیده است. همچنین بازار داروی افغانستان دست ما بوده است، اما اکنون ۷۰ درصد بازار دارو را از دست داده‌ایم که هر سال هم کمتر می‌شود؛ فقط به این دلیل که برای این بازار برنامه‌ای هدفمند نداشتیم.

سهم ناچیز صادرات ما به کشور همسایه

وی افزود: اگر به شهری در افغانستان به غیر از هرات مراجعه کنیم، یک سرمایه‌گذار ایرانی وجود ندارد. ما که سالیان سال است برای تسهیل و توسعه روابط تلاش کردیم، دلمان می‌سوزد. ما حدود ۳ میلیارد دلار صادرات به افغانستان داریم که به‌جرئت می‌توان گفت آن‌هم خریدهای تاجران افغانستانی از بازار ایران است.

علیرضا محمودی، مدیر عامل شرکت یاور تجارت خاورمیانه که در حوزه حمل ونقل بین المللی فعالیت می کند درباره فرصت های سرمایه گذاری درافغانستان اظهار کرد: متاسفانه ایران علی رغم وجه اشتراک بالا و۹۵۰ کیلومتر مرز مشترک  با کشور افغانستان، نتوانسته سهمی درزیرساخت های فرهنگی و اقتصادی داشته باشد و این سهم راکشورهایی مثل ترکیه و هندوستان از ما گرفتند.

وی گفت: متاسفانه برنامه بلندمدت و مدونی برای تعاملات گسترده با کشور همسایه در این بیست سال صورت نگرفته است. عدم امنیتدر کشور افغانستان یکی دیگر از دلایلی بود که ایرانی ها نتوانستند در آنجا حضور داشته باشند و سرمایه گذاری کنند. ما باید برای ایجاد سرمایه گذاری فرهنگ سازی کنیم و باید روابط موثری با این کشور ، نه تنها در قالب همایش ها بلکه باید تحقیقات بازار بهطور دقیق در این کشور انجام شود

برای سرمایه‌گذار اقتصادی افغانستان در خراسان‌رضوی، فرش قرمز پهن است

دکتر مهدی تقوایی، رئیس دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی، در این همایش با بیان اینکه برای سرمایه‌گذار افغانستانی در استان، فرش قرمز پهن است، یادآور شد: تمرکز استان خراسان رضوی بر جذب سرمایه‌گذار خارجی است و افغانستان به‌دلیل اشتراک فرهنگی، زبانی و مرزی برای ما مهم بوده است.
ما شرایطی را در استان فراهم کردیم که منافع بلندمدت به‌ویژه درباره کشور افغانستان در نظر گرفته شود و به سرمایه‌گذار فرصت یک‌ساله دادیم که برای طرح‌های سرمایه‌گذاری‌اش در استان برنامه‌ریزی کند.
ما اکنون ۱۰۴ فرصت سرمایه‌گذاری را در استان شناسایی کرده‌ایم که متنوع است و همه حوزه‌ها را در بر می‌گیرد. انرژی‌ خورشیدی در اولویت طرح‌های سرمایه‌گذاری ماست، زیرا برق به‌دست‌آمده از آن می‌تواند برای صادرات به کشورهای دیگر سرمایه‌گذاری شود.
وی با بیان اینکه ۳۰ درصد جذب سرمایه‌گذاری ما در بخش صنعت است، گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون ۵۲ طرح سرمایه‌گذاری خارجی در استان خراسان رضوی به ارزش ۴۳ میلیون دلار به تصویب رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ تعداد طرح ۱۲۶ درصد افزایش داشته است. همچنین ۱۶ طرح سرمایه‌گذاری خارجی برای تصویب به هیئت سرمایه‌گذاری خارجی کشور فرستاده شده است که میزان سرمایه‌گذاری آن‌ها ۱۷ میلیون دلار است.

او افزود: سرمایه‌گذاری‌های امسال از سوی سرمایه‌گذاران کشورهای افغانستان، عراق، پاکستان، هلند، کره‌جنوبی، هند، آلمان، روسیه و چین انجام شده است. بیشترین میزان سرمایه‌گذاری از نظر مبلغ در بخش صنعت و ۳۰ میلیون دلار بوده است. سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی با ۶.۹ میلیون دلار، حمل‌ونقل و ارتباطات با ۲.۳ میلیون دلار، خدمات با ۱.۸میلیون دلار و ساختمان با ۱.۱۵میلیون دلار به‌ترتیب در جایگاه‌های بعد قرار می‌گیرند.
به‌گفته تقوایی درباره مهم‌ترین چالش‌های پیش‌رو در حوزه جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی می‌توان به محدودیت‌های موجود در انتقال سرمایه به‌ویژه سرمایه نقدی سرمایه‌گذاران متأثر از تحریم‌های ظالمانه علیه کشور اشاره کرد. همچنین بسیاری از اشخاص حقیقی و حقوقی متمایل به سرمایه‌گذاری به‌دلیل ارتباطات با دیگر کشورها اکنون نمی‌توانند در جمهوری اسلامی ایران سرمایه‌گذاری کنند که امیدواریم با رفع موانع شاهد حضور بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی در کشور و استان خراسان رضوی باشیم.

به‌گفته وی باتوجه‌به بسترهای آماده‌شده در استان به‌ویژه مرکز خدمات سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای آسان‌سازی صدور مجوزها و بهبود شرایط کسب‌وکار، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال رقم سرمایه‌گذاری خارجی استان به ۲۰۰ میلیون دلار افزایش یابد.
به‌گزارش شهرآرانیوز، معاون صنایع معادن ولایت هرات و رئیس اتاق پیشه‌وران و اصناف ولایت هرات با حضور در این همایش بر ‌آسان‌سازی سرمایه‌گذاری در دو کشور تأکید کردند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->