صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

نماینده ویژه رییس جمهور در امور افغانستان گفت: آمریکا به دنبال ایجاد شرایط و فضایی در افغانستان است تا دوباره پایگاه‌های نظامی خود را در منطقه آسیای مرکزی برپا کند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ حسن کاظمی قمی روز چهارشنبه در نشست ساماندهی اتباع و مهاجرین خارجی در استانداری خراسان رضوی افزود: هرچند آمریکا نظامیان خود را از افغانستان خارج کرده است اما به سیاست بی ثبات سازی و ایجاد جنگ داخلی و درگیری قومی و مذهبی در افغانستان ادامه می دهد.

وی ادامه داد: بعد از جنگ اوکراین شاهد ظهور داعش خراسان هستیم و به واسطه همین رویدادها، اکنون نگرانی های امنیتی در منطقه آسیای مرکزی افزایش یافته است.

نماینده ویژه رییس جمهور در امور افغانستان گفت: با وجود این پدیده ها نیازمند یک برنامه و راهبرد کلان در خصوص افغانستان هستیم و به ویژه در خصوص مساله مهاجران این کشور نباید فقط از نگاه امنیتی به مسایل نگریست و باید به موارد فرهنگی و اجتماعی نیز در این نگاه راهبردی توجه کرد.

کاظمی قمی افزود: با توجه به سابقه تاریخی در حوزه تمدنی، فرهنگی و زبانی، افغانستان می تواند یک فرصت مناسب باشد و از این روست که عنوان می شود افغانستان می تواند به بهترین بازار برای محصولات ایرانی و مقصد تجاری ایران تبدیل شود.

وی ادامه داد: همه متولیان در حوزه افغانستان به ضرورت راه اندازی "سازمان ملی مهاجرت" در ایران پی برده اند اما این سازمان باید به گونه ای باشد تا هم بتواند دغدغه دستگاه‌های حاکمیتی و هم دغدغه‌های مهاجران افغان را پاسخ دهد و فرصتی ایجاد کند تا زمینه سرمایه گذاری افغانستانی ها در داخل کشور ایران فراهم شود.

نماینده ویژه رییس جمهور در امور افغانستان گفت: علاوه بر این که پیشنهادهای استانداری های مرزی در خصوص تدوین "سازمان ملی مهاجرت" را جویا هستیم از نخبگان افغانستانی که سالها در ایران ساکن بوده‌اند و علاقه مند و دلسوز ۲ کشور هستند می خواهیم در این عرضه پیشنهادهای مشورتی خود را به مجلس شورای اسلامی ارائه دهند.

منبع: ایرنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.