فاطمه غلامی | شهرآرانیوز؛ «چندی پیش به اتفاق خانواده تصمیم گرفتیم با هواپیما به اصفهان برویم. برای ناهار داخل رستوران فرودگاه بین المللی مشهد رفتیم، ولی قیمتها آن قدر نجومی بود که مجبور شدیم از ساندویچهای داخل سوپر مارکت در فرودگاه مشهد، بخش پروازهای داخلی، خرید کنیم. متأسفانه ساندویچ سرد تاریخ مصرف گذشته را به قیمت ۷۰ هزار تومان به ما دادند. چرا بر بهداشت اقلام خوراکی داخل فرودگاه هیچ نظارتی نمیشود؟»
پیام این شهروند به صفحه صدای مردم شهرآرا موجب شد تا در گزارش سرزده به فرودگاه بین المللی مشهد برویم. تأخیر در پروازها، قیمتهای نجومی کالاهای داخل فرودگاه و رستوران، ضربه و صدمه به کیف و چمدانهای مردم در قسمتهای بازرسی و نظارت نداشتن بهداشت بر اقلام خوراکی از مهمترین مشکلات شهروندان و مسافران در فرودگاه بین المللی مشهد بود.
حوالی ساعت ۱۰ صبح، بعد از عبور از گیتهای بازرسی وارد فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد میشویم. در بدو ورود غرفههای مختلف اسباب بازی، کیف و کفش، مواد غذایی، زعفران و کالاهای تزیینی به چشم میخورد. خانم جوانی که به همراه دختر خردسالش قصد خرید از غرفههای داخل فرودگاه بین المللی مشهد را دارد، میگوید: شغل پدرم مرزبانی است که بعد از دو سال دوری از خانواده، امروز به مشهد میرسد. تمام غرفههای گل فروشی در فرودگاه را که بررسی کردم، دیدم قیمتها بسیار گران است. این شهروند میگوید: قیمت یک سبد گل کوچک با گلهای مصنوعی در فرودگاه بین المللی مشهد بالای ۴۰۰ هزار تومان است، چرا نظارتی بر قیمت کالاهای داخل غرفههای فرودگاه نمیشود؟
یکی دیگر از شهروندان در صف کانتر و ارسال چمدان و کیفها در نوبت ایستاده است که با گلایه میگوید: حدود بیست دقیقه است که به همراه همسرم اینجا ایستاده ام. چرا کارها با کندی پیش میرود و این همه صف ایجاد شده است؟ چرا از کارکنان بیشتری برای سهولت در خدمت به زائران استفاده نمیکنند؟
اما مدیرکل فرودگاههای خراسان رضوی در پاسخ به مشکلات شهروندان درباره تأخیر پروازها بیان میکند: در مهرماه امسال، ۴۸۹۳پرواز در فرودگاه مشهد انجام شده که این عدد نسبت به وضعیت مشابه در سال گذشته ۲۱درصد رشد داشته است.
محمود امانی بنی بیان میکند: همچنین با جابه جایی ۱۳۳هزار و ۶۶۸گردشگر در فرودگاه مشهد، رشد ۱۰۱درصدی جابه جایی گردشگران خارجی در این فرودگاه نسبت به مهر سال گذشته به ثبت رسیده است.
شهروند دیگری که خود را دانشجوی پزشکی معرفی میکند و در صف انتظار ایستاده است با گلایه میگوید: من اصالتا تبریزی هستم و چندین سال است که به دلیل دوری دانشگاهم هر ماه برای دیدن خانواده ام به شهر خودم میروم. پرواز مشهد به تبریز دقیقا یک ساعت تأخیر دارد و این مسئله برای ما غیرعادی نیست. ما به تأخیر پروازهای فرودگاه مشهد عادت کرده ایم، واقعا مدیریتی نیست تا سر و سامانی به پروازها بدهد؟
آقای مسنی که به همراه خانواده برای زیارت به مشهد آمده اند با گلایه از نظارت نداشتن بر بهداشت و قیمت مواد غذایی داخل فرودگاه، میگوید: من و خانواده ام بعد از دوسال از شیراز عازم مشهد شدیم و برای ناهار به رستوران طبقه فوقانی فرودگاه مراجعه کردیم، بعد از ثبت سفارش متوجه قیمت زیاد غذاها شدیم.
ضمن آنکه کیفیت غذا اصلا خوب نبود. سوپ که مشخص بود مانده است. چلوکباب هم طعم ماندگی داشت، گویی غذا را چند روز پیش پخته اند و برای ما فقط گرم کرده اند، طعم غذا بوی ماندگی میداد. واقعا مسئول نظارت بر بهداشت رستوران ها، آن هم در فرودگاهی که اسم بین المللی بودن را یدک میکشد، چه کسی است؟ مسئول رسیدگی بر کیفیت غذا کیست؟ هم باید مبلغ بیشتری نسبت به رستورانهای دیگر بپردازیم و هم غذای بی کیفیتی را تحویل بگیریم.
مدیرکل فرودگاههای خراسان رضوی ادامه میدهد: از ۲۴۴۴پرواز خروجی که در مهرماه ۱۴۰۱ انجام شده است، ۸۷۶پرواز (۳۶درصد کل پروازها) با تأخیر سی دقیقهای و یا بیشتر انجام شده که مجموع میزان تأخیرها به بیش از ۷۱هزار و ۶۰۰دقیقه میرسد؛ به عبارت دیگر به طور متوسط هر پرواز تأخیردار با حدود ۸۲دقیقه تأخیر انجام شده است.
امانی بنی در ادامه بیان میکند: غرفههای داخل فرودگاه زیرنظر پیمانکاران خصوصی است و نظارت بر قیمت و بهداشت کالاهای داخل غرفههای فرودگاه مربوط به اداره میراث فرهنگی است.
وی درباره آسیب به کیف و چمدان مسافران میگوید: اگر احیانا شهروندی کیف یا چمدانش آسیب دیده و یا پاره شده است، میتواند به دفتر بازرسی داخل فرودگاه مراجعه کند تا ترمیم شود و یا در صورت صحت سنجی خسارت دریافت کند.
او با رد ادعای شهروندان درباره انتظار طولانی مدت در صفهای کانتر، میگوید: صفهای کانتر طولانی نیست و معمولا بعد از دقایقی انتظار در صف و تحویل کیف و چمدانها برطرف میشود. تعداد کارکنان مستقر در هر کانتر مطابق استاندارد تعریف شده است و امکان بیشترشدن کارکنان وجود ندارد.