بارها در منابر و مجالس نقل، از بزرگان دینی شنیدهایم که بانوی گرامی اسلام و یگانه دختر پیامبر اکرم (ص) را بهعنوان الگو و اسوه زنان مسلمان معرفی میکنند، ولی گاهی بهدرستی تحقیق و تفحص نکردهایم که چرا یک دختر جوان میتواند چنین عنوان بزرگی داشته باشد؟! در موضوع عبادت حضرت زهرا (س) و اینکه این دختر جوان در چه مقام و منزلتی در بعد عبادی قرار داشته است، بزرگان سخنان زیادی را بیان کردهاند.
رهبر معظم انقلاب درباره ابعاد عبادی شخصیت ایشان میفرمایند: عبادت فاطمه زهرا (س) یک عبادت نمونه است. حسن بصری که یکی از عبّاد و زهّاد معروف دنیای اسلام است، درباره فاطمه زهرا (س) میگوید: بهقدری دختر پیغمبر (ص) عبادت کرد و در محراب عبادت ایستاد که «تورمت قدماها». پاهای آن بزرگوار از ایستادن در محراب عبادت، ورم کرد! امام حسن مجتبی (ع) میگویند: شبی، شب جمعهای، مادرم به عبادت ایستاد و تا صبح عبادت کرد.
«حتی انفجرت عمود الصبح» تا وقتی که طلوعِ فجر شد. مادر من از سر شب تا صبح مشغول عبادت بود و دعا و تضرّع کرد. امام حسن (ع) میگویند: -طبق روایت- شنیدم که دائم مؤمنان را دعا کرد؛ مردم را دعا کرد؛ برای مسائل عمومی دنیای اسلام دعا کرد. صبح که شد گفتم: «یا امّاه!»؛ «مادرم!» «لم لا تدعین لنفسک کما تدعین لغیرک» «یک دعا برای خودت نکردی! یک شب تا صبح دعا، همه برای دیگران؟! در
جواب فرمودند: «یا بنىّ، الجّار ثم الدّار؛» «اوّل دیگران بعد خود ما!» این، آن روحیه والاست. نکته دیگر در باب عبادت حضرت زهرا (س) نام مبارک حضرت است که اصلاً بهخاطر این عبادت و درخشانبودن این بعد از شخصیت ایشان این نام بر این بزرگوار نهاده شده است، در روایت شریفی اینگونه وارد شده است که سألت عن اباعبدا... (ع) عن فاطمه لم سمیت الزهرا؟
فقال: لانها کانت اذا قامت فی محرابها و هو نورها لاهل السماء کما تزهر - تزهو - نورالکواکب لاهل الارض. (عللالشرایع، ج۱، ص۲۱۵) راوی میگوید: از حضرت صادق (ع) علت نامگذاری حضرت فاطمه (س) را به - زهرا - پرسیدم. فرمود:، چون وقتی که در محراب عبادتش به نماز میایستاد، فروغ نورش برای ساکنان آسمان میدرخشید همانگونه که نور ستارگان آسمان برای زمینیان میدرخشد. همچنین درباره عبادت این دختر نمونه اسلام گفته شده است، کانت فاطمه (س) تنهج فی صلاتها من خوف الله تعالی.
(ارشاد القلوب، ص۱۰۵)
حضرت فاطمه (س) در نمازش از ترس خدا نفسنفس میزد و گریه در گلویش میشکست. گاهی هم گفته میشود عبادت بهجز خدمت خلق نیست که در این باب هم موضوع توجه به دیگران در عبادت حضرت مشهود است و اینکه درب خانه بیبی دوعالم، امید محرومان و ستمدیدگان، بوده است که ماجرای مراجعه مسکین و یتیم و اسیر در سه روز متوالی و کمک حضرت به ایشان در آیات قرآن آمده است و پرداختن به آن، مجال دیگری میطلبد. درنهایت باید این نکته را متذکر شد اینکه خیلی از ماها آرزوی شفاعت حضرت زهرا (س) را داریم باید در نظر داشته باشیم که بارها اهلبیت (ع) در این باب به ما متذکر شدهاند که بدون پیروی و شباهت به اهلبیت (ع)، شفاعت ایشان هم ممکن نخواهد بود، پس باید مردان و زنانی که آرزوی شفاعت حضرت زهرا (س) را دارند ببینید در این کمالات چقدر پیروی و شباهت با این الگوی عزیز و بانوی درخشان دارند.