پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین ۱۴۰۳ |«هویزه» مشهد در جمع پرفروش‌ها ماجرای شکایت صداوسیما از مهران مدیری به کجا رسید؟ «نردبان آسمان» به کتاب‌فروشی‌ها آمد صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تجلیل از کارگردان فلسطینی در جشنواره فیلم سارایوو فیلم‌های اولین هفته اردیبهشت ۱۴۰۳ (۶ و ۷ اردیبهشت) + زمان پخش «مست عشق» رکورد مخاطب روز نخست اکران را شکست سخنان «زهره حمیدی» از دست و پنجه نرم کردن با سرطان ماجرای حواشی پوستر «مست‌عشق» چیست؟ جایزه افتخاری جشنواره لوکارنو ۲۰۲۴ به «جین کمپیون» رسید آیا سریال «شوگان» فصل دومی هم خواهد داشت؟ تقدیر از دکتر سلمان ساکت، همراه همیشگی مرکز آثار، مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ماجرای سخنان جنجالی مدیر نماوا درباره بی‌تعهدی بازیگران و واکنش سینماگران سریال «مامان اشتباه می‌کند» روی آنتن تلویزیون + زمان پخش و تکرار «محمد صادقی» بازیگر جنجالی از ایران رفت + عکس حادثه سر صحنه فیلمبرداری برای «ادی مورفی» رادیو، صدای ماندگار است رونمایی از پوستر جدید «سال گربه» + عکس سریال «سووشون» آماده توزیع در شبکه خانگی
سرخط خبرها

فرج شخصی چیست؟

  • کد خبر: ۱۴۶۲۲۹
  • ۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۷
فرج شخصی چیست؟
در میان دعا‌ها به ما توصیه شده است که برای دیگران دعا کنیم و از بین دیگران، دعاکردن برای اهل بیت (ع) که بالاترین حق را به گردن ما دارند، بیشترین اثر را می‌تواند در زندگی ما داشته باشد.

یکی از موضوعاتی که درباره امام زمان، حضرت مهدی (عج)، زیاد مطرح شده است؛ این است که یکی از وظایف ما در عصر غیبت، دعاکردن برای ظهور و فرج آن حضرت است. همیشه بزرگان به ما توصیه کرده‌اند و خودشان نیز این رویه را داشته‌اند که در میان دعاها، دعا‌کردن برای فرج امام زمان (عج) را فراموش نکنیم.

اما سؤال اینجاست که این توصیه و دستور چه خوبی‌هایی برای ما دارد و چه تأثیراتی در زندگی ما می‌تواند داشته باشد؟

برای پاسخ به این سؤال وقتی که به کتاب‌ها و سخنان علما مراجعه می‌کنیم، به مطالب انبوهی دراین‌باره برمی‌خوریم که به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود؛ در آیات الهی خدای تعالی به ما دستور داده است که اهل دعاکردن باشیم و به کسانی که این‌گونه نیستند، وعده جهنم داده شده است که اهل دعابودن ابراز نیاز به خدا و مغز عبادت است.

اما در میان دعا‌ها به ما توصیه شده است که برای دیگران دعا کنیم و از بین دیگران، دعاکردن برای اهل بیت (ع) که بالاترین حق را به گردن ما دارند، بیشترین اثر را می‌تواند در زندگی ما داشته باشد و باز در میان اهل بیت (ع)، خود ایشان توصیه به دعاکردن برای تعجیل در فرج منتقم آل محمد (ص) داشته‌اند.

امام سجاد (ع) به ابوخالد فرمودند: غیبت، ولی خدا که دوازدهمین وصی رسول خدا (ص)، طولانی می‌شود.‌ای ابا خالد! اهل زمان غیبتش که به امامتش اعتقاد داشته و منتظر ظهورش باشند، برترین اهل هر عصرند؛ زیرا خدای تعالی عقل، فهم و عنایاتی به آن‌ها عطا فرموده که غیبت، نزدشان به‌منزله مشاهده است و مرتبه‌ای برایشان قرار داده که، چون جهادگران با شمشیر نزد رسول خدا (ص) هستند. ایشان بندگان پاکیزه‌شده حقیقی و شیعیان راست‌کردار ما و خوانندگان مردم به دین خدا در آشکار و نهان هستند.

همچنین فرمودند: «انتظار فرج آل محمد (ص) از بزرگ‌ترین فرج‌هاست.» (بحار، ج۵۲، ص۳۱) دعاکردن برای فرج حضرت ضمن خاصیت ارتباط با خدا و دعا، اقرار به این اعتقاد و یادآوری وجود امام عصر (عج) و نشانه انتظار دیدار ایشان است. اما در روایت شریفی از خود امام مهدی (عج) در توقیع شریف به یکی از نُوّاب اربعه رسیده است که «و أکثروا الدعاء بتعجیل الفرج، فإنّ ذلک فَرَجُکم» برای تعجیل فَرَج زیاد دعا کنید، زیرا همین دعاکردن، فَرَج و گشایش شماست. در اینجا باب دیگری در معانی دعا برای ظهور و فرج حضرت گشوده می‌شود که علاوه‌بر فرج کلی با ظهور حضرت در تمام جهان و برای همه مردم خواهد بود.

ارتباط‌داشتن و دعاکردن برای حضرت، فرج شخصی و گشایش شخصی برای دعاکننده خواهد داشت که آیت‌ا... بهجت (ره) می‌فرمایند: با اینکه ارتباط و وصل با آن حضرت و فرج شخصی، امر اختیاری ماست برخلاف ظهور و فرج عمومی با این حال، چرا به این اهمیت نمی‌دهیم که چگونه با آن حضرت ارتباط برقرار کنیم؟! از خداوند بزرگ می‌خواهیم که ما را بر ایمان و اعتقاد به حضرتش ثابت‌قدم بدارد و توفیق دعاکردن برای او را شامل حال همه ما قرار دهد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->