آدرس محل‌های برگزاری احیای شب‌های قدر در مشهد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| سیاه پوش شدن حرم مطهر رضوی همزمان با ایام شهادت امیرالمومنین(ع) اعمال شب ۱۹ ماه مبارک رمضان + ادعیه و نماز میزبانی ۴۰ هزار خادم رضوی از عزاداران علوی در شب‌های قدر اعزام ۳۵۰۰ مبلغ به مساجد و تکایا در خراسان رضوی ویژه شب‌های قدر خطیب نماز جمعه این هفته تهران مشخص شد ویدئو | ضیافتی امام رضایی در کنار خادمان امنیت مردم ویدئو | حضور تولیت آستان قدس رضوی در جمع روزه‌اولی‌ها مراسم شب‌های قدر ویژه ناشنوایان و کم شنوایان در حرم مطهر رضوی جزئیات مراسم احیا شب نوزدهم ماه رمضان در حرم مطهر رضوی ۱۵۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رضوی ارسال شد توزیع غذای گرم افطاری در حاشیه شهر مشهد توسط آستان قدس رضوی پرداخت زکات در سال ۱۴۰۲، ۲۵ درصد رشد داشت. جانباز ۷۰ درصد دفاع مقدس به یاران شهیدش پیوست  زائران حرم امام رضا (ع) در شب میلاد کریم اهل بیت (ع) میهمان بزرگترین سفره اکرام رضوی شدند
سرخط خبرها

عبادتی به نام لبخند زدن

  • کد خبر: ۱۴۷۰۳۴
  • ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۹
عبادتی به نام لبخند زدن
در فرهنگ دینی ما همواره به این توصیه شده است که همه باید به فکر این باشیم که این لبخند را به صورت دیگران بیاوریم و به دیگران هدیه کنیم.

شادی و نشاط یکی از زیباترین جلوه‌های زندگی اجتماعی است که بدون آن زندگی فردی و اجتماعی رنگ خود را از دست می‌دهد و از حد تعادل و سلامت خارج می‌شود. در فرهنگ دینی ما همواره به این توصیه شده است که همه باید به فکر این باشیم که این لبخند را به صورت دیگران بیاوریم و به دیگران هدیه کنیم. امام صادق (ع) در این‌باره می‌فرمایند: «تبسم الرجل فی وجه اخیه حسنه، و ما عبدالله بشی احب الی الله من ادخال السرور علی المؤمن»؛ تبسم مؤمن به مؤمن و زدودن‌اندوه از چهره مؤمن، از حسنات است و زدودن گرد و غبار از چهره مؤمنان، از حسنات است و بهترین اطاعت خداوند و محبوب‌ترین آن نزد خداوند، خوشحال‌کردن مؤمنان است. (کافی، ج۲، ص۱۸۸) بیان یادشده لطیف‌ترین تعبیر برای زدودن حزن و‌اندوه از دل است.

در نهج‌البلاغه نیز از نخستین ویژگی‌های فرد پرهیزکار، گشاده‌رویی و شادبودن در برخورد با دیگران بیان شده است: «المؤمن بشره فی وجهه و حزنه فی قلبه.» مؤمن همیشه لبخند و شادی‌اش در صورت او و غم و غصه‌اش در دل و برای خود است. (شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج۱۹، ص۲۴۶.) یعنی ایمان و عبادت فقط به مسجدرفتن و عبادت‌کردن و تسبیح و سجاده و دلق نیست! بلکه مؤمن باید به فکر شادکردن افراد جامعه خود باشد و البته این شادکردن تنها با لبخندزدن و لطیفه‌گفتن و برپاکردن مجالس شاد نیست که گاهی باید گرهی از کار غمدیده‌ای باز کرد که این از بهترین جلوه‌های شاد کردن دیگران است.

شخصی شادمان و مسرور خدمت امام جواد (ع) رسید، حضرت فرمودند: چیست که تو را شاد می‌بینم؟ عرض کرد: از پدرتان شنیدم که می‌فرمودند: بهترین روزی که سزاوار است بنده خدا در آن روز شاد باشد، روزی است که توفیق خدمت و دستگیری از برادران مؤمن نصیب او شود؛ و امروز من موفق شدم به ۱۰ نفر از برادران فقیر بخشش کنم. حضرت فرمودند: به جان خودم سوگند! تو شایسته این شادی هستی، اگر انفاق خود را با منت گذاشتن، نابود نکرده باشی. پس باید متوجه باشیم که هرگاه کار خیری انجام می‌دهیم، با منت و ریا نباشد تا از اعماق دل از آن‌کار شاد و خوشحال باشیم. (غم و شادی در سیره معصومان (ع)، ص۳۸)

در ادبیات دینی ما بهترین شادی‌ها برای فرد وقتی حاصل می‌شود که کار مفیدی در زندگی‌اش انجام داده باشد و این یعنی علاوه‌بر لبخندزدن و لبخند بر لب آوردن، باید به فکر عمق‌بخشیدن به این شادی با اصلاح زندگی‌هایمان باشیم. از پیامبر (ص) سؤال شد: بهترین بندگان خدا چه کسانی هستند؟ فرمودند: آن‌هایی هستند که وقتی نیکی می‌کنند، خوشحال می‌شوند و زمانی که بدی کردند، طلب استغفار کنند. (میزان الحکمه، ج۲، ص۴۳۹)، اما گاهی در جامعه اسلامی افراد حتی از کمترین جلوه‌های شادی که همین برخورد با روی خوش و لبخند زدن به دیگران است، امتناع می‌ورزند در حالی که در حدیث عجیبی، حضرت امام رضا (ع) می‌فرمایند: «مَن تَبَسَّمَ فی وَجهِ أخیهِ المُؤمِنِ کتَبَ اللّهُ لَهُ حَسَنَةً؛ ومَن کتَبَ اللّهُ لَهُ حَسَنَةً لم یعَذِّبهُ.» یعنی هر کس به روى برادر مؤمنش لبخند بزند، خداوند، برایش یک ثواب مى‌نویسد و کسى که خدا برایش ثوابى بنویسد، عذابش نمى‌کند. (مصادقه الإخوان، ص۱۵۷ ح۱) از خداوند بزرگ می‌خواهیم که با انجام کار‌های نیک، شادی‌های عمیق را روزی‌مان کند و با از بین رفتن مشکلات، گرد غم را از جامعه دینی ما دور کند. ان‌شاءا...

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->