فصل چهارم «زخم کاری» چگونه به پایان می‌رسد؟ + فیلم جعفر یاحقی: استاد باقرزاده نماد پیوند فرهنگ و ادب خراسان بود رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور: حمایت از مظلومان غزه و لبنان گامی در مسیر تحقق عدالت الهی است پژوهشگر و نویسنده مطرح کشور: اسناد تاریخی مایملک شخصی هیچ مسئولی نیستند حضور «دنیل کریگ» در فیلم ابرقهرمانی «گروهبان راک» پخش «من محمد حسن را دوست دارم» از شبکه مستند سیما (یکم آذر ۱۴۰۳) + فیلم گفتگو با دکتر رسول جعفریان درباره غفلت از قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در ایران گزارشی از نمایشگاه خوش نویسی «انعکاس» در نگارخانه رضوان مشهد گفتگو با «علی عامل‌هاشمی»، نویسنده، کارگردان و بازیگر مشهدی، به بهانه اجرای تئاتر «دوجان» مروری بر تازه‌ترین اخبار و اتفاقات چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر، فیلم‌ها و چهره‌های برتر یک تن از پنج تن قائمه ادبیات خراسان | از چاپ تازه دیوان غلامرضا قدسی‌ رونمایی شد حضور «رابرت پتینسون» در فیلم جدید کریستوفر نولان فصل جدید «عصر خانواده» با اجرای «محیا اسناوندی» در شبکه دو + زمان پخش صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی آخر هفته تلویزیون (یکم و دوم آذر ۱۴۰۳) + زمان پخش حسام خلیل‌نژاد: دلیل حضورم در «بی‌پایان» اسم «شهید طهرانی‌مقدم» بود نوید محمدزاده «هیوشیما» را روی صحنه می‌برد
سرخط خبرها

نگارخانه الهی

  • کد خبر: ۱۴۴۵۵۶
  • ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۷
نگارخانه الهی
زندگی ما سرشار از رنگ‌های مختلف است که با اعمال و رفتار و اختیار خودمان به آن می‌رسیم.

 جهان رنگ‌ها فقط در بوم‌های نقاشی نیست. هر فردی رنگی دارد، زندگی هر کسی رنگی دارد. زندگی ما سرشار از رنگ‌های مختلف است که با اعمال و رفتار و اختیار خودمان به آن می‌رسیم. در آیه۱۳۸ سوره بقره آمده است: صِبْغَةَ اللَّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَنَحْنُ لَهُ عَابِدُونَ رنگ خدایی بپذیرید! رنگ ایمان، توحید، اسلام و چه رنگی از رنگ خدایی بهتر است؟! و ما تنها او را عبادت می‌کنیم.

قرآن به ما می‌گوید که همه این رنگ‌ها ازبین‌رفتنی است. رنگ‌ماندنی رنگ خداست، رنگ عبودیت و انسانیت است که راز رسیدن به این همه، نشستن روی سجاده عبادت است، نشست و برخاست با خداست که یقینا هر کس با کسی نشست و برخاست کند از او رنگ می‌گیرد و مانند او می‌شود به شرط آنکه این معاشرت و هم‌زبانی از روی خواست قلبی باشد، همراه با اشتیاق و شور باشد و همین، چیزی است که باید در نمازهای خودمان ایجادکنیم.

اما این شور و اشتیاق چگونه در عبادت و نماز ما ایجاد می‌شود؟ یکی از ایرادهای مهم در افراد مذهبی‌ این است که خیال می‌کنند شناخت عبادت و نماز با خواندن رساله‌های علمیه و کتاب‌های احکام حاصل می‌شود و حال آنکه آنچه در این کتاب‌های شریف، با زحمت علمای بزرگ نگاشته شده است، صورت نماز است، شکل ظاهری عبادت است، مرزها و دیوارهای این شهر است اما اینکه ساختمان‌های این شهر چرا این‌گونه ساخته شده‌اند و چگونه رونق و نشاط به این شهر می‌آید در این کتاب‌ها نیست. با روح و باطن این نماز و عبادت، در کتاب‌های اسرار و رازهای نماز می‌شود آشنا شد، در کتاب‌های آداب قلبی نماز می‌توان به باطن این عبادت و راه تحصیل این اشتیاق قلبی دست یافت.

امام خمینی(ره) در کتاب آداب الصلوه درباره نماز می‌فرمایند: ای عزیز، دامن همت به کمر زن و دست طلب بگشای و با هر تعب و زحمتی است حالات خود را اصلاح کن و شرایط روحی نماز اهل معرفت را تحصیل کن؛ و از این معجون الهی که با کشف نام محمدی(ص) برای درمان تمام دردها و نقص‌های نفس فراهم آمده است استفاده کن. خود را تا مجال است از این منزلگاه ظلمت، حسرت، ندامت و چاه عمیق بُعد، مستخلص کن و به معراج وصال و قرب کمال برسان که اگر این وسیله از دست رفت، وسایل دیگر منقطع است. «اِن قـُبـِلـَت قـُبـِل ما سِواها و إن رُدَت رُدَ ما سِواها» یعنی «اگر نماز پذیرفته شد سایر اعمال پذیرفته می‌شود؛ و اگر رد شد کارهای دیگر نیز رد می‌شود.»

به دیگر سخن آنچه با خواندن و عمل‌کردن به رساله‌های احکام به‌دست می‌آید صحت نماز است اما قبولی نماز که تمام تأثیرگذاری و لذت و حیات نماز در آن است، در گرو عمل‌کردن به آداب قلبی و عمل‌کردن به دستورات علما در کتاب‌های آداب و اسرار نماز است. از خداوند بزرگ می‌خواهیم که توفیق اصلاح نماز و عبادت را به همه ما عنایت کند تا ان‌شاءا... در این نگارخانه الهی شخصیت و زندگی ما رنگ دلپذیر و جاوید الهی بگیرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->