صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

مراسم نکوداشت روز ملی مشهد ظهر امروز، ۱۰ دی‌ ماه، در میدان ۱۰ دی این شهر و با حضور جمعی از مردم ، فرهیختگان ، و مسئولان شهری و استانی برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز،مراسم نکوداشت و آیین روز ملی مشهد ظهر امروز ۱۰ دی‌ ماه ،در محل شهادت مردم شهر مشهد در سال ۱۳۵۷ با حضور جمعی از مردم ،مسوولان استانی و شهری در این شهر برگزار شد. 

شهردار مشهد مقدس در این مراسم گفت :برطبق مصوبه شورای فرهنگ عمومی استان ده دی ماه به یادبود روز تاریخی ۱۰دی ماه ۱۳۵۷، به نام روز مشهد نامگذاری شد.

سید‌عبدالله ارجائی‌ اظهار کرد: این مصوبه به شورای فرهنگ عمومی کشور هم ارسال شده است تا مورد تایید قرار گیرد.

او افزود:همزمان با مراسم امروز روز ملی مشهد، شورای اجتماعی محلات این شهر نیز  دور جدید فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. همچنین فراخوان  طراحی المان میدان ده دی رونمایی شد و همچنین ۵ جلد کتاب از تاریخ و هویت مشهد رونمایی گردید. همچنین شهرآرا مترو هم از امروز مجددا منتشر خواهد شد و در اختیار مخاطبان ویژه خود در مترو قرار خواهد گرفت.

ارجائی بیان کرد :امیدواریم بعد از تصویب روز مشهد در مراجع ملی، بتوانیم در سال‌های آینده با همکاری تمامی نخبگان و فرهیختگان ملی و بین المللی، برنامه هایی در شان این روز و ساحت مقدس امام رضا(ع) داشته باشیم.

ماندگاری ۱۰ دی در تاریخ 

محسن داوری، فرماندار مشهد،نیز در ادامه این مراسم  اظهار کرد: ده‌ دی در تاریخ ماندگار شد. امروز بعد از چندین سال یک روز را به‌عنوان روز ملی مشهد نام‌گذاری می‌کنیم. این شهرعنوانی دارد به نام مشهد، یعنی این شهر محل شهادت است.

وی افزود: مقام این شهر با فلسفه شهادت ایجاد شده است. مشهد علاوه بر سابقه تاریخی، دلیل ایجادش مضجع شریف علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) است که مردم را به دور خودش جمع و به جهان‌شهری تبدیل کرده که در دنیا زبانزد است. مردم مشهد مردمی غیور هستند که در چندین مرحله از خود غیرت نشان دادند که قابلیت دارند در مشهد سکونت کنند. 

به گفته وی، تشییع مراسم پیکر مطهر امام رضا(ع) که زنان نوغانی آن را برپا کردند، یک ویژگی خاص برای مردم مشهد است که نشان می‌دهد مردم مشهد انسان‌هایی ولایی هستند و برای انقلابی‌بودن و در چهارچوب گفتمان اسلام حرکت‌کردن، زبانزد خاص و عام هستند.

فرماندار مشهد گفت: در زمان‌های مختلف هم این قیام مردم مشهد دیده شده است و ماجرای گوهرشاد زمینه‌ای دیگری برای مردم مشهد است که نشان می‌دهد در راستای گفتمان انقلاب مصمم‌اند در خط ولایت ایستادگی کنند و مسیرش را ادامه می‌دهند.

داوری بیان کرد: این گفتمان انقلاب اسلامی در طول تاریخ همچنان ادامه می‌یابد تا در ده‌دی این مردم با جان‌فشانی چندین‌باره انقلاب را بیمه می‌کنند و مقدمات انقلاب را به سمت تثبیت پیش می‌برند تا راه ولایت‌مداری را ادامه دهند. این مردم نشان دادند که مشهد جایگاهی دارد که در این عرصه مقاومت خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: مشهدی‌ها در ۸دی۸۸ جلوتر از کشور پیش‌گام شدند و ولایت‌مداری خود را ثابت کردند. این شهر علاوه بر وجود مضجع شریف امام رضا(ع) ویژگی‌هایی دارد که باید بر آن تأکید کرد.

فرماندار مشهد با بیان اینکه در شورای فرهنگ عمومی استان، روز مشهد تصویب شد، افزود: این روز بزرگ روزی است که اقشار مختلف مردم در حمایت از گفتمان اسلامی به میدان آمدند و خون دادند تا این گفتمان پیاده شود. امروز در جهان این گفتمان زبانزد است و اگر دشمن با این گفتمان در تقابل است، به‌دلیل قدرت این گفتمان انقلابی است.

داوری افزود: بنابراین، امروز روز ملی مشهد نام‌گذاری شد تا بتوانیم گفتمان انقلاب اسلامی را در مشهد و در همه جهات معرفی کنیم تا مقدمه ظهور حضرت حجت(عج) فراهم شود.

فرماندار مشهد خاطرنشان کرد: وظیفه مهم‌تری داریم. باید شهر را مدیریت کنیم و مردم در صحنه باشند و در راستای ولایت‌مداری از هیچ‌چیز نباید دریغ نکنیم.

 

 بسیاری از ظرفیت‌های مشهد مغفول مانده است

محمد حسین‌زاده، مدیر کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی، در حاشیه این مراسم و در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز گفت: بسیاری از ظرفیت‌های مشهد مغفول مانده است. روز ملی مشهد بهترین فرصت برای نشان‌دادن ظرفیت‌های هنری فرهنگی و تاریخی مشهد به کشور است.

وی اظهار کرد: همه عظمت مشهد حول محور امام رضا(ع) شکل گرفته است. برآنیم تا در این روز مشهد را آنچنان که شایسته است به جهان بشناسانیم و محدود به کتب‌ تاریخی نکنیم.

گفتنی است در این مراسم، اولین فراخوان طراحی میدان ده‌دی رونمایی شد که بر این اساس هنرمندان می‌توانند آثار خود را ارسال کنند.

دومین رونمایی، مربوط به ۵ جلد کتاب با عنوان «روایت کوچه؛ مجموعه محله‌نگاری شهر مشهد» بود که هر کتاب به مشاهیر مشهد و محلات مشهد مربوط است.

 

 
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
احسان
۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
روز شنبه ،خیابان اصلی شهر در ساعت کاری و اداری ،بستن خیابان امام خمینی ،چیدن صندلی های فراوان،ایجاد راه بندان،پشت ترافیک ماندن آمبولانسها به مقصد بیمارستانهای سینا ،امام رضا ،آریا،ارتش،قائم ،و ....سردرگمی مردم در راهبندان !!! جان دادن بیماران اورژانس در ترافیک ،مسئولین با درایت تشکر تشکر