صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

میرزا ملا احمداُف از پژوهشگران و اساتید برجسته ایران‌شناسی تاجیکستان در ‌۷۵سالگی درگذشت.

به گزارش شهرآرانیوز، میرزا ملا احمداُف عضو آکادمی علوم و اتحادیه نویسندگان تاجیکستان بود و سال‌ها ریاست انجمن دوستی تاجیکستان و ایران را بر‌عهده داشت و امروز در آرامستان «سر آسیا» در شهر دوشنبه به خاک سپرده شد.

میرزا ملا احمداف در سال ۱۹۶۹ از بخش خاورشناسی دانشگاه ملی تاجیکستان فارغ‌التحصیل شد و تا سال ۱۹۹۹ در انستیتوی زبان و ادبیات و خاورشناسی و میراث خطی ابوعبدالله رودکی در فرهنگستان علوم تاجیکستان، در زمینه‌های ایران‌شناسی، هندشناسی و تاریخ ادبیات کار می‌کرد. ملا احمداف در بیش از ۲۰ سال اخیر در آکادمی علوم تاجیکستان مسوول بخش علم و سازمان‌دهی و معاون دبیر ارشد علمی این آکادمی بود.

از این ادیب برجسته فارسی‌زبان بیش‌از ۴۵۰اثر برجامانده و بیش از ۳۰ کتاب او درباره شاعران و نویسندگان معاصر و قدیم پارسی‌زبان است؛ البته احمداف در پژوهش و بررسی آثار رودکی تخصص داشت. با این‌حال او درباره دیگر شاعران پارسی‌زبان مثل خیام، فردوسی، ناصرخسرو، مولوی، لاهوتی، فرخی سیستانی، فروغی بسطامی، قاآنی شیرازی و شهریار هم کتاب نوشته و تحقیق کرده است.

از سوی دیگر او با کتاب‌های یاد یار مهربان (تهران، ۱۳۸۰)، خوبان پارسی‌گوی (تهران، ۱۳۸۲)، اندرز‌های رودکی (تهران، ۱۳۸۷) و صدای آسیا (۱۳۹۱)، خواننده ایرانی را هم با آثار شاعران معروف تاجیک آشنا کرد.

میرزا ملا احمداف یکی از مؤلفان «تاریخ ادبیات ایران در قرن‌های ۱۹ و ۲۰» (مسکو، ۱۹۹۹) بود و آثارش در مسکو، تهران، واشنگتن، باکو، مشهد، کراچی، کابل و تاشکند به طبع رسیده‌اند.

او عضو هیئت تحریریه مجله «رودکی» (تهران)، فصلنامه علمی‌پژوهشی پژوهشنامه تاریخ و مجله مؤسسه فرهنگی اکو (تهران) بود و مقاله‌های بسیاری در نشریه‌های معتبر ادبی و پژوهشی ایران منتشر کرده است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.