سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

اختتامیه اجلاس ملی معاونان فرهنگی دانشگاه‌های کشور در مشهد برگزار شد

  • کد خبر: ۱۴۷۵۳۲
  • ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۸
اختتامیه اجلاس ملی معاونان فرهنگی دانشگاه‌های کشور در مشهد برگزار شد
آیین اختتامیه پنجاه و هشتمین اجلاس ملی معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور، پنجشنبه‌شب با حضور سید نظام‌الدین موسوی عضو هیئت‌رئیسه و سید احسان قاضی‌زاده هاشمی عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، آیین اختتامیه پنجاه و هشتمین اجلاس ملی معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور، پنجشنبه‌شب با حضور سید نظام‌الدین موسوی عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، سید احسان قاضی‌زاده هاشمی عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، محمدرضا مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور، عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی اجتماعی و علی خطیبی معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در محل تالار همایش‌های هتل پردیسان مشهد برگزار شد.

ارائه طرح تخصیص ۵ درصد بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها به مجلس

سید نظام‌الدین موسوی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه این مراسم اظهار کرد: متأسفانه حقیقت تلخ این است که تا به امروز، فرهنگ همواره در سایه حوزه‌های آموزشی قرار گرفته و این در حالی است که اساس و زیرساخت هر مقوله اجتماعی، فرهنگ است. مارکسیست‌ها بر این باور بودند که زیربنای همه تحولات تاریخی، اقتصاد است، اما تجربه تاریخی به ما نشان می‌دهد که در هر برهه تاریخی، این مقوله فرهنگ بوده که زمینه‌ساز شکل‌گیری جریان‌های خاص و نهضت‌های بزرگ شده است.

وی افزود: امروزه در قالب شبهه، تصاویر جذاب و فریبنده‌ای از دوران رژیم طاغوتی پهلوی را نشان می‌دهند و به اختلافات اقتصادی آن ایام با اکنون اشاره می‌کنند که اگرچه از اساس باطل است، اما حقیقت موضوع این است که انقلاب مردم ما نه به دغدغه اقتصاد بلکه با محور قرار دادن فرهنگ بود و این مردم بر مبنای اسلام‎خواهی‎هایشان بود که به میدان آمدند و این نهضت را با خون خود حفظ کردند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: از ابتدا تأکید امامین انقلاب این بوده که باید محیط فرهنگی حاکم بر دانشگاه‌ها، همسو با انقلاب باشد و بر همین اساس، در سال ۱۳۵۹ شاهد برپایی انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها در ابعاد و اندازه‌های بزرگ آن بودیم. با این حال، هرچه جلوتر آمده‌ایم، مشهود است که به‌جای تقویت بنیاد‌های فرهنگی همواره در حال تضعیف آن‌ها بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه ما متهم به دیکتاتوری فرهنگی هستیم درحالی‌که برخلاف این و در راستای ولنگاری فرهنگی تلاش شده است، ادامه داد: امروزه نهاد علوم تربیتی در آموزش و پرورش حذف شده، یک نهاد به نام امور پرورشی در این سازمان تأسیس شده و عناصر مخلص و مؤمنی که تربیت نسل آینده‌ساز کشور را رقم می‌زدند، به‌مرور تبدیل به مشاوران آموزشی شده‌اند که پا از مسائل علمی فراتر نمی‌گذارند.

موسوی گفت: امروزه غرب در عرصه ترویج و نهادینه‌سازی یک دروغ بزرگ به نام آزادی برای به پیش بردن اهداف شیطانی خود موفق عمل کرده است. تصلب در ارزش‌ها، شرایطی را در غرب رقم زده که اگرچه یک فرد هندی‎الاصل به مقام نخست‌وزیری انگلستان می‌رسد، اما در عمل، این فرد بیشتر از هر فرد انگلیسی‌تبار به ایدئولوژی استعماری بریتانیای کبیر معتقد است و این دستاورد نظام فرهنگی در غرب است.

وی با تأکید بر ضرورت تصویب طرح تخصیص پنج درصد بودجه سالانه دانشگاه‌ها به امور فرهنگی در آینده نزدیک ابراز کرد: بودجه امسال، بیش از ۵ هزار هزار میلیارد تومان است که حدود ۶۰ درصد آن مربوط به بودجه شرکت‌های دولتی، ۳۰ درصد با محوریت بودجه‌های عمرانی و اجرایی و کمتر از ۱۰ درصد بر امور فرهنگی متمرکز شده است، اما بازهم دشمن هرسال در زمان ارائه لایحه بودجه بر این روش جنگ روانی متمرکز می‌شود که بودجه مجموع نهاد‌های فرهنگی انقلابی را با بودجه محیط‌زیست یا سایر زمینه‌ها مقایسه کند تا در نتیجه فشاری به وجود بیاورد که بودجه به مسائل فرهنگی تخصیص پیدا نکند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد: برگزاری جدی اردو‌های راهیان پیشرفت به‌صورت سراسری، تأمین التزام قانونی برای تخصیص پنج درصد بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها و تمرکز اجرای برنامه‌ها با محوریت داده‌های مبتنی بر افکارسنجی‎های دانشجویی، سه مؤلفه اساسی برای هر پروژه فرهنگی در محیط دانشگاهی است.

بی‌توجهی به فرهنگ، ریشه ناکارآمدی‌ها

محمدرضا مردانی در ادامه این مراسم با بیان اینکه فرهنگ هر جامعه موجودیت و هویت آن جامعه را تشکیل می‌دهد، اظهار کرد:  فرهنگ از آن موضوعاتی است که سال‌ها مورد بی‌مهری  واقع شده و حتی واژه فرهنگ هم که از ابتدا در عنوان وزارت خانه «فرهنگ و آموزش عالی» قرار داشت، به‌تدریج حذف شد.

وی افزود: یافتن راه‌حل‌ها، نیاز به آسیب‌شناسی دارد تا ببینیم چرا اثرپذیری این برنامه‌های فرهنگی و تربیتی در دانش آموزان و دانشجویان کاهش پیدا کرده است.

 رئیس سازمان بسیج اساتید کشور خاطرنشان کرد: باید در جمع فرهیختگان دانشگاهی  موردبررسی  و واکاوی قرار بگیرد که چرا اهداف اسناد فرهنگی بالادستی در سطح جامعه به‌خوبی دنبال نشده است. یکی از علل اساسی این مسئله مربوط به نوع نگرش به مقوله فرهنگ در فضای دانشگاهی است که آن را تابعی از آموزش می‌دانند.

وی ادامه داد: باید قرارگاه جهاد تبیین در دانشگاه‌ها تشکیل شود، زیرا القای یاس و ناامیدی از آینده شغلی، ترغیب به مهاجرت، ترویج عرفان‌های کاذب، القای  احساس تبعیض جنسیتی، تأثیرپذیری از برخی جریان‌های  غرب‌گرا، عدم اطلاع از فضای واقعی کشور و فروپاشی انگاره‌های ذهنی، تبلیغ عدم پایبندی به ارزش‌های اخلاقی و ناکارآمدی در عملکرد  برخی  مدیران، تقابل گفتمانی و عملی تمدن اسلامی با تمدن غربی و هم‌چنین ضعف در الگوسازی و چهره‌های تأثیرگذار برای جوانان از طریق سلبریتی‎ها به‌عنوان آسیب‌های فضای دانشگاهی در دستور کار دشمن قرار دارد.

مردانی ضمن تشریح چالش‌های موجود در عرصه فعالیت اساتید در دانشگاه‌ها گفت: مهم‌ترین مشکلاتی که در حوزه اساتید وجود دارد، عبارت است از دل‌بستگی به اندیشه  لیبرال دموکراسی، ضعف در آگاهی عمیق از حقایق دینی و ارزش‌های اسلامی، ضعف در برقراری ارتباط با دانشجویان، توهم استغنا، ضعف در تحلیل صحیح مسائل کشور، نارضایتی از میزان درآمد شغلی و البته تأثیرپذیری از جنگ شناختی دشمن است.

وی ابراز کرد: پس از آشوب‌های اخیر، رهبر معظم انقلاب چاره این کار را تببین واقعیت‌ها دانستند تا به این ترتیب، دلایل حقانیت انقلاب اسلامی و  باطل بودن اقدامات دشمن به‌خوبی تبیین شود و اینجاست که فعالیت مؤثر و مثمر شورای هماهنگی تبیین با حضور روسای محترم  دانشگاه‌ها و سایر بخش‌ها، نهاد‌ها و تشکل‌های فرهنگی برای دستیابی به هم‌افزایی اثربخش و پرهیز از موازی کاری موردنیاز خواهد بود.

برگزاری پنل‎های تخصصی با محوریت «کانون‌های فرهنگی دانشجویی»، «انجمن‌های علمی دانشجویی» و «نشریات دانشجویی» از دیگر برنامه‌های این همایش دو روزه بود و در حاشیه سخنرانی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی اجتماعی و علی خطیبی معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز به تشریح آخرین تحولات نظام آموزش عالی کشور پرداختند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->