صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

گلایه بیماران از سامانه نوبت دهی اینترنتی تأمین اجتماعی

  • کد خبر: ۱۴۷۶۱۰
  • ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۵
  • ۱
«مدتی بود که برای گرفتن نوبت از متخصص اطفال برای فرزندم از طریق نوبت دهی اینترنتی منتظر بودم و روزانه سامانه نوبت دهی را بررسی می‌کردم، اما همه درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های نزدیک محل سکونتم، ظرفیتش تکمیل بود و دیگر فرزندم بی تاب شد و ناچار شدم به مطب خصوصی مراجعه کنم. چرا سامانه نوبت دهی اینترنتی تأمین اجتماعی برای روز‌های آتی هفته باز نیست که به راحتی وقت رزرو کنیم؟»

کلالی | شهرآرانیوز، «برای رزرو وقت دندان پزشک در درمانگاه‌های شهر مدت‌ها باید در نوبت باشیم. هزینه این خدمات با بیمه تأمین اجتماعی و در درمانگاه تأمین اجتماعی تقریبا رایگان است؛ اما آن قدر نوبت‌ها طول می‌کشد که پشیمان می‌شویم و مطب خصوصی را انتخاب می‌کنیم. مردم حق دارند بابت حق بیمه‌ای که می‌پردازند خدمات بگیرند. هر خانواده‌ای با این شرایط اقتصادی توان پرداخت هزینه‌های زیاد مراکز خصوصی دندان پزشکی را ندارد و باید برای این موضوع فکری شود.»
این دو پیامک، بخشی از پیام‌های مردمی است که طی چند روز اخیر به تحریریه صدای مردم رسیده است که باعث شده شهروندان و بیماران هم زمان بار رنج بیماری و رنج هزینه‌های سنگین درمان را متحمل شوند. از سویی دیگر روند نوبت دهی اینترنتی در درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های طرف قرارداد تأمین اجتماعی آن قدر وقت گیر و طاقت فرساست که رنج سرگردانی هم به همه این مشکلات اضافه می‌شود.

۱۵ درصد نوبت دهی از طریق اینترنت است

انتظار برای نوبت گیری اینترنتی و بعضا تلفنی برای استفاده از خدمات این مراکز، طولانی مدت است و نوبت دهی به سختی انجام می‌شود. این موضوع را با مدیر روابط عمومی معاونت درمان تأمین اجتماعی خراسان رضوی در میان می‌گذاریم.
مجید رسولی درباره چگونگی و سقف نوبت دهی سامانه اینترنتی می‌گوید: ۸۵ درصد نوبت دهی مراکز درمانی تأمین اجتماعی به طور تلفنی و مابقی از طریق اینترنت است. براساس نوع مخاطب مراکز درمانی تأمین اجتماعی، همه مخاطبان ما امکان استفاده و دسترسی راحت از اینترنت را ندارند.

او می‌افزاید: نوبت دهی تلفنی به طور مکانیزه است و فقط تعدادی بیمار را پذیرش می‌کند و بعد از اتمام ظرفیت، خودبه خود تکمیل ظرفیت را اعلام می‌کند. به لحاظ استاندارد علمی هم یک پزشک تعداد محدودی بیمار را می‌تواند ویزیت کند و تعداد سقف پذیرش بیمار برای هر پزشک مشخص است. خیلی مواقع نیز پزشک یکی، دو بیمار بیشتر از سقف استاندارد را ویزیت می‌کند.

مراجعه ابتدایی به پزشک عمومی برای نوبت گیری پزشک متخصص

مدیر روابط عمومی معاونت درمان تأمین اجتماعی خراسان رضوی درباره امکان رزرو نوبت در روز‌های آتی هفته برای شهروندان نیز بیان می‌کند: ما اگر بخواهیم نوبت‌ها را جلوتر بدهیم این روال ادامه پیدا می‌کند و تا سه ماه پیش می‌رود و اعتراض بیشتری ایجاد می‌شود، در این حالت هم بیماری که درمان فوری نیاز دارد، حق درمانش ضایع می‌شود، چون تا چندماه تمام نوبت‌ها پر شده است.

رسولی درباره سختی نوبت دهی پزشکان متخصص توضیح می‌دهد: اگر بیمار به پزشک عمومی مراکز درمانی تأمین اجتماعی مراجعه کند و پزشک نیز تشخیص دهد که ادامه روند درمان باید از طریق پزشک متخصص انجام شود، به طور خودکار همان مرکز درمانی یک پزشک متخصص مربوط را در مراکز درمانی شهر برای آن بیمار رزرو می‌کند و بیمار درگیر فرایند سامانه نوبت دهی نمی‌شود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سعیدی
۰۵:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
سلام
این توضیحات دلیل نمیشه. تعداد مراکز و شاید تعداد متخصصین جوابگوی جمعیت تحت پوشش نیست. من 4 ساله بیمه دارم ولی حتی یک بار هم موفق به استفاده از خدمات پزشکی تحت پوشش بیمه نشدم به خاطر ظرفیت خیلی پایین نوبت دهی.