به گزارش شهرآرانیوز؛ خریدار باشید یا فروشنده، قبل از هر چیز باید طبق تاریخ و ساعتی که در قولنامه مشخص شده است در محل مشخص برای تعویض پلاک حضور پیدا کنید. بعد از آنکه موضوع نوبت دهی برای تعویض پلاک خودرو در مراکز مشهد به صورت اینترنتی اجرایی شد، دیگر خبری از معطلیهای چندساعته شهروندان در صف تعویض پلاک خودرو به میان نیامد؛ اما این شادی وصف ناپذیر همیشه در شرایط خاص دست خوش ناامیدی در دل شهروندان میشد. در هفته گذشته درست مصادف با تعطیلات دستگاهها و ادارات به دلیل برودت هوا، چالشی گریبان شهروندان را گرفت، بدین معنا که تمام نوبتهای اینترنتی در روزهای تعطیل، به اولین روزکاری بعد از تعطیلات موکول شده بود. تا جایی که در چهارشنبه هفته قبل به عنوان اولین روز بازگشایی ادارات و دستگاه ها، صف تعویض پلاک در بولوار کارگر آن قدر زیاد بود که معطلی ۸ الی ۹ ساعته در صفوف را برای شهروندان رقم زد.
قصه پرغصه معطلی در صف تعویض پلاک از هفته گذشته به هفته جاری نیز سرریز شد و همین موضوع باعث شد تا در گزارش میدانی این هفته، ساعاتی را با شهروندان در صف تعویض پلاک مشهد بگذرانیم.
ساعت ۱۲ ظهر یک روز سرد زمستانی است. هنوز مسافت زیادی به مرکز تعویض پلاک باقی مانده، اما از همین مسافت چندصدمتری، با صف طولانی خودروهایی روبه رو میشویم که از ساعات اولیه صبح در صف نوبت منتظر هستند، این صف طولانی تا بولوار جانباز امتداد دارد، به طوری که ابتدا و انتهای آن نامشخص است.
در یک تخمین سرانگشتی بیش از سیصد خودرو در کنار خیابان شهید ساجدی به چشم میآیند. چند قدمی جلوتر میروم، راننده یک خودرو سواری که سرش را به صندلی خودرو تکیه زده است با دیدن ما، شیشه اتومبیل را پایین میکشد و میگوید: از ساعت ۸:۳۰ دقیقه صبح به اینجا آمده ام و تاکنون حدود چهارساعت معطل شده ام. قبل از تعطیلات اخیر، نوبت اینترنتی گرفتم؛ ولی باتوجه به تعطیلیها نوبتم لغو شد و دوباره مجبور شدم نوبت جایگزین بگیرم.
او ادامه میدهد: طبق نوبت، یک ساعت زودتر از موعد مقرر در محل حضور یافتم، اما با صفی طولانی روبه رو شدم. چرا سازوکار مناسبی برای مراکز تعویض پلاک نیست؟ نوبتهای مشخص شده دقیقا چه تعریفی دارند؟ بسیاری از خودروهایی که امروز آمده اند نوبتشان چند روز قبل بوده و حتی طبق ساعت مشخص شده نیامده بودند، ولی باز هم در صف بودند و تعویض پلاک را انجام دادند. آیا این ساعتها و روزهای مشخص در نوبت دهی صوری است؟ نباید بدون اخذ نوبت جایگزین به این گونه افراد خدمات تعویض پلاک داده شود و فقط باید بر اساس نوبت دهی روزانه باشد. این مسئله علاوه بر تضییع حقوق دیگران باعث طولانی شدن صفوف خودروها میشود.
آقای لشکری یکی از رانندگان خودروهایی است که در صف تعویض پلاک ساعتها به انتظار نشسته است. میگوید: از ساعت ۹ صبح در تعویض پلاک حاضر شدم و ساعت ۱۸ عصر نوبتم شد. صفهای طولانی خودروها از یک طرف، صف طولانی مراجعه کنندگان در اجرائیات، مالیات و... و حتی فک پلاک از طرف دیگر کلافه کننده است. چرا زیرساخت الکترونیکی مراکز تعویض پلاک مهیا نیست و همه اینترنتی نمیشود؟ اگر تمام اقدامات اینترنتی شود، دیگر در صفها نیازی به معطل شدن نیست.
رستگار شهروند دیگری در صف انتظار تعویض پلاک خودرو است. این شهروند که برای انجام این کار مرخصی ساعتی گرفته است میگوید: چند ساعت اینجا باشید متوجه میشوید چه اتفاقاتی دارد میافتد یکی از افرادی که جلوتر از من در صف بود خیلی راحت با پیشنهاد فروش نوبت خود به من گفت: اگر عجله داری نوبتم را ۱۰۰ هزار تومان میفروشم! آن طرفتر شهروند دیگری نوبتش را ۲۰۰ هزار تومان میفروخت، چون در صف جلوتر بود. چرا نظارتی نیست. مگر سامانه نوبت اینترنتی نیست پس چرا عدهای که حتی نوبت نگرفته اند اینجا مراجعه میکنند و نوبت فروشی میکنند؟
به دنبال پیگیری این مطالبات شهروندان، رئیس اداره آموزش و ترافیک پلیس راهور خراسان رضوی دراین زمینه میگوید: دو مرکز تعویض پلاک در مشهد داریم که با سیستم و تجهیزات و نیروی انسانی کامل خدمت رسانی میکنند، ولی در چند روز گذشته حجم تقاضا نسبت به حجم میزان خدمت نیروهای انسانی در مراکز تعویض پلاک بسیار بیشتر است.
سرهنگ علیرضا رحیمی بیان میکند: افزایش قیمت خودروها هم در حجم تقاضای مردمی در تعویض پلاک و انتقال مالکیت تأثیرگذار بود. شهروندان بدانند برگ سبز به منزله سند تلقی میشود و اعتبار دارد، اما تبدیل برگ سبز به سند رسمی نیز باعث تقاضای مردمی شد که درخواستها در مراکز تعویض پلاک را افزایش داد. او توضیح میدهد: دلیل مهم دیگر این شلوغی نوسانات ارزی بوده است، به طوری که هجمهای در بازار خریدوفروش خودرو ایجاد کرد. رئیس اداره آموزش و ترافیک پلیس راهور خراسان رضوی میگوید: هجوم درخواستها بعد از تعطیلات اخیر که به دلیل برودت هوا و مدیریت مصرف انرژی انجام شد، تا اندازهای قابل پیش بینی بود، چرا که مراکز تعویض پلاک هم تعطیل بودند و بعد از بازگشایی، هم نوبتهای قبل و هم نوبتهای تعیین شده جدید در ورودی تعویض پلاک قرار گرفتند و باعث ازدحام شد. درعین حال بروز این مشکلات در هفته اخیر کاهش داشته و شرایط تقریبا به وضعیت عادی رسیده است.
او درباره پلاکهای رند با قیمتهای نجومی میگوید: این مسئله اصلا صحت ندارد. سیستم، پلاکها را اختصاص میدهد، یا پلاک رند یا غیررند است. سرهنگ رحیمی درباره خرید و فروش چندصدهزار تومانی نوبتدهی تعویض پلاک بیان میکند: نوبتها و خدمات به شماره پلاک داده میشود، بنابراین امکان خریدوفروش و یا دیگر سوءاستفادهها وجود ندارد. همچنین علاوهبر مؤسسه رهگشا که داخل مراکز تعویض پلاک نظارت بر اجرای روند کار را دارد، مسئول فنی پلیس راهور هم بر امور شخصا نظارت میکند تا حق کسی تضییع نشود. شهروندان خاطر جمع باشند. با توجه به نزدیکشدن به ایام پایانی سال، مراکز تعویض پلاک شلوغ است و نوبتدهی بهسختی انجام میشود.