علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ پانزدهم دیماه امسال بود که تصادف شدید خودرو پژوپارس در محور غرب به شرق بولوار وکیلآباد، سبب فوت یک نفر و مصدومیت شدید دو نفر دیگر شد. همچنین تصادف شدید دو دستگاه خودرو پراید و پژو در روز اول دیماه، دو فوتی و دو مصدوم را در همین محور عبوری برجا گذاشت و در روز ۲۹ اردیبهشت امسال نیز برخورد خودرو سمند با گاردیل در محور غرب به شرق بولوار وکیلآباد، دو فوتی و دو مصدوم بهدنبال داشت. این آمار تکاندهنده، بخشی از تصادفات متعدد و شدیدی است که در بولوار وکیلآباد به ثبت رسیده و این محور کاربردی و شریان اصلی شهر را به یکی از محورهای پرحادثه عبوری مشهد تبدیل کرده است.
هرچند در بیشتر این حوادث، سرعت غیرمجاز رانندگان عامل اصلی تصادف بوده است و ایمنسازی این بولوار هم براساس آییننامههای موجود اجرایی شده است، با هدف کاهش صدمات منجر به تصادف در این محور بهویژه کاهش فوتیهای متأثر از تصادفات شدید، عملیات افزایش ایمنسازی بولوار وکیلآباد با استفاده از تجهیزات بهروز را قرار است شهرداری مشهد بهصورت گامبهگام آغاز کند و در نخستین گام، عملیات افزایش ایمنسازی این بولوار از سمت غرب به شرق و لاین سرعت بولوار در این ماه آغاز خواهد شد.
مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری مشهد در گفتگو با شهرآرا، با اشاره به حجم سنگین تصادفات شدید و منجر به فوت در بولوار وکیلآباد گفت: تصادفات در این محور، تصادفات خاصی است و معمولا در مسیر برگشت خودروها از طرقبهشاندیز و البته در نیمهشب، از ساعت ۱۲ تا ۴ صبح رخ میدهد. علی سمیعی با بیان اینکه در این تصادفات، مقصر اصلی رانندگان هستند، چون این تصادفات بیشتر بهدلیل سرعت غیرمجاز یا حرکات مارپیچی و خطرناک رخ میدهد و تمام کشتههای تصادفات اخیر در بولوار وکیلآباد از همین موضوع ناشی میشود، تصریح کرد: در طراحی راهها، مسئلهای به نام «راه بخشنده» وجود دارد؛ بدین معنی که حتی اگر راننده اشتباهی کرده باشد، مسیر باید طوری باشد که از شدت حادثه کم کند و با کاهش ضربه تصادف اگر قرار است فوتی برجای بماند، این فوتی تبدیل به مصدومیت شود.
وی با بیان اینکه اکنون بولوار وکیلآباد دارای ایمنسازی معمول است، تصریح کرد: در راستای افزایش ایمنی این مسیر، قرار است در مرحله نخست، مسیر برگشت (غرب به شرق) این بولوار اصلی شهرمان در لبه سمت چپ معبر، بیشتر ایمنسازی شود و حتی قرار است بیشتر از حد آییننامهای، شاهد ایمنسازی در این مسیر باشیم.
سمیعی با بیان اینکه در بولوار وکیلآباد، متوسط سرعت توسط دوربینهای مختلف گرفته میشود و این متوسط سرعت اعمال قانون میشود، اظهار کرد: در راستای ایمنی بیشتر محور غرب به شرق بولوار وکیلآباد در لبه لاین سرعت این محور، تجهیزاتی نظیر گاردریلهای جدید، ضربهگیرهای جدید «کاشنتانک» و دیگر تجهیزات ایمنی نصب خواهد شد و همچنین دماغههای این مسیر ایمنتر میشود.
مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری مشهد با اشاره به هزینه ۴۰ میلیارد تومانی برای ایمنسازی این قسمت از بولوار وکیلآباد، افزود: عملیات اجرایی و نصب تجهیزات جدید از ماه جاری آغاز میشود و تا شب عید، این قسمت از مسیر بولوار ایمنسازی خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه براساس مصوبات گرفتهشده و هماهنگی با پلیس، مابقی ایمنسازی بیشتر بولوار وکیلآباد در دیگر بخشهای این بولوار نیز در مراحل بعدی انجام خواهد شد، گفت: ترافیک سنگین بولوار وکیلآباد از حوالی پل هاشمیه تا میدان آزادی و در مسیر مخالف از میدان آزادی تا پس از زیرگذر کوثر نیز بهدلیل حجم انبوه خودرو و وجود برخی ایستگاههاست و نمیتوان هماکنون ایستگاههای این قسمت از بولوار را عقب کشاند.
سمیعی با بیان اینکه در این قسمت از بولوار وکیلآباد یک گلوگاه وجود دارد، تصریح کرد: در خروجی زیرگذر کوثر، هفت لاین عبوری خودرو وجود دارد که این هفت لاین در قسمت ایستگاههای اتوبوس به چهار لاین کاهش پیدا میکند و راهحل رفع این گلوگاه، جابهجایی دهانه ورودی ایستگاههاست که کار بسیار سختی خواهد بود.
وی افزود: البته اقدامات مقطعی در این قسمت انجام میشود، اما باتوجهبه حجم انبوه خودرو عملا تأثیر زیادی ندارد و اجرای برنامه بلندمدت برای رفع این مشکل نیز کار سختی است و بیشک در یکیدو سال آینده انجام نخواهد شد.