صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس گفت: تکمیل و راه‌اندازی خط ریلی خواف به هرات بسترساز تحول در شرق کشور است.

به گزارش شهرآرانیوز، اکبر احمدپور نماینده خواف و رشتخوار و عضو مجمع نمانیدگان استان خراسان رضوی در مجلس گفت: با توجه به احداث خط ریلی خواف به هرات از ایستگاه  زوزنک در داخل افغانستان تا هرات، راه اندازی این گمرک زیربنای مهم در توسعه مراودات تجاری به شمار می‌رود و باید از همه ظرفیت‌های موجود در زمینه مزبور بهره گرفت.

وی با اشاره به اینکه به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم گمرک تاکنون در مرز شمتیغ مستقر نشده است، افزود: در مذاکره با مسوولان شرکت راه آهن و گمرکات کشور مقرر شد که گمرک به صورت موقت در آینده نزدیک در خواف مستقر شود و بعد از ایجاد زیرساخت‌های لازم به شمتیغ انتقال یابد.

این نماینده مجلس ادامه داد: اجرای مسیر راه‌آهن خواف در جنوب شرقی خراسان رضوی تا هرات در شمال غرب افغانستان از ضرورت‌های گسترش مبادلات منطقه‌ای و بین‌المللی برای این بخش از قاره آسیا و همچنین نقطه عطفی در توسعه روابط ایران و افغانستان است. تکمیل و راه‌اندازی خط ریلی خواف به هرات بسترساز تحول در شرق کشور است و علاوه بر نقش اساسی در تامین کالا‌ها و مایحتاج عمومی کشور افغانستان موجب سهولت و روان سازی صادرات و واردات بین دو کشور می‌شود.

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس خاطرنشان کرد: سالانه میلیون‌ها تن سنگ آهن و مواد معدنی با توجه به وجود معادن سنگ آهن سنگان از این منطقه به نقاط مختلف کشور ارسال می‌شود که وظیفه عمده این حمل و نقل بر عهده خط ریلی است. ۶۵ کیلومتر از خط ریلی خواف به هرات تا روزنک افغانستان احداث و ایستگاه آن هم در این مکان راه اندازی شده است و با توجه به اتفاقات رخ داده در کشور افغانستان بخش‌های این خط آهن از بین رفت. براساس مذاکرات انجام شده با طرف افغانستانی مقرر شده حفاظت از راه‌آهن را جدی بگیرند و محل‌های آسیب دیده را ترمیم کنند.

احمدپور اضافه کرد: مسئولان افغانستان متعهد شده اند تا بخش‌های ناتمام را تکمیل کنند که با یکی از شرکت‌های قزاقستانی در این زمینه قرارداد منعقد و مقرر شد تا هرات خط آهن کشیده شود. با توجه به وجود معادن غنی سنگ‌آهن در سنگان خواف و با اتصال خط ریلی از این شهرستان تا هرات افغانستان شاهد توسعه کمی و کیفی و رونق صادرات از این منطقه خواهیم بود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.