صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

هرچند که رسانه‌های افغانستان می‌گویند که وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران سفارت ایران در کابل را به طالبان تحویل داده است اما وزارت خارجه با انتشار اعلامیه‌ای کفته است که تحول در سفارت امری داخلی است و دخالت نمی‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ در روز‌های اول هفته گذشته بود که رسانه‌های افغانستانی گزارش دادند، طالبان به تهران سفیر فرستاده و ظاهرا جمهوری اسلامی ایران سفیر طالبان را به رسمیت شناخته است و دیپلمات طالبان برای آغاز ماموریت خود راهی تهران شده است.

دوم اسفند ماه بود که سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این خبر به ایسنا گفت: «پایان مأموریت یک دیپلمات و سپردن سرپرستی امور سفارت به دیپلماتی دیگر از همان مجموعه سفارت به‌معنی تغییر در وضعیت حقوقی آن سفارت نیست. هیچ تغییری در مواضع جمهوری اسلامی ایران در چگونگی تعامل با حکومت سرپرستی افغانستان به‌وجود نیامده است.»

اما امروز یکشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۱ رسانه‎‌های محلی افغانستان گزارش دادند که سفارت جمهوری اسلامی افغانستان به طالبان سپرده خواهد شد.

عبدالقیوم سلیمانی، سرپرست سابق سفارت افغانستان در تهران عصر روز یکشنبه ۷ اسفند ماه در گفتگو با خبرگزاری آواپرس «صدای افغان» گفته است که با پایان دوره مأموریت خود و خروج از این سفارت، عصر امروز یکشنبه، ۷ حوت رسما آن را (سفارت افغانستان در تهران) را به همراه اسناد و مدارک و تجهیزاتش در اختیار وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران قرار داده است.

آواپرس به نقل از منابع خود در ادامه نوشته است که جمعی از دیپلمات‌ها، اتشه‌ها (مقامات نظامی) و کارمندان محلی نیز سفارت افغانستان در تهران را به همراه سلیمانی ترک کرده‌اند.

گفته می‌شود، قرار است فضل محمد حقانی، سکرتر اول (مقام اول) سفارت افغانستان و دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه امارت اسلامی (طالبان)، فعالیت خود را به عنوان سرپرست جدید این سفارت آغاز کند.

او در نامه‌ای از دیپلمات‌ها و کارمندان سفارت افغانستان در تهران خواسته است که به کارشان ادامه دهند و مخالفتی با حضور و کار آن‌ها وجود ندارد.

واکنش وزارت خارجه چه بود؟

بعد از انتشار این خبر‌ها وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با انتشار اطلاعیه‌ای تاکید کرد که موضوع تحویل و تحول سفارت افغانستان در تهران، امری داخلی (مربوط به افغانستان) بوده و به هیچ عنوان وزارت امور خارجه ایران به موضوع مزبور، ورود نکرده است.

روابط عمومی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در اطلاعیه‌ای با رد برخی ادعا‌های مطرح‌شده در خصوص تحویل و تحولات داخلی سفارت افغانستان در تهران، تاکید کرد: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، هیچ سند یا تجهیزات یا هر شیئ دیگری که متعلق به سفارت افغانستان در تهران بوده را، تحویل نگرفته است.

سفارت افغانستان در تهران روزانه پذیرای بیش از یک هزار مراجعه کننده است، به خصوص کسانی که برای تمدید پاسپورت یا تثبیت هویت و دیگر کار‌های کنسولی به این نمایندگی سیاسی مراجعه می‌کنند.

روز دوشنبه هفته گذشته (اول اسفند) منابعی در سفارت افغانستان در تهران اعلام کردند که وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران از عبدالقیوم سلیمانی، سرپرست این سفارت خواسته تا پست خود را در اختیار دیپلمات دیگر این سفارت یعنی فضل محمد حقانی قرار دهد.

حالا باید منتظر ماند و دید که سرنوشت سفارت افغانستان و سرپرست آن به کجا خواهد رسید. جمهوری اسلامی ایران در طول ۱۸ ماه گذشته (پس از آمدن طالبان در کابل) بار‌ها تشکیل دولت فراگیر در افغانستان را راه حل مشکل این کشور اعلام کرده است. دولتی که از تمام مردم افغانستان نمایندگی کند.

همچنین مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با مقامات طالبان بر این موضع تاکید کرده‌اند.

از سقوط جمهوریت و بازگشت طالبان به کابل ۱۸ ماه می‌گذرد. در طول این مدت هیچ کشوری طالبان را به رسمیت نشناخته است و دیپلمات‌های طالبان تنها در اسلام آباد و مسکو کار خود را آغاز کرده‌اند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.