به گزارش شهرآرانیوز، پسازآنکه یعقوبعلی نظری، استاندار خراسانرضوی، بهتازگی اعلام کرد که «مقدمات عملیات اجرایی قطار سریعالسیر مشهد-تهران فراهم شده و در آستانه عقد قرارداد است»، حالا جواد خدایی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، میگوید که قرار است درهمینراستا شرکت چینی در تهران حضور پیدا کند و بازدیدی هم از محل پروژه داشته باشد.
قطار سریعالسیر مشهد-تهران همان مگاپروژهای است که پس از گذشت بیشازیکدهه که پروژه قطاربرقی مشهد-تهران به سرانجام نرسید، جایگزین آن شد. این پروژه مدتی است که در فهرست اولویتهای سهگانه خراسانرضوی جای خود را باز کرده و البته در سطح ملی نیز مسئولان پیگیر اجرای آن هستند. شاهد مثال این ادعا هم این است که پروژه قطار سریعالسیر مشهد-تهران یکی از محورهای رایزنی رئیسجمهور کشورمان با مقامات چینی در سفر بهمنماه پارسال آیتا... سیدابراهیم رئیسی به پکن بود تا شاید گره تأمینمالی آن باز شود و این خط ریلی به عنوان یکی از مسیرهای زیارت در خدمت زائران بارگاهمنوررضوی قرار گیرد.
نظری بهتازگی دراینباره گفته است که در سفر بهمنماه پارسال رئیسجمهور به چین، سندهای مختلفی برای همکاری بیشتر به امضا رسید و چین در ساخت قطار سریعالسیر مشهد-تهران مشارکت دارد.
رستم قاسمی، وزیر فقید راه و شهرسازی، هم اوایل آبانماه پارسال از انجام مطالعه اولیه برای پروژه قطار سریعالسیر مشهد-تهران، با مقیاس ۳۲۰ کیلومتر، از سوی چین، ظرف دو ماه خبر داده بود.
مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی، نیز اسفندماه پارسال گفته بود که عملیات اجرایی این پروژه در سال آینده (امسال) آغاز میشود.
ساخت این مگاپروژه اگرچه به گفته خدایی، معاون استاندار خراسانرضوی، نیازمند ۶۰۰هزارمیلیارد تومان اعتبار است، در آلبوم اقتصادی امسال فقط ۱۰۰میلیون تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است؛ اعتباری که پارسال هم چندان شایانتوجه نبود و دولت برای ساخت آن فقط ۹۶میلیون تومان پیشنهاد کرده بود. خدایی البته در توضیح این مسئله پیشتر به خبرنگار شهرآرا گفته بود که این پروژه با طرح برقی کردن قطار مشهد-تهران متفاوت است و قرار نیست تأمیناعتبار آن بر عهده دولت باشد، زیرا چنین پروژهای اعتبار سنگینی میطلبد که تأمین آن از عهده دولت خارج است.
او حالا درباره جزئیات سفر سرمایهگذار چینی به تهران میگوید: پیگیریهای بعدی باید از سوی وزارت راهوشهرسازی و شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران باشد و ما نیز از خراسانرضوی به عنوان بهرهبردار پیگیر این مسئله هستیم.
خدایی ادامه میدهد: فقط به ما اعلام شده که قرار است شرکت چینی در تهران حضور یابد و از محل بازدید داشته باشد.
جزئیات قرارداد چیست؟ پاسخ معاون استاندار خراسانرضوی این است: پس از حضور شرکت چینی در تهران، جزئیات فنی قرارداد نهایی و قرارداد منعقد میشود و اکنون اطلاعات بیشتری نداریم.
از او درباره زمان حضور نمایندگان چینی در تهران میپرسیم. خدایی پاسخ میدهد: زمان حضور سرمایهگذار هنوز مشخص و قطعی نیست و این مسئله را نیز باید وزارت راهوشهرسازی پیگیری کند.
با وجود همه پیگیریهای مسئولان ملی، پرسشی که مطرح میشود این است که آیا چینیها که پیشتر در سرمایهگذاری در پروژه قطاربرقی مشهد-تهران بدعهدی کرده بودند، این بار به عهد خود وفادار خواهند بود؟ آیا سرانجام، عاقبت این قطار بهخیر خواهد شد و پس از گذشت بیش از یک دهه، چشم زائران و مجاوران حرم شمسالشموس (ع) را روشن خواهد کرد یا نه؟