صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

داستان پرسپولیس مشهد

  • کد خبر: ۱۶۹۰۰
  • ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵
چگونه قدرتمندترین تیم لیگ برتر فوتسال خراسان رضوی ناگهان افت کرد؟!
مژده رنگیان - لیگ برتر فوتسال بانوان خراسان رضوی برای دومین سال متوالی در حالی با شکل و شمایل جدید و حرفه‌ای تری آغاز شد که هفته گذشته آخرین دیدار‌های مرحله گروهی این مسابقات پیگیری شدو تکلیف تیم‌های برتر و صعود کننده به نیمه نهایی و پلی آف مشخص گردید. اما نکته قابل تامل و تعجب در این هفته از رقابت‌ها نتیجه متفاوت و دور از انتظار مدعی قهرمانی مسابقات بود. تیم بانوان پرسپولیس مشهد که پیش از این هفته همیشه برنده بود و در اغلب بازی‌های خود با بیش از ۱۰ گل حریفان خود را شکست می‌داد برابر تیم آکادمی طیبی تیم چهارم جدول تن به شکست عجیب و یک طرفه ۱۲ بر ۲ داد! سرخ‌پوشان که پیش از این بازی در ۹ بازی ۹۰ گل زده بودند و همه تیم‌ها راقلع وقمع کرده بودند در حالی با این نتیجه به تیم چهارم جدول ۶ تیمی گروه خود باخته بودند که در دور رفت همین تیم را ۱۲ بر ۳ برده بودند! اتفاقی بس عجیب که ما را برآن داشت تا به سراغ این تیم و البته لیگ برتر فوتسال بانوان استان برویم که بعد از بازی‌های این هفته وارد مرحله پلی اف خود شده است.

کوچ ناگهانی، دلیل افت
برای یافتن پاسخ افت ناگهانی تیم قرمز پوش بانوان برخلاف چیزی که در ابتدا تصور می‌کردیم نیازبه زمان زیادی نبود و علت ماجرا خیلی زود آشکار شد. جویا شدن دلیل چنین اتفاقی در آخرین دیدار پرسپولیسی‌های لیگ بانوان، نتیجه جالب توجهی داشت، کوچ ناگهانی بازیکنان کلیدی مشهدی از لیگ استان به لیگ دسته یک کشور. اما چرا این اتفاق افتاد و چه شد که بازیکنان خوب تیم پرسپولیس به شکلی از این تیم جدا شدند که چهره یک تیم قدرتمند ناگهان به تیمی ضعیف تبدیل شد؟!

داستان پرسپولیس مشهد
پرسپولیس امسال یکی از تیم‌های جذاب مسابقات بود، که سه ملی پوش فوتبال را در اختیار داشت و با کمک بازیکنان خوب خود که یک سر و گردن از اکثر تیم‌های شرکت کننده بالاتر بودند، توانست عملکرد خوبی را از خود به جا بگذارد. در گروه ب مسابقات، پرسپولیس با تیم‌های کیان نیشابور، پویا تکنیک، طیبی، طیرانی و تک ستاره هم گروه بود. تا قبل از برگزاری هفته پایانی مسابقات، پرسپولیسی‌ها بدون هیچ شکستی با ۹ پیروزی در صدر جدول قرار داشت، آن‌ها ۹۰ گل در ۹ بازی به ثمر رسانده بودند که البته از این میان سه بازی به دلیل غیبت تیم حریف برگزار نشد و ۳ بر صفر اعلام شد و در صورتی که بازی‌ها برگزار می‌شد قطعا آمار گل‌های زده بالاتر از این تعداد بود. در مقابل آن‌ها در ۹ دیدار تنها ۱۱ گل دریافت کردند تا بهترین خط دفاع و حمله را در اختیار داشته باشند. ۱۹ بر ۲، ۱۶ بر ۶، ۱۴ بر ۰ نتایج پرگل برخی از بازی‌های این تیم است.
همه چیز خوب پیش می‌رفت تا اینکه لیگ دسته یک فوتسال بانوان کشور از هشت بهمن ماه آغاز شد و ۵ بازیکن اصلی و کلیدی تیم راهی تیم کیمیا اسفراین در لیگ یک کشور شدند. بازیکنان ارزشمندی همچون مریم سلیمان پور و کیمیا کافی که تجربه حضور در تیم ملی و حتی بازی در لیگ برتر را هم در کارنامه داشتند و بیشترین گل‌ها را به ثمر رسانده بودند، در جمع بازیکنان کوچ کرده به لیگ کشوری بودند و همین موضوع باعث شد تا تیم سابق آن‌ها یعنی پرسپولیس در بازی آخر خود، ۱۲ گل دریافت کند در حالی که همین مقدار گل را پیش از این در ۹ دیدار خورده بودند. به این ترتیب پرسپولیس با ۹۲ گل زده و ۲۳ گل خورده با ۲۷ امتیاز به عنوان تیم اول راهی پلی آف شد و تیم کیان نیشابور با ۱۷ امتیاز، ۵ برد و ۲۷ گل زده به عنوان تیم دوم راهی مرحله بعدی مسابقات شد.

یک مورد مشابه دیگر
تیم مهراد مشهد در گروه الف این مسابقات نیز کم و بیش شرایط مشابهی با پرسپولیس دارد. این تیم هم صدرنشین گروه خود است و ۱۰ بازی خود را با پیروزی پشت سر گذاشته است. ۸۱ گل زده اند و ۲۴ گل دریافت کرده اند و حریف اصلی پرسپولیسی‌ها در مسیر قهرمانی هستند. آن‌ها نیز تعدادی از بازیکنان خود را برای حضور در لیگ دسته یک از دست داده و فققط شانس آورد که در بازی آخر دور برگشت، تیم عظیم گستر برای بازی حاضر نشد و بازی ۳ بر صفر به نفع مهراد اعلام شد. در صورت برگزاری بازی احتمالا باید شاهد تغییرات عجیب در آمار گل‌ها می‌بودیم.

بازیکنان با رضایت خودمان رفتند
سمانه بلوکی سرمربی تیم پرسپولیس مشهد در همین خصوص و اینکه چرا اجازه ترک تیم به بازیکنان داده شد، می‌گوید: من خودم بچه‌های تیم را راهی لیگ دسته یک کردم، اتفاقی که هرسال می‌افتد و بچه‌های باشگاه را به مسابقات می‌فرستیم، زیرا از نظر ما لیگ دسته یک کشور بسیار مهم‌تر از استان است و شرایط پیشرفت برای بازیکنان بیشتر است و نمی‌شود جلوی پیشرفت آن‌ها را گرفت. تیم‌های دیگر نیز تعدادی از بازیکنان خود را به لیگ یک کشور فرستادند و ما تنها تیم نیستیم.

او تصریح می‌کند: متاسفانه امسال برنامه ریزی لیگ استان مناسب نبود و در صورتی که لیگ با تاخیر برگزار نمی‌شد، ما تا آخر لیگ استان بازیکنان خود را در اختیار داشتیم و سپس آن‌ها راهی لیگ یک می‌شدند. دو هفته لیگ با تاخیر برگزار شد، یک هفته به دلیل برودت هوا مسابقات برگزار نشد، در حال حاضر یک هفته به دلیل یک بازی معوقه باید صبر کنیم. همچنین برگزاری لیگ به صورت رفت و برگشتی مناسب لیگ بانوان نبود. به دلیل زیاد بودن بازی ها، سطح داوری رقابت‌ها هم بسیار ضعیف بود، زیرا تعداد داوران باتجربه کم است و همین موضوع کیفیت بازی‌ها را پایین آورده بود.
سرمربی پرسپولیس اظهار می‌کند: تیم پرسپولیس مدعی قهرمانی بوده و بازیکنان بسیار خوب عمل کردند، حتی می‌توانستیم گل‌های بیشتری بزنیم، اما برخی از تیم‌ها ترجیح دادند ۳ بر صفر شکست بخورند تا اینکه با گل‌های بیشتر مغلوب تیم ما شوند. هنوز حریف ما در پلی آف مشخص نیست، زیرا بازی مهاجر نوین مشهد و تیم قوچان این هفته برگزار نشد و یکی از این دو تیم به پلی آف صعود خواهند کرد.

کوچ به لیگ برتر فوتبال
هلیا پیلتن یکی دیگر از بازیکنان ملی پوش این تیم است که به همراه تیم ملی زیر ۲۳ سال فوتبال دختران در مسابقات کافا حاضر شده بود و در میانه‌های فصل به تیم پرسپولیس اضافه شد و هنوز در ترکیب این تیم است. او می‌گوید: فکر می‌کنم ۳ بازی برای این تیم به میدان رفتم که حدود ۱۰ گل به ثمر رساندم. از این هفته دیگر بازیکنانی مثل سلیمان پور و کافی و دو سه بازیکن دیگر که از بچه‌های آکادمی پرسپولیس هستند در تیم حضور نداشتند و باعث شد چنین نتیجه‌ای رقم بخورد. او خاطرنشان می‌کند: من هم قرار بود در نیم فصل به لیگ برتر فوتبال بروم و از چند تیم پیشنهاد داشتم، اما به دلیل دور بودن از مشهد نمی‌توانستم از مدرسه و امتحانات دور شوم، ولی فصل آینده حتما به لیگ برتر فوتبال می‌روم.

لیگ استان در مسیر حرفه‌ای شدن
تنها دو سال است که رقابت‌های فوتسال دختران استان به شکل لیگ برگزار می‌شود، امسال استقبال تیم‌ها بیشتر بود و ۱۲ تیم در ۲ گروه شش‌تیمی به‌صورت رفت‌وبرگشت مصاف یکدیگر رفتند. از هر گروه ۲ تیم اول و دوم به مرحله پلی‌آف صعود کرده و حالا باید نیز به‌صورت رفت‌وبرگشت به میدان بروند تا درنهایت قهرمان لیگ استان مشخص شود. فاطمه شریف نایب رئیس بانوان هیات فوتبال استان نیز پیش از این از برنامه هیئت برای راه اندازی لیگ دسته‌یک بانوان استان خبر داده بود؛ به‌این‌شکل که ۲ تیم انتهای جدول امسال، در لیگ‌یک سال بعد حضور پیدا کنند و سال بعد با ۱۰ تیم برتر لیگ امسال، سومین دوره لیگ برتر برگزار شود.
او همچنین عنوان کرد: تلاش کردیم تا شکل لیگ استان را به لیگ برتر کشور نزدیک کنیم. درست است که این سبک از مسابقات هزینه تیم‌ها را بیشتر می‌کند یا شکل فرسایشی می‌گیرد، اما این‌گونه رقابت‌ها اکثرا به‌صورت مجتمع و فشرده برگزار می‌شوند و بازیکنان نمی‌توانند یک رقابت حرفه‌ای و رسمی را تجربه کنند. خوزستان چندین سال است که رقابت‌های استانی را در دسته‌های مختلف برگزار می‌کند که ثمره آن را نیز شاهد هستیم و سال‌هاست که بازیکنان خوزستانی در تیم‌های مختلف حضور دارند. ما نیز از یک جا باید شروع کنیم و امیدواریم بتوانیم نتیجه آن را در سال‌های پیش‌رو ببینیم.
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.