صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

تبلیغ، پیش نیاز جهاد تبیین

  • کد خبر: ۱۷۵۰۸۵
  • ۲۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۸
تبلیغ،  ابزاری است برای رسیدن به جهاد تبیین؛ یعنی به دنبال این امر مقدس تبلیغ است که امکان ارتباط قابل تفاهم بی پیرایه و تا حد امکان مستقیم با مخاطب برقرار می‌شود و از این طریق امکان تأثیرگذاری افزایش پیدا می‌کند.

اهمیت تبلیغ را باید در امتداد اهتمام به جهاد تبیین در فرمایشات رهبر معظم انقلاب دانست. نیازی که به واسطه جهاد تبیین باید پاسخ پیدا کند،  این است که ما بتوانیم دستاورد‌های جمهوری اسلامی و پاسخ به شبهاتی که دشمن بتواند نسبت به کارآمدی نظام جمهوری اسلامی و پیشرفتی را که به واسطه انقلاب اسلامی اتفاق افتاده، به بیان‌ها و در زمان‌ها و شکل‌های مناسب به مخاطب خود عرضه کنیم و تحقق ببخشیم؛ هم از نظر موضوع و هم از نظر ابزار‌های رساندن پیام.

تبلیغ،  ابزاری است برای رسیدن به جهاد تبیین؛ یعنی به دنبال این امر مقدس تبلیغ است که امکان ارتباط قابل تفاهم بی پیرایه و تا حد امکان مستقیم با مخاطب برقرار می‌شود و از این طریق امکان تأثیرگذاری افزایش پیدا می‌کند. موضوعی که حوزه‌های علمیه از دیرباز به آن اهتمام داشتند و طلاب به جهت کمیتی با آن درگیر بودند، امر تبلیغ بوده است. اما آنچه اتفاق افتاده، این است که به دلیل تأکید بر طی مدارج علمی که در جای خودش لازم است، باعث شده آن فرصت کسب نیازمندی‌های تبلیغی برای یک مبلغ و توانمندی‌های مهارتی و دانشی لازم، کمتر فراهم شود؛ البته این آسیبی که در نظام تبلیغ اتفاق افتاده است، فقط به حوزه علمیه برنمی گردد.

ایجاد تنوع وسایل در پر شدن اوقات فراغت مردم حتی به جایی رسیده که در ایامی که بسیار مناسبتی است و مردم به صورت سنتی به تکایا و حسینیه‌ها و مساجد رجوع می‌کردند، دل مشغولی‌های دیگری برای جوانان ما فراهم می‌شود یا خود ارتباط با مجالس وعظ و عزاداری‌ها نیز از طریق مستقیم اتفاق نمی‌افتد، ولو غیر مستقیم،  مهم، مفید و تأثیرگذار است، اما طبیعتا آن میزان تأثیری را که در ارتباط مستقیم و نشستن در مجلس ذکر اهل بیت (ع) اتفاق می‌افتد، شاهد نیستیم؛ بنابراین این عوامل بیرونی است که باعث شده است جذابیت تبلیغ هم برای تبلیغ و هم برای نشستن در مجلس وعظ اتفاق نیفتد؛ لذا این باعث می‌شود که پیام دین در ایام محرم و عاشورا کمتر به جوانان ما منتقل شود و به همان میزان گرد غبار فتنه بیشتر می‌تواند به جامعه بنشیند و تحریف‌هایی نسبت به واقعیت‌ها اتفاق بیفتد و بتوانند بین جوانان ما و بطن اسلام و انقلاب فاصله بیندازند.

درعین حال که باید هم محتوا و هم شیوه‌های تبلیغ تنوع پیدا کند و به روز شود، باید شرایط و بستر لازم برای استفاده از مبلغین فراهم شود و این چرخه پرورش و بهره مندی از مبلغ و تأثیرگذاری تبلیغ به صورت کامل اتفاق بیفتد تا ما شاهد این باشیم که پرورش فکری و پرورش فرهنگی در جامعه بیش از پیش در جریان است.

این مسئله مورد تأکید بیشتری قرار می‌گیرد به واسطه آنکه به وضوح شاهد این هستیم که موجی از جریان تحریف در جامعه وجود دارد؛ البته دشمن تلاش دارد که جوانان ما را به بهانه فاصله گرفتن از روحانیت و رهبری از اسلام جدا کند و طبیعتا اگر این اتفاق افتاد، خلأ این موضوع را با موهومات خودساخته بشری پر می‌کند و باعث می‌شود راه نجات و رستگاری در جامعه کم رنگ و کم اثر شود؛ البته باوجود اینکه باید هوشیاری وجود داشته باشد، در کنار توان افزایی، استفاده بهینه از ظرفیت‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد. اگر این هنر را داشته باشیم که جوانان را با سیدالشهدا (ع) پیوند دهیم، خود حضرت آن‌ها را محافظت خواهد کرد و از تهاجم‌های فرهنگی محفوظ نگه خواهد داشت.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.