صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید که حدود ۲۴ درصد از مهاجران و پناه‌جویانی که از پاکستان بازگشته‌اند یا اخراج شده‌اند، کودکان زیر پنج سال هستند.

به گزارش شهرآرانیوز، این نهاد امروز (یک‌شنبه، ۲۸ آبان) دومین گزارش خود در مورد رسیدگی به مهاجران و پناهجویانی که از پاکستان وارد افغانستان شده‌اند، منتشر کرده است.

در این گزارش آمده است که پس از اعلام ضرب‌الاجل پاکستان به مهاجران و پناهجویان بدون اسناد تا ۱۱ نوامبر، در مجموع ۳۲۷ هزار و ۴۰۰ نفر از طریق گذرگاه‌های تورخم و اسپین‌بولدک وارد افغانستان شده‌اند.

براساس این گزارش، اکثر افرادی که از پاکستان بازگشته‌اند یا اخراج شده‌اند، زنان و کودکان هستند که تقریبا ۲۴ درصد آنان کودکان زیر پنج سال و ۶۰ درصدشان کودکان و نوجوانان ۱۷ ساله و کوچک‌تر از آن هستند.

در این گزارش همچنین آمده است که ۴۸ درصد از مجموع افرادی که از پاکستان وارد افغانستان شده‌اند، زنان هستند.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید که بیشتر مهاجران و پناهجویانی که تاکنون از پاکستان وارد افغانستان شده‌اند، ساکنان استان ننگرهار هستند.

براساس این گزارش، پس از ننگرهار، بیشتر این مهاجران و پناهجویان به ترتیب ساکنان استان‌های قندهار، کنر، قندوز و لغمان هستند و حدود ۹۰ درصد از مجموع این مهاجران و پناهجویان تمایل به بازگشت به مناطق اصلی‌شان را دارند.

سازمان جهانی بهداشت در گزارش خود گفته است که این نهاد و شرکایش تا ۱۴ نوامبر به ۵۱ هزار و ۴۹۴ نفر از بازگشت‌کنندگان خدمات بهداشتی ارائه کرده‌اند.

این نهاد گفته است که این تعداد شامل ۱۱ هزار و ۲۰۵ پسر، ۱۲ هزار و ۷۴۹ دختر، ۱۱ هزار و ۳۴۸ مرد و ۱۶ هزار و ۱۹۲ زن می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت گفته است که مهاجران و پناهجویانی که از پاکستان وارد افغانستان شده‌اند، قبل از بازگشت به مناطق اصلی‌شان در مناطق مرزی تورخم و اسپین‌بولدک به‌دلیل ثبت مشخصات شان، در سرپناه‌های موقت نگهداری می‌شوند.

این نهاد افزوده است که با نزدیک‌شدن فصل زمستان، این افراد در معرض آسیب‌پذیری بیشتر قرار می‌گیرند.

پاکستان در اوایل اکتبر به بیش از ۱.۷۳ میلیون مهاجر و پناه‌جوی بدون اسناد تا اول نوامبر مهلت داد که آن کشور را ترک کنند و در غیر آن اخراج می‌شوند.

پس از پایان این مهلت، پلیس پاکستان بازداشت و اخراج مهاجران و پناهجویان «غیرقانونی» را آغاز کرده و بر اساس گزارش سازمان ملل، روزانه هزاران نفر وارد افغانستان می‌شوند.

نهاد‌های حقوق بشری و امدادرسان از دسترسی این افراد به خدمات بهداشتی، غذا و سرپناه ابراز نگرانی کرده‌اند.

علاوه بر این، شماری از گروه‌های و جریان‌های سیاسی افغانستان از جا‌به‌جایی این مهاجران و پناهجویان در «مناطق معین» این کشور ابراز نگرانی کرده‌اند.

منبع: اطلاعات روز

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.