صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

درباره فراگیر شدن تب زیبایی در آقایان | از هر ۶ مراجع برای عمل زیبایی در مشهد، ۲ نفر مرد هستند

  • کد خبر: ۲۰۹۰۳۶
  • ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲
گزارشی درباره شمار روزافزون آقایانی که متقاضی انجام عمل‌های زیبایی هستند .

به گزارش شهرآرانیوز انگار آدم‌ها از روی هم کپی شده اند؛ بینی‌های چسب زده‌ای که به طرف بالا تغییر شکل داده اند، لب‌هایی که دیگر معمولی نیستند و از شدت پف توی ذوق می‌زنند، یا گونه‌های برجسته‌ای که صورت را از حالت طبیعی آن خارج کرده اند. این روز‌ها اگر در کوچه پس کوچه‌های شهر سری بچرخانید و کمی دقیق‌تر آدم‌ها را نگاه کنید، می‌بینید که این تب زیبا شدن به مردان هم رسیده است.

اگر تا سال‌های پیش، خانم‌ها مشتری پروپاقرص کلینیک‌های زیبایی بودند، حالا مردان هم پابه‎ پای زنان، متقاضی عمل‌های زیبایی هستند.  علاوه بر فضای حقیقی، شبکه‌های مجازی و سایت‌ها هم پر شده اند از تبلیغات عمل‌های زیبایی که هرکدام با عکس و ویدئو‌های «قبل و بعد» از اشخاص، مخاطبانشان را -چه زن و چه مرد- مجاب می‌کنند که دستی بر سر و روی خود بکشند.   

برداشت خال
۱ تا ۵/۱ میلیون تومان

جراحی بینی
۱۴ تا ۶۰ میلیون تومان

پیکرتراشی
۲۰ تا ۸۰ میلیون تومان

لیفت صورت و گردن
۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان

لیزر فول بادی
۲ میلیون تومان

بوتاکس دور چشم
۵۰۰ هزار تا ۵/۵ میلیون تومان

کاشت مو
۵/۵ تا ۵/۷ میلیون تومان

نسبت ۲ به ۴

گشت وگذاری در خیابان‌های مشهد می‌زنیم تا ببینیم اینجا مردانی که به کلینیک‌های زیبایی مراجعه می‌کنند، متقاضی دریافت چه خدماتی هستند. نخستین مقصد هم خیابان احمدآباد است. وارد یکی از کلینیک‌های زیبایی در خیابان عارف می‌شویم؛ جایی که تقریبا صفر تا صد خدمات زیبایی ارائه می‌شود.

اگر پیش از این، مراجعه به کلینیک‌های زیبایی و عبارت «بکش و خوشگلم کن» مختص خانم‌ها به نظر می‌رسید، حالا حکایت برابری زنان و مردان در عمل‌های زیبایی مطرح است. مرد‌هایی که تا دیروز یک تار سبیلشان ارزش گروگذاشتن داشت، حالا به مشتری‌های پروپاقرص مطب‌ها و کلینیک‌های زیبایی تبدیل شده اند؛ شاید باورش سخت باشد، اما از شش نفر مراجعه کننده‌ای که در این مرکز منتظر نشسته اند، دو نفرشان مرد هستند.   

اول گوش، بعد فک

امیر جوانی ۳۸ساله است که به گفته خودش در یکی از شرکت‌های مهندسی در مشهد برای خودش برو بیایی دارد. در نگاه اول، مشکلی در صورتش نمی‌بینیم. از او درباره عمل زیبایی که قرار است انجام دهد، می‌پرسیم. با اندکی تأمل می‌گوید: «اتوپلاستی». نام این عمل را تاکنون نشنیده ام. تعجبم را که‌ می‌بیند، جمله‎اش را کامل می‌کند: نوعی عمل جراحی که زاویه گوش را از حالت بیرونی به داخل تغییر می‌دهد. فعلا خوش فرم شدن گوش هایم برایم مهم است و شاید در مرحله بعدی فک پایینم را هم زاویه بدهم.   

زاویه نافرم بینی در عکس!

مقصد بعدی، یکی دیگر از کلینیک‌های زیبایی در خیابان عارف است. اینجا هم حضور آقایان در کنار خانم‌ها برای انجام عمل زیبایی متعجبم می‌کند. مرد میان سالی در اتاق انتظار نشسته که به نظر می‌رسد ۴۵ سال را هم رد کرده است. کمی کنجکاوی را چاشنی گپ وگفت با او می‌کنم و از انگیزه اش برای حضور در این مرکز می‌پرسم. در جواب می‌گوید: بار‌ها اتفاق افتاده بود که با تماشای عکس هایم احساس می‌کردم بینی ام زاویه خوبی ندارد؛ چند بار هم دوستانم گفتند. با اینکه هنوز مردد هستم این کار درست است یا نه، اما به نظرم بهتر است بینی ام را به دست جراح بسپارم.   

کاشت ریش برای ازدواج

کمی آن طرف تر، چند مرد که سی تا چهل ساله به نظر می‌رسند، در حال گپ زدن هستند. آن طور که از گفت وگوهایشان پیداست، برای کاشت ریش به این کلینیک مراجعه کرده اند. کمی جلوتر می‌روم و سر صحبت را با یکی از آن‌ها باز‌ می‌کنم و درباره هزینه کاشت می‌پرسم. می‌گوید: قیمت کاشت مو، ریش، سبیل یا موی سر از ۱۰ میلیون تومان شروع می‌شود و پس از آن برای هر جلسه ترمیم نیز باید حدود یک میلیون تومان هزینه شود.   

از او درباره انگیزه اش برای کاشت ریش می‌پرسم. با لبخند پاسخ می‌دهد: حقیقتا قصد ازدواج دارم و‌ می‌خواهم از نظر ظاهری عیب و نقصی نداشته باشم. به توصیه یکی از دوستانم تصمیم گرفتم «کاشت خط ریش» انجام دهم.   

جنسیت ملاک نیست

عماد هم جوانی است که به گفته خودش، برای همراهی با دوستش به این کلینیک آمده است. او درباره افزایش تقاضای مردان برای انجام عمل‌های زیبایی می‌گوید: در جامعه امروزی نمی‌توان گفت که ظاهر زیبا فقط مختص خانم هاست و فقط خانم‌ها باید آراسته باشند؛ در این زمینه دیگر زن یا مرد بودن ملاک نیست.   

وی که معتقد است حتی برای پیشرفت در شغل هم باید بتوانیم ارتباط مؤثری با افراد جامعه داشته باشیم، تصریح می‌کند: مطلوب‌بودن ظاهر، قدم اول در برقراری ارتباط با دیگران و تأثیرگذاشتن بر مجموعه‌ای است که قرار است با آن‌ها کاری را پیش ببرید.   

آمار نداریم

رئیس هیئت مدیره انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران (شاخه خراسان) هم مشاهداتمان را از حضور مردان در کلینیک‌های زیبایی و تقاضای آن‌ها برای انجام عمل‌های زیبایی، تأیید می‌کند.   
عزت ا... رضایی می‌گوید: آمار دقیقی از جراحی‌های زیبایی در مشهد در دست نیست؛ زیرا بیشتر این عمل‌های زیبایی به صورت سرپایی یا حتی زیرزمینی انجام می‌شود.   

او با اشاره به اینکه امروزه مردان هم از عمل‌های زیبایی استقبال می‌کنند، بیان می‌کند: عمل بینی و بوتاکس بیشتر مورد استقبال مردان جوان و جراحی پلک و لیفت گردن بیشتر مورد استقبال مردان میان سال است؛ از سوی دیگر ترمیم مو نیز یکی از عمل‌های زیبایی است که در همه سنین در مردان دیده می‌شود.   

رضایی با بیان اینکه نسبت به دهه گذشته میزان استقبال مردان از عمل‌های زیبایی بیشتر شده است، خاطرنشان می‌کند: به طورکلی عمل جراحی بینی، کاشت مو و ریش و سبیل در اولویت عمل‌های زیبایی مردان است و پس از آن تزریق چربی پلک فوقانی و تحتانی و برداشتن خال و لیزر بیشترین متقاضی را دارد.   

وی با اعتقاد به اینکه نقش تبلیغات و رسانه در تب زیبایی مردان بسیار مؤثر است، تصریح می‌کند: مراجعه بسیاری از مردانی که برای عمل‌های زیبایی نزد ما می‌آیند از روی ضرورت نیست؛ فضای مجازی، سلبریتی‌ها و رسانه‌ها طوری القا می‌کنند که مردان هم باید به دنبال زیبایی گم شده خود باشند.   

مسئله انگاره ذهنی

روان شناس و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم در این باره می‌گوید: ذهن و بدن انسان با هم مرتبط اند؛ در ذهن ما، انگاره‌ای از بدن ما وجود دارد. هر چه بدن را در این انگاره ذهنی بپذیریم، وضعیت مطلوب تری در پذیرش خودمان داریم و هرچه از مطلوب ذهنی فاصله بگیریم، پذیرش چندانی نخواهیم داشت.   

سیدمحسن اصغری خاطرنشان می‌کند: اینکه مردان به دنبال عمل‌های زیبایی هستند، نوعی آسیب و کمبود روان شناختی است. اینکه آن‌ها نتوانسته اند با خودانگاری جسمانی خود کنار بیایند و به جای توانمند کردن ذهن خود و کسب شایستگی‌ها درصدند بدن خود را تغییر دهند، نوعی چالش است، اما باید در نظر داشت که زیبایی‌های جسمانی پایانی ندارند و ملاک‌های زیبایی‌های جسمانی موقتی و در حال تغییرند، تا جایی که برخی در جهان، وصل کردن وسایل به بدن یا تغییر چهره به شکل حیوانات و جراحی‌های عجیب وغریب را زیبایی می‌پندارند.   

او معتقد است که روی آوردن به عمل‌های زیبایی فارغ از هر جنسیتی در واقع به رسمیت نشناختن خود واقعی است. این آسیب و معضلی روان شناختی است و گرایش مردان به این مسائل آسیبی مضاعف است. مردان هر قدر به خصیصه‌های شخصیتی ارزش‌های اخلاقی خود بپردازند و آن‌ها را شکوفا کنند، قطعا مطلوب‌تر خواهند بود. گرچه میزانی از آراستگی و وضعیت ظاهری مطلوب، کاملا پسندیده است، اما اینکه این آراستگی موجب سرمایه گذاری مادی و روانی شد و حتی به دل مشغولی و دل خوشی یک مرد منجر شود، قطعا محصول ذهن فردی است که از بهداشت روانی دور است.   

زندگی مدرن «بدن مند»

حامد بخشی هم جامعه شناس و عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی است که در گفتگو با خبرنگار ما این مسئله را این طور تحلیل می ‎کند: زندگی مدرن امروزه، زندگی «بدن مند» است؛ به عبارتی بدن در کانون توجه است و به آن توجه می‌شود. در گذشته مبنای مبادلات اجتماعی ما و آنچه به دست می‌آوردیم (اعم از سرمایه، احترام، نفوذ و قدرت اجتماعی و...) توجه بسیار به خاستگاه اجتماعی، منزلت خانوادگی، قدرت و ثروت به ارث رسیده بود. اما در زندگی مدرن به سمتی می‌رویم که داشته‌ها نتیجه تلاش‌های شخصی و ویژگی‌های فردی و محصول عملکرد‌های فردی و شخصی ماست.   

او معتقد است که نتایج، در جامعه مدرن نتیجه و محصول عملکرد ماست، نه عملکرد‌های قومیتی و خانوادگی؛ بنابراین در جامعه مدرن ویژگی‌های شخصی از جمله ویژگی‌های ظاهری (اعم از توانایی‌های شخصی، مدیریت شخصی، ویژگی‌های جذاب فردی و...) در راستای کسب تأیید دیگران مهم‌تر می‌شوند.   

این جامعه شناس تأکید می‌کند: جامعه مدرن نسبت به جامعه سنتی روزبه روز بیشتر به عملکرد‌های شخصی متکی می‌شود تا عملکرد‌های خانوادگی. همین ویژگی ‎های شخصی نیز در جامعه محصول ویژگی‌های ظاهری ماست. بسیاری از عملکرد‌های ما در نتیجه مواجهه‌های اجتماعی ماست و این مواجهه‌های اجتماعی بیش ازپیش محصول تماس‌های افراد جامعه با یکدیگر است.   

به اعتقاد عده ای، نقطه آغاز و تعیین کننده هر رابطه اجتماعی ویژگی‌های ظاهری ماست و این نقطه اولیه بسیار تأثیرگذار است؛ بنابراین در جامعه مدرن آقایان به موازات بانوان برای ویژگی‌های ظاهری خود (اعم از پوشش و ظاهر خود مانند بینی، مو و...) هزینه می‌کنند و آن‌ها را به گونه‌ای تغییر می‌دهند تا آنچه  موجب عزت نفس آن‌ها می‌شود، تقویت کنند.   

۲۰ درصد
میزان عمل‌های زیبایی مردان از کل عمل‌های زیبایی

۵ درصد
میزان عمل‌های پیکرتراشی مردان از کل عمل‌های پیکرتراشی

۳۰ سال
بیشتر مردان متقاضی زیر ۳۰ سال سن دارند

بیشترین عمل‌های زیبایی مردان

  • جراحی بینی
  • کاشت مو
  • تزریق چربی پلک
  • برداشتن خال
  • لیزر

بیشترین عمل‌های زیبایی مردان جوان

  • جراحی بینی
  • بوتاکس

بیشترین عمل‌های زیبایی مردان میان سال

  • جراحی پلک
  • لیفت گردن
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.