صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

بازار سهام در حالی که در سه روز کاری اخیر، ریزش نسبتاً شدید ۲ درصدی را تجربه کرد، امروز بالاخره به رنگ سبز درآمد. 

به گزارش شهرآرانیوز، بررسی وضعیت بازار بورس در روز جاری نشان از رشد بیش از ۱۱ هزار واحدی (معادل ۰.۵۷ درصدی) شاخص اصلی تالار شیشه‌ای دارد. این رشد منجر به رسیدن شاخص کل به سطح ۲ میلیون و ۶۹ هزار واحد شد. فملی، فولاد، شستا، وبملت، وغدیر، نوری و فارس نماد‌هایی بودند که بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل گذاشتند.

دو شاخص دیگر بازار سهام یعنی شاخص هموزن و شاخص فرابورس نیز همسو با شاخص کل مثبت شدند. شاخص فرابورس ۰.۱۷ درصد و شاخص فرابورس ۰.۵۷ درصد نسبت به دیروز رشد کردند.

امروز همچنین ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم به ۲۳۹۲ میلیارد تومان رسید.

هرچند امروز ۶۱ درصد نماد‌ها سبزپوش بودند، اما با این حال ۶۵ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد. اتفاقی که از ابتدای سال تاکنون مبلغی در حدود ۸ همت بوده است.

روند کاهشی بازدهی بازار سهام از ابتدای سال جاری نیز نشان از افت ۶ درصدی شاخص کل در این مدت داشته که امید‌ها درباره بازگشت پول و رونق به بازار را در سهامداران کاهش داده است.

در سه سال اخیر هرچند با وجود سیاست‌های انقباضی، تورم از ۴۳ درصد در مرداد ۱۴۰۰ به ۳۱ درصد در اردیبهشت امسال کاهش یافته، اما رشد برخی متغیر‌ها از جمله نرخ بهره، اثر سوئی را بر بازار سهام تحمیل کرده است.

همچنین در سال‌های اخیر، تصمیمات غیرکارشناسی از جمله نرخ‌گذاری خوراک و گاز صنایع، عوارض صادراتی، قیمت‌گذاری غیرمتعارف برای خوراک و محصولات پالایشگاه‌ها، توزیع رانت ارزی از جیب تولیدکنندگان، ارائه تسهیلات ۴۰ درصدی، فروش اوراق ۳۷ درصدی و... همه‌وهمه منجر به ضربه‌خوردن به تولید و بورس شد و به نظر می‌رسد بازار بیش از این توان مقابله با تصمیمات و فشار‌های جدید غیرکارشناسی را نداشته باشد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.