صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

چگونه فرزندانی مستقل داشته باشیم

  • کد خبر: ۲۳۶۵۷۵
  • ۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۳
کسب استقلال و مهارت در کودکان از سال‌های اولیه تولد او شروع می‌شود و بچه‌ها به طور طبیعی و غریزی دوست دارند کارهایشان را خودشان انجام بدهند و یاد بگیرند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ مسئولیت نهایی والدین، آماده کردن فرزند برای دستیابی به استقلال واقعی است. ما در صورتی می‌توانیم، بگوییم این وظیفه را به خوبی انجام داده‌ایم که فرزندان ما به هنگام ترک خانه و آماده شدن برای شروع و ساختن بنای یک زندگی جدید، دارای اعتماد به نفس باشند.

استقلال وعزت نفس ارتباطی عمیق با یکدیگر دارند. خود ما وقتی وظایفی را که زندگی بر عهده مان قرار داده انجام می‌دهیم، خود را با دیدی مثبت‌تر ارزیابی می‌کنیم. وقتی مهارت‌های جدید می‌آموزیم، اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کنیم، کمتر به دیگران اتکا می‌کنیم و احساس ارزش قائل شدن برای شخصیت خودمان بیشتر در ما رشد می‌کند.

کسب استقلال در کودکان و کمک به آنها در این زمینه، از سال‌های اولیه تولد او شروع می‌شود. بچه‌ها به طور طبیعی و غریزی دوست دارند کارهایشان را خودشان انجام بدهند. همه کاری که می‌توانیم در این زمینه انجام دهیم این است که آنها را برای رسیدن به خواسته هایشان تشویق و دلگرم کنیم، به آنها فرصت دهیم و از آنها حمایت کنیم تا بتوانند مهارت‌های جدید را به خوبی یاد بگیرند.

کافی است به بچه‌های کوچکی که تازه چنگ زدن، چرخیدن و خزیدن و راه رفتن را یاد گرفته اند کمی توجه کنیم. البته ما باید در کنارشان باشیم تا خطری آنها را تهدید نکند ولی انجام این کار‌ها با خود آنهاست در مرحله نوپایی می‌توانیم کاری بکنیم که کودکانمان در انواع مهارت‌هایی که یادگیری، آن خاص خود آنهاست مستقل باشند.

با در نظر گرفتن این مطلب که اعتماد به نفس از توانایی و مهارت در چیزی می‌آید، چند راه برای قویتر کردن فرزندانتان معرفی می‌کنیم که از طریق آنها می‌توانید حس ناامیدی و ناراحتی کودک از ناتوانی در انجام بعضی کار‌ها را از بین ببرید.

روش‌های تقویت استقلال در کودکان

اجازه دهیدکودک مالک بدن خود باشد، خودتان را از جزئیات زندگی کودک دور نگه دارد، هر قدر کودک کم سن و سال باشد درباره خودش جلوی رویش صحبت نکنید.اجازه دهید کودک در برابر سوال که از او می‌شود خودش پاسخ دهد، به آمادگی جسمی و عاطفی کودک احترام بگذارید. مواظب نه گفتن زیاد به کودک باشید، اگر امکان دارد بله را جانشین نه کنید. به عنوان مثال «می‌تونیم بریم بازی؟ به جای گفتن نه، تو هنوز ناهار نخوردی. بگویید؛ بله، البته کمی بعد از اینکه نهار خوردی».

در برابر خواسته‌های کودک برای فکر کردن کمی به خود وقت دهید. مهمنرین نکته در ایجاد استقلال در کودک ان است که اجازه دهید خودش کارهایش را انجام دهد. کودک باید تقلا کند. پدر و مادر‌ها دوست دارند موفقیت فرزندانشان را ببینند و اغلب برایشان سخت است که ببینند کودک در حال تقلا است. ولی باید در مقابل این وسوسه مقاومت کنید و به او کمک نکنید و بگذارید تلاشش را بکند. به او فرصت بدهید تا با مشکلات روبرو شود و آنها را خودش حل و فصل کند. در کار‌ها از او کمک بگیرید.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.