صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

روز دوم نشست دوحه ۳ | جهان نگران تعامل با طالبان

  • کد خبر: ۲۳۶۷۳۷
  • ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۹
روز دوم نشست دوحه ۳ امروز دوشنبه از ساعت ۰۸:۳۰ صبح پشت در‌های بسته آغاز شد. براساس دستور کار اعلام شده قرار است ابتدا «رزمری اَن دی‌کارلو»، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی و میزبان این نشست سخنرانی کند و پس از آن ذبیح الله مجاهد که به نمایندگی از طالبان به دوحه رفته است در رابطه با موادمخدر و بخش خصوصی سخنرانی خواهد کرد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ مبارزه با مواد مخدر و توانمند سازی بخش اقتصاد موضوع نشست امروز دوحه ۳ است.

سخنگوی طالبان با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس درباره روز دوم نشست دوحه نوشته است که در نشست امروز نمایندگان طالبان در رابطه با موادمخدر و بخش خصوصی سخنرانی خواهد کرد.

مجاهد افزوده است که براساس دستور کار امروز، نماینده افغانستان در این نشست گزارشی با موضوع حفظ بخش خصوصی از طرف وزارت تجارت و بانک مرکزی ارائه خواهد شد و در ادامه درباره جلوگیری از (کشت) موادمخدر و جلب معیشت جایگزین گزارشی از سوی وزارت کشور طالبان ارائه خواهد شد.

براساس دستور کار، نشست امروز در دو بخش برگزار می‌گردد، بخش اول گفتگو‌های آزاد بین نمایندگان مختلف و در بخش دوم نیز بحث و جمع‌بندی صورت می‌گیرد.

در روز اول دوحه ۳ چه گذشت

روز اول نشست دوحه سوم دیروز یکشنبه با حضور هیات طالبان، نمایندگان ویژه کشور‌ها در امور افغانستان و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی در دوحه برگزار شد، سخنگوی طالبان پس از این نشست گفت که جهان به‌جای تعامل، افغانستان را تحریم می‌کند.

حمدالله فطرت، معاون سخنگوی طالبان نیز با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس به نقل از مجاهد گفته است که شرکت هیات طالبان در نشست دوحه سوم به معنای آن است که حکومت این گروه طرفدار تعامل مثبت با جهان است.

او در ادامه گفته است که نشست دوحه سوم را فرصتی دانست تا در مورد رفع تحریم‌ها علیه مقامات این گروه، برداشتن تحریم‌ها بر سیستم مالی و بانکی و چالش‌های اقتصادی صحبت شود.

مجاهد افزوده است با وجودی که اشغال و مداخلات کشور‌های خارجی پایان یافته، جنگ و ناامنی از بین رفته و طالبان استقلال افغانستان را به‌دست آورده؛ اما هنوز هم جهان به جای تعامل مثبت، راه تحریم را با افغانستان در پیش گرفته است.

به گفته مجاهد، ممکن است، حکومت طالبان با شماری از کشور‌ها مشکل داشته باشد، اما این درست نیست که جهان به‌جای تعامل، راه تقابل را در پیش گیرند و از ابزار فشار سیاسی، امنیتی و اقتصادی استفاده کنند.

سخنگوی طالبان در نشست دوحه سوم تصریح کرده است که با وجود تحریم‌ها، کشت، تولید و قاچاق موادمخدر در افغانستان به صفر رسیده است، اما شماری از کشور‌ها به جای استقبال از این اقدام مثبت، سیاست عدم همکاری را در پیش گرفتند.

هرچند که کشور‌های مختلف جهان علاقمند تعامل با طالبان هستند، اما نگرانی‌های جدی در رابطه با عملکرد طالبان وجود دارد و به نظر نمی‌رسد که نتیجه دوحه ۳ تفاوتی با دوره‌های قبل داشته باشد.

سهیل شاهین: آماده تعامل با جهان هستیم

سهیل شاهین؛ از اعضای هیأت طالبان در یک گفت و گوی رسانه‌ای در حاشیه سومین نشست دوحه گفت: من به آمریکایی‌ها و جهان می‌گویم که افغانستان ۲۰ سال تحت اشغال بود، سیاست زور در اینجا حاکم بود؛ اما این سیاست نتیجه نداد و شکست خورد.

او افزود: ما آماده هستیم که با جهان ارتباط و تعامل مثبت داشته باشیم و مسایل را از راه تفاهم حل کنیم.

سهیل شاهین اظهار داشت: جهان باید ارزش‌ها و واقعیت‌های جامعه افغانستان را در نظر داشته باشد و در شعاع آن، «ما آماده هستیم تا مشکلات را حل کنیم».

او تاکید کرد: من فکر می‌کنم این هم برای آنها (جهان) و هم برای افغانستان خوب است.

عربستان از تمایل خود برای بازگشایی سفارت خود در کابل خبرداد

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان که سرپرستی هیات اعزامی این گروه به دوحه را برعهده دارد، روز یکشنبه در حاشیه دوحه ۳ با نماینده ویژه عربستان سعودی دیدار کرد.

او در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «در آستانه نشست دوحه با نماینده عربستان سعودی دیدار کردیم.  مذاکرات سازنده‌ای بین دو طرف انجام شد».

ذبیح‌الله مجاهد در ادامه نوشته است که عربستان سعودی می‌خواهد هر چه زودتر سفارت خود در کابل را بازگشایی کند. آنها خواستار تعامل خوب با افغانستان هستند و افغانستان نیز عربستان سعودی را کشور مهمی می‌داند.

مجاهد از صبح امروز با نمایندگان ویژه کشورهای روسیه، هند و ازبکستان دیدار و در رابطه با موضوعات مختلف گفت‌وگو کرد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.