از نشست دوحه ۳ چه می‌دانیم؟ دیوار کوتاه دانش‌آموزان اتباع | وزیر آموزش‌وپرورش: حضور دانش‌آموزان اتباع دلیل تراکم کلاس‌های درس است + فیلم نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان: انتقال نگرانی‌های تهران درباره افغانستان، از اهداف ما در دوحه۳ است کوله‌پشتی‌ها و پوستر‌ها | روایت انتخاباتی محمدکاظم کاظمی سخنگوی طالبان: امیدوارم هرچه خیر مردم ایران است از صندوق بیرون بیاید + فیلم حضور باشکوه ایرانیان مقیم افغانستان در پای صندوق‌های رأی در ۵ نمایندگی سیاسی ایران آغاز رأی‌گیری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌ جمهوری اسلامی ایران در شهر مزارشریف افغانستان + فیلم سرکنسول ایران در هرات: پنج نمایندگی ایران در افغانستان فردا شعبه اخذ رای هستند قطار حامل کمک‌های ایران با استفاده راه آهن خواف – هرات به ایستگاه روزنک رسید وزیر دفاع پاکستان: ما از حمایت ایران در مبارزه با تروریست‌ها برخورداریم | اما طالبان اینگونه نیستند هفتمین جشن همدلی مهاجران افغانستانی در مشهد برگزار شد + فیلم تیم ملی کریکت افغانستان در یک قدمی فینال جام جهانی احمد مسعود بر نقش مردم در آینده افغانستان تاکید کرد شرکت‌های ایرانی بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری در معادن افغانستان پیروزی تیم ملی کریکت افغانستان در برابر استرالیا برای نخستین‌بار نصرت حق‌پرست، ورزشکار افغانستانی، دربرابر حریف آمریکایی خود به پیروزی رسید تمایل کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی برای گفت‌وگو با طالبان ابراز نگرانی سازمان ملل درباره وضعیت نیاز‌های بشردوستانه در افغانستان نماینده دائم ایران در سازمان ملل: به توانایی طالبان برای مقابله با تهدیدات تروریستی تردید داریم
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

از نشست دوحه ۳ چه می‌دانیم؟

  • کد خبر: ۲۳۶۵۷۹
  • ۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۶
از نشست دوحه ۳ چه می‌دانیم؟
تا ساعاتی دیگر نشست دوحه ۳ به میزبانی سازمان ملل متحد در قطر برگزار می‌شود.

به گزارش شهرآنیوز؛ قرار است تا ساعاتی دیگر نشست دوحه ۳ به میزبانی سازمان ملل متحد در هتل «رتز کارلتون» دوحه قطر برگزار شود.

نمایندگان ویژه ۲۲ کشور جهان در امور افغانستان و ۸ سازمان بین‌المللی که در حوزه افغانستان فعالیت دارند میهمانان خانم رزماری دی کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی و صلح سازمان ملل خواهند بود.

کاظمی قمی نماینده ایران در دوحه ۳

حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس جمهور ایران در امور افغانستان که به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در این نشست حضور دارد، صبح امروز با انتشار پستی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس، هدف از این سفر را تبیین مواضع، انتقال نگرانی‌های تهران درباره افغانستان و توضیح سیاست‌های انسان دوستانه ج. ا. ایران در زمینه اتباع حاضر در کشور به مقامات سازمان ملل و کشور‌های شرکت کننده در نشست عنوان کرد.

نماینده ویژه ایران برای افغانستان همچنین ضمن تشریح اهداف حضور در دوحه افزود: شرایط پیچیده و خطیر افغانستان و منطقه نیازمند رایزنی‌های همه جانبه با تمامی طرف‌ها است.
او در ادامه نوشته است که به امید اینکه مذاکرات پیش رو به کاهش درد و رنج مردم شریف افغانستان منجر شود و صلح، ثبات، امنیت، توسعه پایدار و حکومتی مبتنی بر اراده آزاد مردم بدون دخالت و سلطه بیگانگان را به ارمغان آورد. اهدافی که متناسب به شرایط داخلی، فضای منطقه‌ای و رقابت‌های جهانی در مورد افغانستان تنظیم شده است.

انتقاد از حضور طالبان در دوحه ۳

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان که سرپرستی هیات این گروه را در دوحه برعهده دارد، به نمایندگی از کابل و قندهار به دوحه رفته است.

طالبان در حالی به نشست سوم دعوت شده‌اند که در دو نشست قبلی به دوحه دعوت نشده بودند.

حضور طالبان و چگونگی آن انتقادات زیادی از سازمان ملل متحد را به همراه داشته است.

منتقدان می‌گویند که باید نمایندگانی از جامعه مدنی، زنان افغانستان و مخالفان طالبان به دوحه ۳ دعوت می‌شدند.

هرکس با هدفی به دوحه ۳ رفته است

مقامات طالبان در چند روز گذشته بار‌ها اعلام کردند که در خصوص موضوعاتی مانند زنان و مسائل داخلی افغانستان مذاکره نخواهند کرد. اما به طور صریح از مذاکره در خصوص رفع تحریم‌ها و مسائل بانکی در دوحه ۳ صحبت کردند.

طبق اعلام برنامه دوحه ۳ قرار است، موضوعات گوناگون از جمله مسائل مالی و بانکی، موادمخدر، کشت جایگزین و سرمایه‌گذاری‌های خصوصی در افغانستان در این نشست مورد بحث قرار گیرد.

سازمان ملل متحد هدف از برگزاری این نشست را ادغام افغانستان در جامعه جهانی به شکلی منسجم‌تر، هدفمندتر و هماهنگ‌تر عنوان کرده و به نظر می‎ رسد برخلاف دو دوحه قبلی سعی شده که موضوعاتی مطرح شود که طالبان بهانه‌ای برای عدم حضور در آن نداشته باشند.

اما در مقابل، طالبان از نشست دوحه توقع رفع تحریم‌ها را دارد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان که رهبری هیات کابل در نشست سومین دوحه را به‌عهده دارد، پیش از حضور در نشست دوحه گفت: موضوعات داخلی افغانستان مرتبط به کشور است نه مرتبط با سازمان ملل و این موضوعات در نشست دوحه مطرح نخواهد شد.

او افزود که در این نشست موضوعات اقتصادی، محدودیت‌های بانکی و دستاورد‌های هیئت حاکمه افغانستان به بحث گذاشته می‌شود.

سازمان ملل که ابداع کننده نشست دوحه است، می‌گوید که بابت وضعیت زندگی افغانستانی‌ها، نگران است و راه‌حلی که در نظر گرفته نشستن بر سر میز مذاکره با طالبان است.

به دلیل نوع برگزاری نشست دوحه ۳ و عدم حضور نهاد‌ها و نگاه‌های مختلف از افغانستان نقد‌های جدی به این نشست مطرح شده، با این حال به نظر می‌‏رسد سازمان ملل و کشور‌های حاضر به دنبال ایجاد یک کانال جدی ارتباطی با طالبان هستند.

نشست دوحه در روز‌های ۱۰ و ۱۱ تیرماه برگزار می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->