صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

سند جهانی جنبش تعهد به خانواده با حضور معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده رونمایی شد.

به گزارش شهرآرانیوز، انسیه خزعلی روز سه‌شنبه در نشست خبری با موضوع دستاورد‌های دولت شهید رئیسی و رونمایی از سند جنبش جهانی تعهد به خانواده اظهار داشت: در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم با دو آسیب در این حوزه، یکی مسأله سیاست زدگی و دیگری تشریفاتی و ویترینی عمل کردن در بخش زنان، مواجه بودیم.

وی افزود: با تلاش‌های صورت گرفته در سه سال گذشته اکنون با سربلندی، با وجود همه موانع، نقش‌های تشریفاتی زنان کم شد و به نقش‌های اثرگذار آنان افزودیم.

وی ادامه داد: رویکرد معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری این بود که به قرارگاه برنامه‌ریزی برای زنان و خانواده تبدیل شد و دستگاه‌های اجرایی وظیفه اجرایی کردن برنامه‌های معاونت را بر عهده گرفتند.

خزعلی به رویکرد آیت الله رئیسی رئیس جمهور شهید در حوزه زنان اشاره کرد و افزود: رئیس جمهور شهید تاکید داشت که معاونت زنان، قرارگاه تصمیم سازی و دستگاه اجرایی قرارگاه تامین نیاز زنان و خانواده و اجرایی مردم برنامه‌ها و سیاست‌ها باشند.

معاون ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده ادامه داد: رئیس جمهور دستور دادند تفاهم‌نامه‌هایی با دستگا‌های اجرایی مختلف منعقد شود و این برنامه تنظیم و برای رئیس جمهور ارسال شد.

وی با بیان اینکه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری بر اساس سند تحول دولت حرکت کرده است و در برنامه تحول نیز ۱۹ تکلیف تولی گری و ۴۵ تکلیف همکاری با سایر دستگاه‌ها را دارد، گفت: اقدامات بلند این دوره در دولت‌های بعدی نیز ادامه خواهد داشت.

خزعلی با بیان اینکه یکی از کار‌های این دوره احصای وضعیت بانوان در ادارات مختلف بوده است، گفت: مسأله مهد کودک و اینکه چقدر دستگاه‌ها برای اجرای آن همراهی کردند و یا اینکه نقل و انتقال بانوان شاغل احصا شده است.

وی با یادآوری اینکه تا پیش از این با ضعف ساختار حکمرانی در حوزه بانوان روبرو بودیم و برای نخستین بار در بخش قانون گذاری در ستاد ملی زن و خانواده این موضوع را به عنوان اولویت در نظر گرفتیم، اظهار داشت: آیت الله رئیسی نیز در شورا‌های عالی، تصمیم گیری زنان و متخصصان را تایید کردند.

به گفته وی، ایجاد پست و ارتقای بانوان که سال ۹۲ لغو شده بود، در دولت سیزدهم احیا و هم‌تراز معاون وزیر قرار داده شد.

خزعلی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه عضو ستاد انتخاباتی یکی از نامزد‌ها گفته در حوزه زنان طی سه سال گذشته پسرفت داشتیم، گفت: این آمار را که اعلام می‌کنند به ما هم بدهند! ممکن است در پُست‌ها جا به جایی صورت گرفته باشد؛ این پذیرش را دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی از نظر فرهنگی ندارند و همان زمان که درصد اعلام شد، هم این پذیرش را نداشتند.

وی با اشاره به پیشرفت‌های بانوان در سال‌های گذشته، افزود: در ورزش پیشرفت جهشی حوزه بانوان را شاهد هستیم، با اینکه فدراسیون‌ها محدود است، اما پشتیبانی خوبی از ورزش بانوان انجام شد.

وی گفت: در یک درصد بودجه ویژه بانوان و پایش سلامت حرکتی بانوان را داشتیم و رییس جمهور تاکید داشتند و برخی سازمان‌ها مانند وزارت نیرو اقدامات خوبی داشتند.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به انتشار برخی آمار در روز‌های اخیر در حوزه زنان اظهار داشت: در این روز‌ها با آمار‌ها بازی شده و آمار ساختگی و برشی اعلام می‌شود که باید گفت مخاطبان در این زمینه به منابع اصلی مراجعه کنند.

سند جنبش تعهد به خانواده برای پیشگیری از انحرافات غرب است

خزعلی درباره سند جنبش تعهد به خانواده اظهار داشت: این مسأله در وهله نخست برای حمایت از خانواده و پیشگیری از انحرافاتی که غرب به خانواده وارد کرده، طراحی شده است.

وی افزود: در این خصوص جلساتی با وزارت ارتباطات، امور خارجه، وزارت بهداشت و ستاد ملی جمعیت و گروه‌های فعال در خارج از کشور داشته‌ایم و رایزنی‌هایی انجام شده است به طوری که شاهد هماهنگی و همراهی دیگر کشور‌ها در این حوزه بوده‌ایم.

شاهد کاهش آمار طلاق هستیم

معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در پاسخ به پرسشی درباره آمار طلاق و اجرای طرح‌های مشاوره برای پیشگیری از طلاق زوج‌های جوان نیز اظهار داشت: در پایان سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ طبق آمار سازمان ثبت از تعداد طلاق از ۲۰۷ هزار و ۷۸۷ مورد به ۲۰۲ هزار و ۱۸۳ مورد در سال ۱۴۰۲ رسیده که این کاهش ۲/۸ درصدی نوید خوبی است.

خزعلی درباره لایحه ارتقای امنیت زنان نیز با بیان اینکه این لایحه بر اساس بیانات رهبر معظم انقلاب نگاشته شده تا قانونی باشد که اجازه ندهد در خانه به زنان ستم شود، گفت: در سفر‌های استانی دولت سیزدهم تلاش شد تا بخشی از بودجه این سفر‌ها به آسیب زدایی از حوزه زنان اختصاص یابد.

وی خاطر نشان کرد که در این سفر‌ها و در جریان دیدار با تاثیرگذاران فرهنگی استانها، بر موضوع حمایت از حوزه زنان تاکید می‌شد.

وی درباره ازدواج دختران در سن کم نیز گفت: در این خصوص هم باید مساله بررسی شود از جمله اینکه قدرت والدگری دارند یا خیر و تناسب سنی وجود داشته باشد.

خزعلی مشاوره‌های اجباری برای این گروه را یکی از این اقدامات برشمرد تا از هرگونه سوء استفاده جلوگیری شود.

معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری گفت: در مجموع با تلاش‌های انجام شده، آمار ازدواج دختران زیر ۱۵ سال از ۱۴۰۰ تا سال گذشته ۳۲ درصد کاهش داشته است.

منبع: ایرنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.