به گزارش شهرآرانیوز، در سال۱۳۷۹ عملیات اجرایی ابرپروژه عمرانی مشهد مقدس که همان احداث خطوط چهارگانه قطارشهری است، کلید خورد و تاکنون ۵/۳۸ کیلومتر از ۸۸ کیلومتر آن به بهرهبرداری رسیده است و همچنان ادامه دارد.
محمدرضا قلندرشریف، شهردار مشهد ضمن بیان مطلب فوق، افزود: بر اساس طرح جامع حملونقل، مشهد مقدس دارای چهار خط قطارشهری است که عملیات اجرایی خطیک مترو به طول ۲۴کیلومتر از انتهای بولوار وکیلآباد تا فرودگاه مشهد با تعداد ۲۴ ایستگاه از سال۱۳۷۹ آغاز شد و در سال۱۳۹۰ با تعداد ۲۲ ایستگاه تا انتهای خیابان فدائیان اسلام به بهرهبرداری رسید و درنهایت در سال۱۳۹۴ با افزایش دو ایستگاه جدید به فرودگاه شهید هاشمینژاد متصل شد. این خط علاوه بر مشهدیها، به زائران گرانقدری که از طریق هوایی به مشهدالرضا (ع) مشرف میشوند، سرویسدهی میکند.
وی ادامه داد:عملیات اجرایی خط۲ قطارشهری در سال۱۳۸۸ به طول ۵/۱۴کیلومتر و با سیزده ایستگاه از انتهای بولوار طبرسی شمالی آغاز شد و در سال۱۳۹۵ فاز یک آن با شش ایستگاه به میدان شهدا رسید و در سال۱۳۹۸ با افزایش ایستگاهها به هشت ایستگاه، به میدان شریعتی و در سال۱۳۹۹ با دوازده ایستگاه به میدان شهید کاوه متصل شد.
قابل ذکر است این خط، به زائران عزیزی که از طریق راهآهن وارد مشهد میشوند، سرویسدهی میکند؛ ضمن اینکه در سال گذشته ایستگاه اصلی الندشت و پله فرارهای شریعتی، کوهسنگی و الندشت هم به بهرهبرداری رسیدند و انشاءا... در دهه فجر امسال با بهرهبرداری ایستگاه سلامت که انتهای خط۲ مترو مشهد است، این خط قطارشهری مشهد مقدس به بهرهبرداری کامل خواهد رسید.
قلندرشریف گفت: حفاری خط۳ قطارشهری مشهد به طول ۵/۲۸کیلومتر با ۲۴ ایستگاه بهعنوان طولانیترین و مهمترین خط ریلی مشهد در سال۱۳۹۵ کلید خورد و درحالحاضر حفاری بیش از بیست کیلومتر آن از شهرک ابوذر تا میدان امامعلی (ع) به اتمام رسیده و مابقی حفاری خط۳ تا امیریه با سرعت در حال انجام است و در برنامه امسال شهرداری، بهبهرهبرداریرساندن فازیک خط۳ مترو مشهد به طول شش کیلومتر از میدان شهدا، بابالجواد (ع) تا پایانه مسافربری امامرضا (ع) است که با حداکثر سرعت و در سه شیفت کاری در حال انجام است که این شش کیلومتر، مهمترین بخش از خطوط مترویی مشهد است که علاوه بر اینکه با خطوط۱و۲ ایستگاه مشترک دارد، این خطوط را به حرم مطهر رضوی متصل میکند و امکان سرویسدهی مترو به همه زائرانی که از طریق هوایی، ریلی و اتوبوس به شهر عزیمت میکنند، فراهم میکند.
وی افزود: همچنین حفاری تونل خط۴ مترو به طول ۲۱کیلومتر از محله مهرمادر در خواجهربیع تا شهرک شهید باهنر با پانزده ایستگاه در سال۱۴۰۰ آغاز شده است و بیش از ۵/۴کیلومتر حفاری آن انجام شده و همچنان ادامه دارد که امید است تا پایان این دوره مدیریت شهری به سرانجام برسد.
شهردار مشهد مقدس بیان کرد: درحالحاضر حدود ۴ هزارنفر نیروی انسانی خدوم و متخصص در بخشها و خطوط مختلف قطارشهری مشهد و در زیر زمین در حال فعالیت شبانهروزی هستند. قابل ذکر است هزینه حفاری هر کیلومتر تونل حدود ۲۸۰میلیارد تومان و هزینه کل بهبهرهبرداریرسیدن هر کیلومتر قطارشهری از ابتدا تا انتهای کار، حدود ۵۰ میلیون دلار است.