شناسایی ۲۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل در خراسان رضوی| ساماندهی سالمندان متکدی در دستورکار قرارگاه اجتماعی مشهد رضایت مندی زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی از خدمات نوروزی شهرداری مشهد حسامی: حل مسائل اساسی شهری باید ازجمله اهداف زیست‌بوم نوآوری باشد مدیریت شهری مشهد از برنامه‌های خلاقانه و نوآورانه حمایت می‌کند اعزام کاروان ۳۰۰ نفره راهیان نور شهرداری مشهد به مناطق عملیاتی غرب کشور نگرانی از حمله ملخ‌ها به روستا‌های مشهد، بی‌اساس است | اعلام آخرین وضعیت از مناطق درگیر رونمایی از مدل بهینه زیست‌بوم نوآوری مدیریت شهری مشهد + فیلم طراحی و اجرای مدرن‌ترین زمین بازی کودکان در مشهد | تلفیق بازی، یادگیری و خلاقیت راه‌اندازی زیپ لاین، کابل گلایدر، دوچرخه کابلی و پل ماجراجویی در چهار بوستان بزرگ مشهد قصه ناتمام دیوارهای شهرک شهید بهشتی مشهد | ماجرای دیواری که مسیر اصلی خیابان را مسدود کرده است شهردار مشهد مقدس: اگر روش‌های نوین به کمک مدیریت شهری نیاید، امکان اداره شهر را نخواهیم داشت ویدئو | آغاز مسافرگیری فاز اول خط ۳ متروی مشهد از ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ رئیس شورای عالی استان‌ها: دو فوریت طرح اصلاح جزء (۳) بند (ب) ماده (۱۰۶) قانون برنامه پنج‌ساله هفتم، برای برقراری فوق‌العاده خاص کارکنان و کارگران شهرداری‌ها تصویب شد شورای اسلامی شهر مشهد تصویب کرد: نام‌گذاری ۴ سالن ورزشی به نام شهدا | نوسازی ناوگان ون فرسوده و واگذاری ۱۳۰ دستگاه ون «وانا» + فیلم سرویس‌دهی رایگان خط دو متروی مشهد در سالروز شهادت امام‌جعفرصادق(ع) (۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) کیفیت هوای کلانشهر مشهد، در مرز آلودگی (۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) نوآوری، ضرورت و فرصت پیش‌روی مدیریت شهر نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: در دوره ششم، باید گره‌های چندده‌ساله شهر مشهد باز شود ساختمان ستاد و فرماندهی آتش‌نشانی مشهد در آستانه بهره‌برداری حاشیه هایی از ترافیک پل شهید عباسپور مشهد تمرکز بر حداکثر بهره‌وری منابع آبی موجود برای فضای سبز مشهد در سال ۱۴۰۴
سرخط خبرها

بایدو فرصتی که زائران از آن سهمی ندارند

  • کد خبر: ۲۳۷۱۹۶
  • ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۱
بایدو فرصتی که زائران از آن سهمی ندارند
«بایدو» نام دوچرخه شهری مشهد است. اما شرایط سخت ثبت‌نام و احراز هویت برای استفاده از این امکان شهری اجازه نمی‌دهد که زائران ایرانی و خارجی حرم مطهر رضوی که برای چند روز به مشهد می‌آیند، بتوانند با استفاده از بایدو در شهر گشت‌و‌گذار کنند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ در یک نشست خبری اعلام کرد که مجموع آمار ورودی زائران از ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ تا روز ۱۸ فروردین یعنی در ۳۳ روز ۱۱میلیون‌و۱۲۷هزارو۷۳۵نفر بوده است. براساس آمار‌های موجود، سالانه ۲۷ میلیون زائر وارد مشهد مقدس می‌شوند که بخشی از آنها زائران خارجی هستند. براساس آمار‌ها در سال ۱۴۰۲، تنها ۵۲ هزار زائر خارجی با هواپیما به مشهد آمده‌اند.

حالا تصور کنید که یک زائر ایرانی یا خارجی بخواهد علاوه بر اینکه از مترو و اتوبوس که اجزای اصلی حمل‌و‌نقل عمومی در مشهد هستند، از «بایدو» یا همان دوچرخه شهری برای گشت‌و‌گذار در شهر استفاده کند، آیا می‌تواند؟

دهم خرداد ماه ۱۴۰۳، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد اعلام کرده است که از ۲۷ هزار دانشجوی این دانشگاه، ۴ هزار نفر دانشجویان بین‌الملل هستند. یعنی ۴ هزار دانشجوی خارجی حداقل ۴ سال در مشهد زندگی می‌کنند. آنها می‌توانند به‌راحتی از مترو و اتوبوس استفاده کنند، اما آیا می‌توانند از بایدو نیز استفاده کنند؟

شهر «اوترخت» هلند در صدر فهرست شهر‌های دوستدار دوچرخه جهان قرار دارد. حدود ۵۱ درصد از مردم هلند در شهر اوترخت زندگی می‌کنند که دارای مسیر‌های دوچرخه‌سواری مناسب و روز‌های آفتابی زیادی است. این شهر از نظر تعداد دوچرخه، کیفیت و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های دوچرخه، تعداد فروشگاه‌های دوچرخه و تصادفات کم رانندگی، امتیاز‌های بالایی را از آن خود کرده است. حدود ۹۴ درصد از مردم اوترخت، حداقل یک دوچرخه در منزل خود دارند و همین دوچرخه به یک ظرفیت گردشگری در اوترخت تبدیل شده است.

مشهد «شهر دوستدار دوچرخه و هوادار هوای پاک» است و در بسیاری از خیابان‌های اصلی این شهر ما مسیر دوچرخه داریم. «بایدو» نام دوچرخه شهری مشهد است. اما شرایط سخت ثبت‌نام و احراز هویت برای استفاده از این امکان شهری اجازه نمی‌دهد که زائران ایرانی و خارجی حرم مطهر رضوی که برای چند روز به مشهد می‌آیند، بتوانند با استفاده از بایدو در شهر گشت‌و‌گذار کنند.

مشهد دومین شهر ایران از نظر تعداد مهاجران افغانستانی است که بیش از ۴ دهه است که در این شهر زندگی می‌کنند. آنها هم می‌توانند به‌راحتی از مترو و اتوبوس و دیگر‌خدمات شهرداری استفاده کنند، اما امکان استفاده از بایدو برای آنان فراهم نیست.

شهرداری مشهد می‌تواند در هماهنگی با نهاد‌های متولی و تعریف یک مسیر ساده برای استفاده از بایدو و فراگیری استفاده از دوچرخه شهری، برای همه آنهایی که در مشهد زندگی می‌کنند و همه آنهایی که به این شهر می‌آیند، فارغ از اینکه چه ملیتی دارند، یک ظرفیت جدید را به مشهد، اضافه کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->