صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

عضو هیئت علمی گروه سم شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: برای پیشگیری از مسمومیت افراد با سم بوتولیسم، لازم است که غذا‌های کنسروی حداقل ۲۰ دقیقه جوشانده شود.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر بیتا دادپور اظهار کرد: بوتولیسم یک نوع کشنده‌ی مسمومیت است که عامل آن باکتری به نام کلستریدیوم بوتولینیوم بوده و این باکتری می‌تواند از طریق مصرف غذا‌های کنسرو شده خانگی یا بازاری وارد بدن انسان شود.

وی افزود: باکتری کلستریدیوم بوتولینیوم در محیط بی هوازی رشد کرده و در صورتی که فرد دچار مسمومیت شود، علائم خطرناکی ایجاد می‌کند. علائم اولیه این مسمومیت، شامل علائم گوارشی ازجمله تهوع، اسهال و استفراغ و گاهی یبوست است و بدنبال آن فرد دچار علایم دیگری از جمله پتوز یا افتادگی پلک، دو بینی، گشاد شدن مردمک، گرفتگی صدا، اختلال بلع و متعاقب آن علایم درگیری تنفسی و فلج اندام‌ها را پیدا می‌کند و چنانچه پیش از پیشرفت بیماری، بسرعت به بیمارستان مراجعه کند، با تجویز آنتی توکسین می‌توان از پیشرفت این فلج پایین رونده پیشگیری کرد.

دکتر دادپور تاکید کرد: برای پیشگیری از مسمومیت با سم بوتولیسم، علاوه بر اینکه باید غذای کنسرو شده دست کم به مدت ۲۰ دقیقه جوشانده شود، بهتر است از مصرف غذا‌های کنسرو شده خودداری و غذا‌ها تا حد امکان به صورت تازه مصرف و از نگهداری طولانی مدت غذا‌ها در ظروف در بسته و در محیط معمولی خودداری کرد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.