صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

هم زمان با آغاز ایام محرم، امکان دسترسی رایگان به نرم افزار «مقتل الحسین (ع)» برای عموم ایجاد شد.

خادم | شهرآرانیوز؛ متن ۱۰۱ عنوان کتاب درباره امام حسین (ع) و واقعه عاشورا مشتمل بر مهم‌ترین منابع مقتل، ۵۰ مجلس مقتل خوانی، ۲۶ زیارت نامه و ... به صورت رایگان در اختیار عموم قرار گرفت.

نرم افزار «مقتل الحسین (ع)»، کتابخانه‌ای دیجیتالی است که با گردآوری کتب مهم و اصلی تاریخ امام حسین (ع) منبع خوبی در دسترس پژوهشگران، مبلغان و علاقه‌مندان به سیره آن حضرت قرار داده است. مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور)، هم زمان با ایام عزای حسینی، این کتابخانه دیجیتالی را در پایگاه «ابرِ نور» (پیشخوان اجرای برخط نرم افزارها) به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار داده است.

بنا به اعلام این پایگاه، رویکرد اصلی این نرم افزار عرضه منابع مهم در موضوع نهضت امام حسین (ع) و مقاتل نگاشته شده در این زمینه و حوادث مرتبط با واقعه عاشوراست. همچنین، مباحث مرتبطی، از جمله تاریخ زندگانی و سیره امام حسین (ع) و اهل بیت و اصحاب آن حضرت، نقش افراد مؤثر در قضیه عاشورا، عزاداری، زیارت، تحریفات عاشورا، موسوعه‌ای از سخنان ایشان، و قیام‌ها و حوادث پس از آن، از جمله قیام توابین و قیام مختار، نیز ارائه خواهد شد.

فاز اول این برنامه شامل دو بخش «کتابخانه» با ۱۰۱ عنوان کتاب، و «نگارخانه» است که شامل اطلاعات چندرسانه‌ای پیرامون شخصیت و قیام امام حسین (ع) و اماکن جغرافیایی مرتبط است.

ضرورت‌ها و اهداف

از اهداف این اقدام به موارد زیر اشاره شده است:

۱- معرفی شخصیت شامخ امام حسین (ع) و تبیین اهداف و حوادث و بازتاب‌های قیام عظیم کربلا از خلال منابع و متون معتبر.

۲- سهولت دسترسی، و دیجیتالی کردن منابع و تُراث مکتوب اسلامی در زمینه حادثه عاشورا جهت تسهیل پژوهش‌های عاشورایی.

۳- پرداختن به تحریف‌های ایجادشده درباره واقعه عاشورا همراه با ارائه منابع مهم جهت پاسخگویی و رفع شبهات و تحریف ها.

۴- پرکردن خلأ‌های موجود در زمینه نرم افزار تخصصی عاشوراپژوهی و برآورده کردن نیاز و توقعات جامعه علمی از مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور).

۵- گردآوری و دسته بندی مقاتل معتبر برای مطالعه و استفاده خطبا و واعظین و مادحین و روحانیون کاروان‌های عتبات.

دامنه محتوایی

این برنامه، شامل دو بخش اصلی «کتابخانه» و «نگارخانه» است. در بخش «کتابخانه»، پس از تحقیق و بررسی کتاب‌های مختلفی که در زمینه ماجرای خونبار کربلا نوشته شده است، در نهایت، ۱۰۱ عنوان کتاب از کتاب‌های مربوط به قیام سیدالشهداء (ع) در نرم افزار «مقتل الحسین (ع)» گردآوری شده است. 

کتاب‌های این برنامه ذیل هفت عنوان تخصصی دسته بندی شده است تا امر تحقیق و مطالعه برای محققان، و کاربران برنامه آسان‌تر باشد. غیر از منابع اختصاصی مربوط به موضوع، مطالب ۳۷ عنوان از کتاب‌های مهم عمومی تاریخی هم در این مجموعه استفاده شده است که از مطالب این منابع فقط بخش مرتبط با امام حسین (ع) گزینش و در برنامه ارائه شده است. 

محتوای بخش «نگارخانه» و چندرسانه‌ای برنامه ذیل چند عنوان دسته بندی شده است که عبارت اند از: «مقتل خوانی»، «اشعار»، «زیارات»، «تصاویر و نقشه ها»، «سخنرانی و مداحی» و «جست وجوی صوتی». کاربران برای اجرا و استفاده رایگان این نرم افزار، پس از واردشدن به پایگاه «ابرِ نور» به نشانی abrenoor.ir، می‌توانند با کلیک بر گزینه «اجرای سریع در مرورگر» از امکانات این کتابخانه دیجیتالی بهره‌مند شوند. همچنین، با کلیک بر گزینه «اجرا در ابزار» هم می‌توانند نرم افزار را در ابزار اجرایی مشاهده کنند. البته، برای این کار، نرم افزار شبیه ساز باید در دستگاه نصب شده باشد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.