صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

رئیس‌جمهور ترکیه ضمن تاکید بر آنکه رژیم صهیونیستی را وادار به آتش‌بس خواهد کرد، گفت تا زمانی که سیاست نسل‌کشی این رژیم ادامه داشته باشد، موضع خود را تغییر نخواهد داد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه پس از جلسه کابینه بیان کرد: «از تاریخ هفتم اکتبر قتل عام‌ها و جنایاتی را که مردم در غزه متحمل شده‌اند، مطرح کرده‌ایم. ما تمام امکانات و تلاش‌های خود را به کار گرفته تا اسرائیل را وادار به آتش‌بس کنیم.»

بخش انگلیسی زبان تلویزیون المیادین به نقل از رئیس‌جمهور ترکیه گزارش کرد: «تا زمانی که سیاست نسل‌کشی اسرائیل ادامه داشته باشد، ترکیه موضع خود را تغییر نخواهد داد.»

اردوغان با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه گفت: «به‌رغم همه ظلم، بربریت و وحشیگری که اسرائیل از هفتم اکتبر به نمایش گذاشته، نتوانست عزم مقاومت مردم فلسطین را در هم بشکند.»

روابط با چین و روسیه

ئیس‌جمهور ترکیه همچنین گفت این کشور قصد دارد روابطش را با روسیه و چین در حوزه‌های مختلف ازجمله تجارت و گردشگری تقویت کند و در عین حال رویکردی متعادل را میان شرق و غرب برقرار نماید.

وی افزود: «ما برنامه بسیار فشرده‌ای از دیدار‌ها و بازدید‌ها را در حوزه سیاست خارجی داشته‌ایم. ابتدا به عنوان مهمان افتخاری بیست و چهارمین اجلاس سازمان همکاری شانگهای به آستانه پایتخت قزاقستان سفر کردیم. در آنجا ما جلسات مهمی برگزار کردیم که نتایج بسیار سودمندی به همراه خواهد داشت. ما مصمم هستیم تا همکاری خود را با روسیه و چین در همه زمینه‌ها، از تجارت و حمل‌ونقل گرفته تا سرمایه‌گذاری تقویت کنیم.»

اردوغان با اشاره به هدف کشورش گفت: «هدف آنکارا دستیابی به سطح متعادل‌تر و پایدارتر تجارت دوجانبه با شرکای سرمایه‌گذاری خود است.»

او تصریح کرد: «در‌های ما برای هر نوع سرمایه‌گذاری که ارزش افزوده‌ای برای اقتصاد کشور ما ایجاد می‌کند باز بوده و البته شرط این است که از سرمایه‌گذاری برای اهرم سیاسی استفاده نشود.»

رئیس‌جمهور اردوغان در واکنش به تلاش‌های غرب جهت اعمال فشار سیاسی بر کشورش گفت که ترکیه به دلیل روابط جغرافیایی، انسانی، اقتصادی و تاریخی با کشور‌های مختلف نمی‌تواند به یک بلوک محدود شود.

رجب طیب اردوغان گفت: «به همان اندازه که بهبود روابط با جهان غرب برای ما مهم است، تقویت همکاری با آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین نیز برای ما مهم است. ما اجازه نمی‌دهیم کسی ما را به مرز‌های باریک بکشاند. ما به خاطر غرب از شرق روی گردان نمی‌شویم و به خاطر شرق از غرب غافل نمی‌شویم.»

اردوغان با بیان اینکه ترکیه طی ۲۲ سال گذشته «گام‌های تاریخی جهت گسترش حوزه نفوذ خود برداشته است»، خاطر نشان کرد: «بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک، ما موفق شدیم روابط خود را حتی با کشور‌هایی که در ابتدا علیه ما تعصب داشتند، تقویت کنیم. ما به‌رغم بحث محوری که توسط افراد خاصی دامن زده شده است، به همه این موارد دست یافته‌ایم.»

رئیس‌جمهور ترکیه تاکید کرد: «ما به افزایش تعداد دوستان خود اهمیت زیادی می‌دهیم. از آنجایی که تلاش برای گسترش نفوذ بین قدرت‌های بزرگ در حال شتاب گرفتن است، ایجاد معادلات جدید در سیاست خارجی برای ترکیه نه تنها ارجح، بلکه ضروری است. ما نیاز به چنین ابتکاراتی را در بین همسایگان خود و همچنین در بین سایر کشور‌ها می‌بینیم»

ترکیه اخیرا از تمایل خود برای عضویت در بریکس و سازمان همکاری شانگهای که در هر ۲ بلوک روسیه و چین عضو هستند، خبر داد.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.