صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

رئیس گروه بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: استان خراسان رضوی جز مناطق پاک از بیماری مالاریا است و بیماران شناسایی شده مسافران و زائران از سایر مناطق کشور و کشور‌های همسایه بودند که شناسایی و تحت درمان قرار گرفته اند.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر زهرا نهبندانی با اشاره به اینکه استان خراسان رضوی از مناطق پاک بیماری مالاریا از سال ۸۲ است و در این استان انتقال محلی مشاهده نشده است، اما موارد مالاریا از کشور‌های همسایه و استان‌های آلوده وارد شده اند، خاطر نشان کرد: در برخی موارد فرد بیمار بدون علامت وارد استان می‌شود و بعد از ورود دچار علائم می‌شود، که بر این اساس خدمات مورد نیاز را در مراکز بهداشتی درمانی دریافت می‌کند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته، ۴۵ مورد شناسایی بیمار مبتلا به مالاریا در مناطق زیر پوشش شناسایی شد که اکثرا سربازان، رانندگان ترانزیت و نیرو‌های کادر نظامی بودند که در مناطق مرزی دچار بیماری شده بودند گفت: همچنین از ابتدای امسال تا کنون نیز ۱۹ بیمار غیر بومی مبتلا به مالاریا در مناطق زیر پوشش شناسایی و تحت درمان قرار گرفتند.

رئیس گروه بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه درمان‌های بیماری مالاریا در صورت بستری و سرپایی رایگان است و هیچ هزینه‌ای برای تشخیص، درمان و پیگیری‌های بعدی از بیمار دریافت نمی‌شود، گفت: خوشبختانه ناقلین آلوده نیستند و تا کنون انتقال محلی ثبت نشده است. 

وی با بیان اینکه بیماری مالاریا از انگل تک‌سلولی پلاسمودیوم در خون ایجاد می‌شود، اظهار کرد: درواقع، نیش پشه آنوفل این بیماری را به انسان منتقل کرده و پلاسمودیم وارد گلبول‌های قرمز خون شده و در آنجا رشد می‌کند. پس از تکثیر، سلول‌های قرمز خون را پاره می‌کند و علائم این بیماری پدیدار می‌شوند.

دکتر نهبندانی با اشاره به اینکه از اواخر فروردین تا اواخر شهریورماه احتمال ابتلا به مالاریا وجود دارد، عنوان کرد: این بیماری در تمام دنیا وجود دارد و بیشترین مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال در آفریقا از بیماری مالاریا بوده است و در سال گذشته در کل کشور بالغ بر ۱۰ هزار مورد ابتلا به مالاریا از مناطق آلوده شناسایی شده است.

دکتر نهبندانی بیان کرد: اولین علائم فردی که به این بیماری مبتلا می‌شود احساس سرما و لرز است که به تب و نهایت عرق ختم می‌شود، این بیماری می‌تواند علت قطع نشدن تب در کودکان باشد و سایر علائم بیماری مانند حالت تهوع و استفراغ، خستگی مفرط، درد قفسه سینه و یا شکم و سرفه و عرق کردن بروز می‌کند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.