صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

رئیس اداره اتباع مرکز امور بین‌الملل وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با خبرنگار آوا در مورد شرایط ثبت نام دانش آموزان افغانستانی در مدارس این کشور در سال تحصیلی جدید ۱۴۰۳ ـ ۱۴۰۴، از ادامه پیش ثبت نام این دانش آموزان در «سامانه سهما» و ابلاغ شیوه نامه ثبت نام نهایی به مدارس تا هفته آینده خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ در حالی که گزارش‌هایی در مورد وجود برخی مشکلات تازه برای ادامه ثبت نام در سامانه سهما منتشر شده، و سامانه خطای پایان زمان ثبت‌نام را اعلام کرده، دکتر علی حامدی، رئیس اداره اتباع مرکز امور بین‌الملل وزارت آموزش و پرورش می‌گوید: «پیش ثبت‌نام در سامانه سهما ادامه دارد.»

وی در ادامه در مورد چگونگی ثبت نام اصلی دانش آموزان افغانستانی در مدارس این کشور گفت: تا هفته آینده شیوه نامه ثبت نام ارسال شده و دانش آموزانی که توانستند در سامانه سهما پیش ثبت نام کنند، اجازه ثبت نام در مدارس را خواهند داشت.

این در حالی است که دکتر حامدی پیش از این گفته بود: «یک بخشنامه برای استان‌ها ارسال شده، مبنی بر اینکه پیش ثبت نام از دانش آموزان اتباع به عمل بیاورند، تا شیوه‌نامه ثبت نام دانش آموزان تا پایان ماه تیر ارسال شود».

این در حالی است که بر اساس طرزالعمل سال گذشته ثبت نام دانش آموزان افغانستانی در مدارس ایران، دانش آموزان بعد از دریافت کد یکتا، ثبت نام در سامانه "سهما" و دریافت کد پی گیری، مستقیما به مدرسه مراجعه می‌کردند و مدیر مدرسه از پنل سامانه "سیدا" اسم دانش آموز را جستجو کرده، و پس از تأیید، دانش آموز در آن مدرسه یا نزدیک‌ترین مدرسه دیگر به محل سکونت ثبت نام می‌شد.

بر اساس طرزالعمل سال گذشته، هر کدام از دانش آموزان مهاجر که توانسته بودند اطلاعات شان را در سامانه "مای مدیو" ثبت کنند، و مشخصات شان بالا آمد، ثبت‌نام‌شان در مدارس به صورت اتوماتیک انجام می‌شد و اگر هرگونه مشکلی در این سامانه وجود داشت، از جمله نداشتن شماره موبایل به نام سرپرست خانواده، می‌توانستند از طریق پنل سیدای مدیر مدرسه، استعلام بگیرند و در مدرسه ثبت نام کنند.

با توجه به این که سال گذشته اولین سال ثبت نام دانش آموزان افغانستانی در مدارس با دریافت کد یکتا و ثبت نام در سامانه‌های سهما و مای مدیو بود، دیده شود که امسال شیوه نامه ثبت نام نهایی به چه صورت خواهد بود.

این در حالی است که در سال جاری، روند ثبت نام در سامانه مای مدیو برای دانش آموزان مهاجر کلاس اول جهت گرفتن نوبت سنجش سلامت در ماه‌های گذشته، با وجود برخی مشکلات در سامانه و پیچیده بودن آن و همچنین ناآشنایی خانواده‌ها با آن، جریان داشت و پس از آن، سامانه سهما برای پیش ثبت نام این دانش آموزان باز شد. پس از آن، دانش آموزان می‌بایست برای پیش ثبت نام به مدارس نیز مراجعه می‌کردند.

وزارت آموزش و پرورش ایران و سازمان ملی مهاجرت سال گذشته روند ثبت نام دانش آموزان مهاجر را تا ابتدای ماه مهر (میزان) تمدید کردند، تا هیچ دانش آموز اتباع مجاز بازمانده از تحصیل باقی نمانده باشد.

منبع: آوا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.