صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

گرمازدگی می‌تواند به سکته قلبی منجر شود

  • کد خبر: ۲۴۰۸۸۰
  • ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۰
گرمازدگی شرایطی است که علائم آن شامل تعریق شدید و ضربان قلب سریع و در نتیجه گرم شدن بیش از حد بدن است. این حالت یکی از سه سندرم مربوط به گرما است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ گرمازدگی شرایطی است که علائم آن شامل تعریق شدید و ضربان قلب سریع و در نتیجه گرم شدن بیش از حد بدن است. این حالت یکی از سه سندرم مربوط به گرما است. علل گرمازدگی شامل قرار گرفتن در معرض دمای بالا، به ویژه هنگامی که با رطوبت زیاد و فعالیت بدنی شدید همراه باشد.

در صورت عدم دریافت درمان سریع، گرمازدگی می‌تواند به سکته قلبی منجر شود. خوشبختانه در بسیاری از موارد گرمازدگی قابل پیشگیری است. علائم گرمازدگی ممکن است به طور ناگهانی یا با گذشت زمان، به خصوص با دوره‌های ورزش طولانی مدت ایجاد شود. از علائم گرمازدگی که می‌توان به آن اشاره کرد پوست خنک، مرطوب و مور مور شده در اثر گرما، تعریق شدید، ضعف، سرگیجه، خستگی، نبض ضعیف و سریع، فشار خون پایین هنگام ایستادن، گرفتگی عضلات، حالت تهوع و سردرد است.

در چه شرایطی مراجعه به پزشک الزامی است؟

اگر فکر می‌کنید دچار گرمازدگی شده‌اید، در ابتدا لازم است که تمام فعالیت‌های خود را متوقف کرده و استراحت کنید، به مکان خنک‌تری بروید و آب خنک یا نوشیدنی‌های ورزشی بنوشید. در صورت تشدید گرما زدگی گیجی یا آشفتگی، از دست دادن هوشیاری یا عدم توانایی در نوشیدن، فوراً به پزشک مراجعه کنید. اگر دمای مرکزی بدن به ۴۰ درجه سانتیگراد یا بالاتر برسد، به مراقبت‌های پزشکی فوری نیاز خواهید داشت.عواملی همچون سن بالا یا کم، دارو‌های خاص، تغییرات ناگهانی دما، چاقی و شاخص حرارت بالا سبب تشدید علائم گرمازدگی می‌شود.

گرما گرفتگی خطرناک است

در صورت عدم درمان، گرمازدگی می‌تواند منجر به گرما گرفتگی شود. در چنین شرایطی یک وضعیت خطرناک که با رسیدن درجه حرارت بدن به ۱۰۴ درجه فارنهایت (۴۰ درجه سانتی گراد) یا بالاتر رخ می‌دهد. گرما گرفتگی نیاز به عملیات فوری پزشکی دارد تا از وارد شدن آسیب دائمی به مغز و سایر اندام‌های حیاتی که منجر به مرگ می‌شود، جلوگیری به عمل آید.برای درمان گرما گرفتگی به مکان خنک بروید و آب یا نوشیدنی‌های حاوی الکترولیت بنوشید، لباس‌های سبک وزن و رنگ روشن پوشید و از کرم ضد آفتاب استفاده کنید، در صورت گرمازدگی به دلیل ورزش، از وان یخ کمک کنید. آب خنک بر روی پوست اسپری کنید.

نوشیدنی‌های مفید در هنگام گرما گرفتگی

شربت خاکشیر خنک، شربت تخم ریحان و تخم شربتی، شربت سکنجبین، گلاب، دوغ، ماست و خیار، هندوانه، نعناع، کرفس سرشار از آب و الکترولیت و آلو نوشیدنی های مفید در هنگام گرمازدگی است.

گرمازدگی در کودکان را جدی بگیرد

اولین علامت در کودکان که نشان‌دهنده گرمازدگی است، احساس خشکی در دهان و تعرق شدید در کودک است. پس از آن کودک دچار بی‌حالی می‌شود و طراوت خود را از دست می‌دهد. مخاط‌ها خشک می‌شود و کودک ممکن است دچار استفراغ شود. با مشاهده این علایم، باید فورا کودک را به مکان خنک ببرید و اگر کولر در دسترس شماست، در مقابل آن قرار دهید، اگر به کولر دسترسی ندارید، کودک را پاشویه کنید و جلوی پنکه و کوران باد قرار دهید. همچنین اگر کودک هوشیار است، مایعات به او بدهید.

نگذارید نوزادتان گرمازده شود

اگر نوزادی در منزل دارید باید دمای اتاق را در فصل گرم تابستان، بین ۲۲ تا ۲۶ درجه تنظیم کرده و از بیرون بردن او نیز در ‏روز‌های گرم تابستان تا حد امکان پیشگیری کنید‎. ‎‏ همچنین از قراردادن شیرخوار در خودرو به تنهایی به‌طور جدی خودداری ‏کنید. در صورت ضرورت خروج کودکان از منزل در روز‌های گرم باید به آنان میزان کافی مایعات خنک بنوشانید. لباس‌های ‏روشن، سبک و نخی آزاد به آنان بپوشانید‎. ‎فراموش نکنید که محدودیتی در زمینه حمام کردن کودک و شیرخوار در تابستان ‏وجود ندارد و می‌توان حتی هرروز این کار را انجام داد‎.

کاهش آستانه تحمل گرما در سالمندان

افراد جوان معمولا به دلیل توانایی بالای جسمی آستانه تحمل بالاتری نسبت به گرمازدگی دارند، اما سالمندان با شروع فصل گرما، معمولا بر اثر عوارض ناشی از کمبود آب بدن و گرمازدگی دچار اختلالات اساسی می‌شوند.

در سالمندان توان پردازش و سیستم هشدار تضعیف می‌شود و ممکن است مثلا افراد متوجه تشنگی و کمبود آب در بدنشان نشوند. به عبارتی، توانایی تنظیم درجه حرارت در افراد سالمند به دنبال قرارگیری در معرض گرمای شدید، کاهش می‌یابد.

بیماری‌های زمینه‌ای و افزایش ریسک گرمازدگی

اغلب سالمندان به دلیل بالا رفتن سن دچار مشکلات و بیماری‌های زمینه‌ای هستند که خطرات گرمازدگی را در ان‌ها افزایش می‌یابد. به طور معمول زمانی که آب بدن کاهش می‌یابد، مغز با افزایش حس تشنگی و همچنین جذب بیشتر آب، سعی می‌کند مقدار آب بدن را در حد طبیعی حفظ کند، بخشی از قشر مغز که با حس تشنگی ارتباط دارد در افراد سالمند دچار اختلال می‌شود و در نتیجه فرد احساس تشنگی نکرده و ضرورت مصرف آب را در خود حس نمی‌کند.بدن افراد جوان وقتی در معرض گرما قرار می‌گیرد، از مکانیسم فیزیولوژیک عرق کردن برای خنک نگه داشتن دمای بدن استفاده می‌کند، اما در سالمندان خونرسانی در پوست کاهش یافته و در نتیجه تعریق نیز کمتر اتفاق میفتد، بنابراین گرما در بدن ماندگار شده و ممکن است به سکته‌های قلبی و مغزی منجر شود.

اهمیت مصرف فولیک اسید در سالمندان

مصرف برخی مکمل‌ها مانند فولیک اسید در سالمندان راهکاری موثر برای اتساع رگ‌های خونی و افزایش جریان خون و در نتیجه افزایش تحمل گرما در بدن سالمندان می‌شود
توصیه می‌شود که افراد سالمند در روز‌های بسیار گرم از فعالیت در خارج از منزل خودداری کنند و رسیدگی به امور روزانه مانند خرید یا امور بانکی را به اعضای خانواده یا دوستان بسپارند.

هنگامی که سالمندان پیامد‌های شدید گرما را تجربه می‌کنند، به احتمال زیاد نیاز فوری به مراقبت‌های پزشکی خواهند داشت، بنابراین بهتر است افراد سالمند به طور دائم تحت نظر باشند تا در صورت وجود علائم اولیه گرمازدگی، پیش از وخیم شدن اوضاع، خدمات پیشگیرانه پزشکی را دریافت کنند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.