صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

نماینده مردم مشهد‌وکلات در مجلس شورای اسلامی گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند که علاوه‌بر قانون‌گذاری، نظارت بر اجرا یکی از وظایف مجلس شورای اسلامی است و هدف اصلی نظارت را ارتقای کارآمدی دولت برشمردند که نمایندگان دقت کنند و در نظارت افراط و تفریط نکنند، ملاحظات شخصی و حزبی و جناحی نداشته باشند و هدف صرفاً ارتقای کارآمدی و خدمت به مردم باشد.

احسان عظیمی‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز، درخصوص توصیه‌های مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس، اظهار کرد: اولین حضور من به عنوان نماینده مجلس در دیدار با مقام معظم رهبری بود و حضرت آقا در این دیدار، هشت توصیه کلیدی داشتند و هرکدام از نکات ایشان چراغ راهنما و کلید تعاملی است که می‌تواند به مجلس دوازدهم کمک کند تا به‌درستی به وظایف خود عمل کند. اولین نکته‌ای که مقام معظم رهبری بر آن تأکید کردند، این بود که باوجود اینکه در اذهان عمومی شاید این‌طور باشد که مجلس از قدرت نظارتی استفاده می‌کند و از نهاد‌های متولی اجرا پرسشگر خواهد بود، اما گاهی اوقات ممکن است مجلس خطا‌هایی داشته باشد و اینجا باید پاسخگو باشد؛ در عین حال که مجلس را نهاد پرسشگر معرفی کردند، تأکید داشتند که مجلس دربرابر اقدامات و تصمیماتش باید پاسخگو باشد.

وی افزود: ضمن اینکه همه نمایندگان و مسئولان باید در پیشگاه الهی مسئول و پاسخگو باشند، باید دربرابر مردم نیز پاسخگو بوده و در عین حال از سایر قوا نیز مطالبه کنند.

نماینده مردم مشهدوکلات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دومین نکته موردتأکید حضرت آقا هم‌افزایی و تعامل بین قوا بود که همیشه در تمام دیدار‌ها مطرح می‌کنند. قوا مستقل از یکدیگر هستند، اما در حاکمیت در کنار یکدیگر قرار دارند و باید با هم‌افزایی، مشکلات را در کشور برطرف کنند که حضرت آقا به «کل منسجم» تعبیر کردند؛ بنابراین اگر هرکدام از قوا قطعاتی از پازل باشند، باید با تعامل و همکاری آن پازل را تکمیل کنند.

تأکید مقام معظم رهبری بر تعامل سازنده با دولت چهاردهم

عظیمی‌راد با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر تعامل سازنده با دولت چهاردهم، عنوان کرد: این تعامل سازنده می‌تواند موفقیت را برای کشور و مردم فراهم کند. همچنین موضوع وحدت را مطرح کردند که حتماً باید در مسائل مهم کشور صدای واحد داشته باشیم. وحدت و دوری از تفرقه رمز موفقیت فائق‌آمدن بر مشکلات است.

تأکید رهبر معظم انقلاب بر حضور مسئولان و نمایندگان در بین مردم

وی افزود: سومین نکته موردتأکید مقام معظم رهبری درخصوص رعایت متانت و ادب و اخلاق بود که در صحن علنی مجلس، مذاکرات و تعامل نمایندگان با یکدیگر، رعایت شود. مقام معظم رهبری در شروع‌به‌کار مجلس، آن را «آرامش‌بخش و صادرکننده امواج مثبت به جامعه» ترسیم کرده بودند و تأکید کردند که چون مردم، مجلس و مذاکرات داخل آن را می‌بینند، حتماً نمایندگان فضای آرامش‌ و امید را به جامعه تزریق کنند و از سیاه‌نمایی بپرهیزند؛ چراکه این موضوع می‌تواند به مردم این حس را بدهد که حاکمیت و دستگاه‌های حاکمیتی ازجمله مجلس، برای رفع مشکلات کار می‌کنند. در برخی مواقع در مجلس فعلی، شاهد این هستیم که بعضاً اخلاق رعایت نمی‌شود و باید دقت لازم را در این خصوص داشته باشیم. همچنین رهبر معظم انقلاب بر حضور مسئولان و نمایندگان در بین مردم تأکید کردند.

نماینده مردم مشهد‌وکلات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قانون‌گذاری و نظارت چهارمین نکته موردتأکید حضرت آقا بود؛ به‌هرحال نقشه‌راه و ریل‌گذاری حرکت قوه مجریه توسط مجلس انجام می‌شود که این قانون‌گذاری باید مبتنی بر کارشناسی باشد. مقام معظم رهبری تأکید داشتند که حتماً طرح‌هایی که ارائه می‌شود، قابلیت اجرایی داشته و مبتنی بر اسناد بالادستی باشد. قوانین در مجلس به اندازه‌ای تراکم دارد که بیش‌از اینکه مجلس نیاز به وضع قانون داشته باشد، باید بر اجرای قوانین گذشته نظارت داشته باشد یا آن‌ها را اصلاح کند.

نمایندگان گمان نکنند بر رفتار آن‌ها نظارتی نیست

عظیمی‌راد در ادامه، گفت: رهبر معظم انقلاب نظارت را به عنوان پنجمین نکته مطرح کردند که علاوه بر قانون‌گذاری، نظارت بر اجرا یکی از وظایف مجلس شورای اسلامی است و هدف اصلی نظارت را ارتقای کارآمدی دولت برشمردند که نمایندگان دقت کنند و در نظارت، افراط و تفریط نکنند، ملاحظات شخصی و حزبی و جناحی نداشته باشند و هدف صرفاً ارتقای کارآمدی و خدمت به مردم باشد. همچنین بر نظارت به رفتار و عملکرد نمایندگان تأکید کردند که نمایندگان گمان نکنند بر رفتار آن‌ها نظارتی نیست.

وی افزود: مقام معظم رهبری در ادامه بیانات خود، فرمودند دیپلماسی برای کشور و قوه مجریه مهم است و مجلس شورای اسلامی می‌تواند در دیپلماسی فعال به دولت کمک کند و تأکید کردند که اقدام راهبردی اقدامی درست و بموقع بود که دست تیم مذاکره‌کننده را بازکرد. در نهایت فرمودند که مجلس جایی است که نمایندگان در نطقی که دارند، موضع خود را در عرصه بین‌المللی اعلام کنند.

نماینده مردم مشهدوکلات در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: مقام معظم رهبری در فرازی از بیانات خود، به تحریم‌ها اشاره کردند و فرمودند که می‌شود تحریم‌ها را به‌واسطه برخی راهکار‌های درست و شرافتمندانه خنثی کرد؛ قطعاً یکی از خروجی‌های مفیدی که کمک‌های مجلس و نگاه مجلس می‌تواند به عرصه دیپلماسی و سیاست خارجی دولت داشته باشد، رفع و خنثی‌سازی تحریم‌هاست.

عظیمی‌راد ادامه داد: آخرین مطلبی که ایشان به آن اشاره داشتند، کار جدید پیش‌ روی مجلس درخصوص دادن رأی اعتماد به کابینه آقای پزشکیان است و رهبر معظم انقلاب درخصوص شاخص‌های وزیر مطلوب به ویژگی‌هایی اعم از امانت‌داری، اعتقاد واقعی به انقلاب، تدین، صداقت، پاکدستی، امید روشن و مثبت به آینده اشاره کردند؛ ضمن اینکه برنامه‌های وزیر نشان‌دهنده این خصلت‌ها باشد. همچنین وزرا روحیه مبارزه با فساد داشته، به عدالت و تحقق آن نیز اعتقاد داشته باشند و سوء‌سابقه نداشته، انقلابی و کارآمد باشند. همچنین نسبت به مسائل کشور نگرش ملی داشته و چشم به بیگانگان نداشته باشند. مجموعه فرمایشات مقام معظم رهبری ناظر بر این بود که مجلس دوازدهم این هشت محور اساسی را آویزه گوش قرار دهد و طوری عمل کند تا بتواند در پیشگاه الهی پاسخگو باشد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.