صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

«ادنا اوبرین»، نویسنده نامدار ایرلندی که با نخستین رمان‌های خود به شهرت جهانی دست پیدا کرد، درگذشت.

به گزارش شهرآرانیوز؛ «ادنا اوبرین»، نویسنده ایرلندی که در طول بیش از نیم قرن فعالیت ادبی خود به پیچیدگی‌ها و تناقض‌های زندگی زنان پرداخته بود، پس از تحمل یک دوره طولانی بیماری در ۹۳سالگی درگذشت.

«اوبرین» با نگارش مجموعه‌ای از رمان‌ها از جمله «دختران روستایی» که نخست در ایرلند ممنوع شد، اما در سایر کشور‌ها مورد توجه قرار گرفت، صدایی به زنان داد که با انتظارات طاقت‌فرسای زندگی روستایی دست‌وپنجه نرم می‌کردند. دیدگاه او در آثار بعدی‌اش همچون «خانه باشکوه انزوا» و «صندلی‌های کوچک قرمز» بسط پیدا کرد، اما همچنان جسارت و نبوغ در آثارش حفظ شد تا جایی که «فیلیپ راث» از او به عنوان «بااستعدادترین زنی که اکنون به زبان انگلیسی داستان‌نویسی می‌کند» یاد کرد.

«فابر» که ناشر آثار «اوبرین» بود، با ادای احترام به این نویسنده از او به عنوان «یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان عصر حاضر» یاد کرد.

«اوبرین» در سال ۱۹۳۰ میلادی در روستایی واقع در شهرستان کلر متولد شد و کودکی پراز مشکلات را سپری کرد. او پس از فارغ‌التحصیل‌شدن به عنوان داروساز با «ارنست گبلر» که نویسنده بود، ازدواج کرد. این زوج در سال ۱۹۵۹ به لندن نقل مکان کردند و «اوبرین» پس از مدتی یک رمان با عنوان «دختران روستایی» طی سه هفته نوشت و منتشر کرد. به دنبال آن «دختر تنها» در سال ۱۹۶۲ میلادی منتشر شد.

این نویسنده همچنین مجموعه‌ای از جوایز از جمله جایزه یک عمر دستاورد «قلم ایرلندی» را در سال ۲۰۰۱ و «مدال اولیس» را در سال ۲۰۰۶ دریافت کرد. همچنین رئیس‌جمهور ایرلند، «مایکل دی هیگینز»، در سال ۲۰۱۵ به او بالاترین نشان ادبی کشور را اعطا کرد.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.