صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

محققان دانشگاه لوند در سوئد موفق شدند با آزمایش خون جدیدی کاهش حافظه در اثر بیماری آلزایمر را با دقت خارق‌العاده ۹۰ درصدی تشخیص دهند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ در روش‌های مرسوم متخصصان مغز و اعصاب که باید اسکن مغزی انجام دهند یا مایع نخاعی بیمار را بررسی کنند، دقت تشخیص آلزایمر ۷۳ درصد است.

براساس گزارش CNN، تشخیص اینکه آیا مشکلات حافظه ناشی از آلزایمر است یا خیر، چندان ساده نیست. برای تأیید این بیماری باید با اسکن مغزی یکی از علائم بارز آن، تجمع پروتئین‌هایی به نام بتا آمیلوئید و تاو در مغز مشاهده شود. البته بسیاری از موارد آلزایمر براساس علائم و معاینات شناختی تشخیص داده می‌شوند. اکنون این آزمایش جدید نوعی تست «p-tau۲۱۷» است که در آن میزان پروتئین تاو ۲۱۷ اندازه‌گیری می‌شود و مثل روش‌های دیگر نیاز به جراحی یا تصویربرداری مغزی ندارد.

براساس مقاله منتشرشده در JAMA، برای تأیید اینکه آیا این آزمایش خون جدید قابل‌اعتماد است یا خیر، در فاصله سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴، محققان ۱۲۱۳ بیماری را که متخصصان در سوئد مورد آزمایش آلزایمر قرار داده بودند، بررسی کردند.

حدود دوسوم بیماران در گروه مبتلا به زوال شناختی ذهنی یا اختلال شناختی خفیف طبقه‌بندی شده بودند و یک‌سوم باقی‌مانده براساس ترکیبی از آزمایش‌های بالینی و شناختی مبتلا به زوال عقل تشخیص داده شده بودند. با انجام آزمایش خون جدید روی این افراد، محققان توانستند با دقت ۹۰ درصدی آلزایمر را شناسایی کنند.

بیش از ۶ میلیون نفر در ایالات متحده و ۵۵ میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به زوال عقل هستند که بیشتر به‌شکل بیماری آلزایمر ظاهر می‌شود. نشانگر‌های زیستی این بیماری پلاک‌های آمیلوئیدی مسدودکننده مغز و پروتئین تاو است که منجر به گره‌خوردن سلول‌های عصبی می‌شود. دارو‌های جدیدی نیز برای حذف آمیلوئید وجود دارد که شدت علائم آلزایمر را کاهش می‌دهند. اما این دارو‌ها فقط در مراحل اولیه این بیماری کارسازند؛ به همین دلیل تشخیص زودهنگام آلزایمر مهم است.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.