کدمورس جدید همستر کامبت (یکشنبه ۱۰ تیر) + آموزش رونمایی همراه اول از سه مدل زبانی فارسی در الکامپ حمله تند مارک زاکربرگ به رقبای متا: فکر می‌کنند هوش مصنوعی خداگونه می‌توانند بسازند! طبق شایعات «وان پلاس بادز پرو ۳» به زودی معرفی می‌شود کارت‌های کمبو جدید همستر کامبت (شنبه ۹ تیر) ژاپنی‌ها رکوردی جدید در سرعت انتقال داده با فیبر نوری ثبت کردند: ۴۰۲ ترابیت‌برثانیه آیا اپراتور‌ها به تعهدشان برای افزایش سرعت اینترنت عمل کردند؟ (۹ تیر ۱۴۰۳) کدمورس جدید همستر کامبت (شنبه ۹ تیر) + آموزش کمبو کارت‌های جدید همستر کامبت (جمعه ۸ تیر) کدمورس جدید همستر کامبت (جمعه ۸ تیر) + آموزش ۱۱۰ زبان جدید به گوگل ترنسلیت اضافه شد کمبو کارت‌های جدید همستر کامبت (پنجشنبه ۷ تیر) کدمورس جدید همستر کامبت (پنجشنبه ۷ تیر) + آموزش نسخه موبایل گوگل کروم ویژگی‌های جذابی دریافت می‌کند (۶ تیر ۱۴۰۳) آیا مصرف پنیر کیفیت زندگی را افزایش می‌دهد؟ + پاسخ محققان اولین لپ‌تاپ‌های ایسوس با پردازنده رایزن AI 300 کی عرضه می‌شود؟ گرما چطور بر مغز و رفتارهای شناختی ما تأثیر می‌گذارد؟ چرا برخی هرگز به کووید ۱۹ مبتلا نمی‌شوند؟ کمبو کارت‌های جدید همستر کامبت (چهارشنبه، ۶ تیر ۱۴۰۳) فراگیری دانش سیاسی و توسعه‌یافتگی کدمورس جدید همستر کامبت (چهارشنبه ۶ تیر) + آموزش
سرخط خبرها

آیا مصرف پنیر کیفیت زندگی را افزایش می‌دهد؟ + پاسخ محققان

  • کد خبر: ۲۳۵۸۲۶
  • ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۲
آیا مصرف پنیر کیفیت زندگی را افزایش می‌دهد؟ + پاسخ محققان
مطالعه‌ جدیدی روی کیفیت پیرشدن، سلامت روان و تندرستی، نشان داده که مصرف پنیر در بهبود این شاخص‌ها نقش زیادی دارد.

به گزارش شهرآرانیوز - مطالعه‌ای گسترده روی ۲٫۳ میلیون نفر نشان داده که مستقل از عوامل اقتصاد اجتماعی، سلامت روان ممکن است مهمترین جنبه برای پیری سالم و زندگی طولانی‌تر باشد. اما یک یافته جالب این است که ظاهرا در بین افراد شرکت‌کننده در تحقیق، کسانی که بهترین سلامت روان و تاب‌آوری دربرابر استرس را گزارش کرده‌اند، پنیر بیشتری نیز می‌خورند.

انسان‌ها برای بیش از ۴ هزار سال است که پنیر درست می‌کنند و می‌خورند. حتی روی دیوار‌های مقبره‌ها در مصر نیز خوردن پنیر توسط انسان به ثبت رسیده. چند سال پیش حتی قدیمی‌ترین پنیر جهان در این منطقه پیدا شد.

ارتباط بین پنیر و کیفیت زندگی یافته‌ای غیرمنتظره در مطالعه‌ای بود که توسط تیمی از محققان به سرپرستی تیان‌جی وانگ از دانشکده پزشکی دانشگاه شانگهای جیائو تونگ انجام گرفت.

محققان در مقاله‌ی خود اشاره می‌کنند که برای ایجاد سیاست‌های بهداشتی مؤثر، باید بدانیم که چگونه جنبه‌های مختلف وضعیت اجتماعی-اقتصادی (مانند تحصیلات، درآمد و شغل) بر طول عمر افراد تأثیر می‌گذارد. آنها همچنین علاقه‌مندند تا بفهمند که چگونه انتخاب‌های سبک زندگی و بیماری‌ها در این رابطه نقش دارند.

محققان هشت مجموعه‌ی داده، شامل ۲٫۳ میلیون فرد اروپایی از نظر ژنتیکی متنوع را با استفاده از تصادفی‌سازی مندلی دو نمونه‌ای مبتنی بر دی‌ان‌ای بررسی کردند تا بتوانند تعداد زیادی از عوامل را به پیر‌شدن سالم ارتباط دهند و تأثیرات علی قوی‌تر را شناسایی کنند. درک رابطه‌ی بین ژنتیک، سبک زندگی، ثروت، تحصیلات و سلامت پیچیده است. این عوامل همگی به هم مرتبط هستند و در تعیین خطر بیماری و مدت عمر افراد نقش دارند.

محققان بر یک فنوتیپ پیری مستقل از نظر ژنتیکی (aging-GIP) و اجزای آن تمرکز کردند. اجزای این فنوتیپ شامل تاب‌آوری روانی، سلامتی خود‌ارزیابی‌شده، طول سلامت، طول عمر والدین و طول عمر است. این یافته‌ها برای در‌نظر‌گرفتن عوامل اجتماعی-اقتصادی تنظیم شدند. در اصل محققان بررسی کردند که چگونه آسایش روانی بر سلامت کلی ما با افزایش سن تأثیر می‌گذارد.

آیا مصرف پنیر کیفیت زندگی را افزایش می‌دهد؟ + پاسخ محققان

مطالعه نشان داد افرادی که از سلامت روان بهتری برخوردار بودند، در طول سال‌ها سلامت بیشتری را تجربه کردند. آنها در ویژگی‌های GIP پیری مانند تاب‌آوری روانی، خود‌ارزیابی‌شده و طول عمر امتیاز بالاتری کسب کردند.

نکته‌ی جالب اینکه هرچند وضعیت اقتصادی-اجتماعی از طریق عواملی مانند دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی، استرس شغلی و در دسترس‌بودن تغذیه بر طول عمر تأثیر می‌گذارد، نتایج نشان داد که کیفیت زندگی و پیر‌ی سالم به‌طور مطلق براساس میزان ثروت تعیین نمی‌شود. بااین‌حال، عواملی مانند دستمزد بالاتر، تحصیلات بهتر و رضایت شغلی همگی در تصویر بزرگ‌تر سلامت روان و تندرستی نقش داشتند.

هرچند مصرف بیشتر پنیر و میوه مستقیماً مسئول پیری سالم و رضایتمندانه نیست، به عنوان یک عامل مثبت و مهم در افرادی بود که نمرات سلامتی بالایی داشتند.

تحلیل متغیر میانجی ۳۳ عامل را شناسایی کرد که به عنوان واسطه بین سلامت روان و پیر‌شدن سالم عمل می‌کنند. این عوامل شامل رفتار‌هایی مانند تماشای تلویزیون، سیگار کشیدن، مصرف دارو و شرایط سلامتی مانند نارسایی قلبی، اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی (ADHD)، سکته مغزی و بیماری سرخرگ کرونری و بیماری ایسکمیک قلب است. آ‌ن‌ها به طور قابل‌توجهی بر نمرات پیری سالم ما تأثیر می‌گذارند.

مصرف پنیر به‌طور‌خاص ۳٫۶۷ درصد تاثیر مثبت بر عوامل پیری سالم داشت. در مقایسه، تاثیر مثبت مصرف میوه به ۱٫۹۶ درصد می‌رسید. در حالی که اختصاص زمان بیش‌ازحد به تماشای تلویزیون (که نشان‌دهنده‌ی سبک زندگی بی‌تحرک است) ۷٫۳۹ درصد تأثیر منفی بر هر دو شاخص سلامت و سالم پیر‌شدن داشت.

مطالعه به دلیل تعاملات پیچیده با چالش‌هایی مواجه بود. تعیین یک عامل واحد برای تضمین خشنودی و پیری سالم دشوار است. پنیر ممکن است با ثروت و فعالیت اجتماعی مرتبط باشد، نه فقط با فواید سلامتی آن. همچنین مشکل دیگر مطالعه این بود که در حالی که این یک مطالعه‌ی بزرگ بود، فقط بر بزرگسالان اروپای تبار تمرکز داشت و شاید نتیجه‌ی آن به جمعیت‌های دیگر قابل تعمیم نباشد.

در هر صورت، اگر به دلیلی برداشتن پنیر از یخچال نیاز داشتید، می‌توانید به تاثیر آن در بهبود سلامت روان و پیری سالم خود فکر کنید.

یافته‌های مطالعه در مجله Nature Human Behaviour منتشر شده است.

منبع: زومیت

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->