صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در پی حمله تروریستی و متجاوزانه رژیم اسرائیل به حاکمیت و تمامیت ارضی ایران و شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس اعلام کرد: این رژیم تروریستی و حامیان آن مسئولیت این اقدامات را بر عهده دارند. جمهوری اسلامی ایران در استفاده از حق ذاتی خود در دفاع مشروع، به موجب ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد برای پاسخ قاطع و فوری، تردیدی نخواهد کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی در نامه ای به رئیس شورای امنیت و دبیر کل سازمان ملل نوشت: مکاتبه حاضر با قید فوریت و ابراز نگرانی عمیق نسبت به حمله تروریستی اخیر و متجاوزانه به حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران توسط رژیم اسرائیل ارسال می‌گردد. در ساعات اولیه ۳۱ ژوئیه ۲۰۲۴، رژیم اسرائیل یک حمله تروریستی بزدلانه علیه محل اقامت جناب آقای اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس، که یک گروه مقاومت فلسطینی شناخته شده است، انجام داد.

ایروانی تصریح کرد: این حمله منجر به شهادت آقای هنیه و محافظ ایشان شد. این اقدام جنایتکارانه در تهران صورت گرفت؛ جایی که آقای هنیه به‌عنوان مهمان رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید ایران، جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان، دعوت شده بود. چنین جنایت فجیعی که یک مهمان رسمی بلندپایه را هدف قرار داده، تجاوز جدی علیه حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود و نقض آشکار اصول و موازین اساسی حقوق بین‌الملل، علی‌الخصوص اصول مندرج در منشور سازمان ملل متحد، از جمله ماده ۲(۴) که تهدید یا استفاده از زور علیه تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی هر دولتی را ممنوع می‌کند، به شمار می‌آید.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به شدیدترین وجه ممکن اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی در ترور آقای هنیه را محکوم می‌کند. این اقدام تروریستی در ادامه ترور رهبران مقاومت فلسطینی در کشورهای دیگر در طول دهه‌های گذشته صورت گرفته و بخشی از برنامه‌ این رژیم برای نسل‌کشی فلسطینی‌ها به‌ویژه در خلال ماه گذشته بوده است.

او افزود: چند ساعت پیش از این جنایت فجیع، رژیم اسرائیل حملات تروریستی بزدلانه‌ای را در جنوب بیروت، لبنان، علیه غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی انجام داد. رهبران جنگ‌طلب این رژیم ستمگر و نخست‌وزیر بدنام آن، که دیوان کیفری بین‌المللی درخواست صدور حکم بازداشت او را به اتهام جنایات جنگی صادر کرده است، تمامی خطوط قرمز را رد کرده و بی‌توجهی کامل به اصول و موازین اساسی حقوق بین‌الملل که سیستم سازمان ملل متحد بر آن بنا شده است، نشان داده‌اند. جنایات آن‌ها نشانگر عدم تعهد به صلح و ثبات در منطقه بوده و نشانگر قصد افزایش درگیری و گسترش جنگ در سراسر منطقه است. نقش و مسئولیت ایالات متحده آمریکا به‌عنوان متحد استراتژیک و حامی اصلی رژیم اسرائیل در منطقه در این جنایت هولناک را نمی‌توان نادیده انگاشت. این اقدام نمی‌توانست بدون مجوز و حمایت اطلاعاتی ایالات متحده صورت گیرد. تداوم تجاوزات رژیم اسرائیل، صلح و ثبات در منطقه را تهدید می‌کند. جامعه بین‌المللی، به‌ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد، نمی‌تواند نسبت به این جنایات فجیع بی‌تفاوت بماند و باید اقدامات قاطعی برای رسیدگی به این تجاوزات و مسئول‌پذیری عاملان آن انجام دهد.

ایروانی گفت: با توجه به پیامدهای وخیم جنایات رژیم اسرائیل بر صلح و امنیت منطقه‌ای، جمهوری اسلامی ایران از شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌خواهد که به طور قاطع و شدید حملات تجاوزکارانه و حملات تروریستی رژیم اسرائیل به حاکمیت و تمامیت ارضی ایران، و همچنین اقدامات تجاوزکارانه اخیر علیه حاکمیت و تمامیت ارضی لبنان و جمهوری عربی سوریه را محکوم کند؛ جلسه فوری برای رسیدگی به تجاوزات و حملات تروریستی اسرائیل در ایران و منطقه تشکیل دهد؛ اقدامات فوری برای تضمین پاسخگویی به این نقض‌های حقوق بین‌الملل از جمله اعمال تحریم‌ها و دیگر تدابیر برای جلوگیری از تجاوزات بیشتر را اتخاذ کند؛ و از این رژیم بخواهد فوراً اقدامات تجاوزکارانه خود را متوقف کرده و به تعهدات بین‌المللی خود، از جمله احترام به حاکمیت کشورهای دیگر و حفاظت از جان غیرنظامیان، به‌طور کامل عمل کند.

سفیر ایران در سازمان ملل تصریح کرد: ما از شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌خواهیم که به سرعت و قاطعانه در پاسخ به این اقدامات تجاوزکارانه و فعالیت‌های مخرب رژیم اسرائیل در منطقه که تهدیدی واقعی برای صلح و امنیت بین‌المللی است، اقدام کند. اعتبار و اقتدار اخلاقی شورای امنیت به توانایی آن در حمایت از حقوق بین‌الملل و اهداف و اصول منشور سازمان ملل بستگی دارد.

ایروانی تاکید کرد: این رژیم تروریستی و حامیان آن مسئولیت این اقدامات را بر عهده دارند. جمهوری اسلامی ایران در استفاده از حق ذاتی خود در دفاع مشروع، به موجب ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد برای پاسخ قاطع و فوری، تردیدی نخواهد کرد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل در عین حال گفت: جمهوری اسلامی ایران تعهد خود به حمایت از حقوق بین‌الملل و اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد را مجدداً اعلام می‌دارد. معتقدیم که صلح و ثبات در منطقه تنها از طریق احترام به این اصول قابل دستیابی است.

سفیر ایران در سازمان ملل از رئیس شورای امنیت خواست نامه فوق به عنوان سند شورای امنیت ثبت و توزیع شود.

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس بامداد روز چهارشنبه ۱۰ مرداد که برای حضور در مراسم تحلیف ریاست جمهوری دکتر مسعود پزشکیان به تهران آمده بود، به شهادت رسید.

روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران صبح چهارشنبه (۳۱ جولای ۲۰۲۴ برابر با ۱۰ مرداد ۱۴۰۳) در بیانیه ای اعلام کرد: «با عرض تسلیت به ملت قهرمان فلسطین و امت اسلامی و رزمندگان جبهه مقاومت و ملت شریف ایران، بامداد امروز ( چهارشنبه) محل اقامت جناب آقای دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی مقاومت اسلامی حماس در تهران مورد اصابت قرار گرفته و در پی این حادثه ایشان و یک نفر از محافظین وی به شهادت رسیدند.»

دکتر مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری در پیامی در واکنش به شهادت «اسماعیل هنیه»، نوشت: جمهوری اسلامی ایران در پاسداری از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی و عزت و اعتبار خود کوتاهی نخواهد کرد و رژیم صهیونیستی به زودی نتایج اقدام بزدلانه و تروریستی خود را خواهد دید.

منبع: ایرنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.