صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

کارنامه جهاددانشگاهی در تولد ۴۴‌سالگی

  • کد خبر: ۲۴۳۴۴۲
  • ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۳
برای اولین‌بار ۱۶‌مرداد ۱۳۵۹ بود که مقرر شد تا جهاد دانشگاهی به‌عنوان دومین سازمان بزرگ کشور، مجری اصلی اهداف انقلاب فرهنگی در سطح دانشگاه‌ها باشد.

بیش از ۴۵ سال از سالروز تأسیس سازمان جهاد دانشگاهی می‌گذرد. برای اولین‌بار ۱۶‌مرداد ۱۳۵۹ بود که مقرر شد تا جهاد دانشگاهی به‌عنوان دومین سازمان بزرگ کشور، مجری اصلی اهداف انقلاب فرهنگی در سطح دانشگاه‌ها باشد.

از آن زمان تاکنون، طبق مأموریت قانونی این نهاد، پنج چشم‌انداز راهبردی در عرصه‌های پژوهشی، آموزشی، نوآوری و تجاری‌سازی، فرهنگی و پزشکی در دستورکار بوده و امروزه بیش از شصت عضو هیئت‌علمی در قالب سه پژوهشکده و دو گروه پژوهشی در موضوعات مختلف فنی‌مهندسی، علوم انسانی، پزشکی و صنایع غذایی به ارائه دستاورد‌های کاربردی خود مشغول هستند. از ابتدای تأسیس سازمان جهاد دانشگاهی تاکنون، این نهاد همواره بر لبه دانش نوین و اقتضای فضای جوان‌گرایی حرکت کرده و اجرای طرح مبتکرانه آموزش‌های مجازی و غیرحضوری به‌صورت منسجم و هدفمند از جمله این موارد است. 

فضای تهدیدآمیز کرونا و مشکلاتی که در آن دوران ایجاد شد، زیرساخت آموزش‌های غیرحضوری را به‌شکلی سریع پیشرفت داد و کار را به جایی رساند که امروزه با‌وجود برطرف‌شدن این بلای فراگیر، جهاد دانشگاهی همچنان با ارائه بیش از ۲ هزار‌و ۳۴۰ دقیقه برنامه آموزشی برای ۳۲۰‌هزار مخاطب مجازی از‌جمله پیشتازان آموزش آنلاین در کشور محسوب می‌شود.

در حوزه آموزش با توجه به خلأ آموزش‌های مهارت‌محور برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، بیش از ۲۳۰ عنوان برنامه در قالب ۲۹۱ جلسه و ۶۴۳ ساعت آموزش برای ۶۴‌هزار فراگیر برگزار شده و تلاش بر این است تا با کشف و پرورش استعداد دانشجویان و فارغ‌التحصیلان در همه حوزه‌ها، زمینه فعالیت مهارت‌محور آنها در محیط کار فراهم شود. 

در حوزه نوآوری، ساز‌و‌کاری تعریف شده تا محصولات کاربردی پژوهشگران جهاد دانشگاهی به بازار اتصال پیدا کند و بر‌همین‌اساس در سال گذشته دو نمونه دانش فنی ساخت و تولید در عرصه‌های صنعتی به فروش رسیده است. در حوزه پزشکی، رویکرد غالب در جهاد دانشگاهی ارائه خدمت بی‌واسطه به مردم است و نمونه بارز این خدمت را می‌توان در مراجعه بیش از ۳ هزار نفر به‌صورت روزانه به پنج مرکز درمانی بزرگ جهاد دانشگاهی مشاهده کرد.

این عزیزان، همان بیمارانی هستند که علاوه بر امور درمانی مرسوم از خدمات فناورانه در حوزه ژنتیک، درمان ناباروری، درمان سرطان‌ها و پزشکی‌هسته‌ای نیز بهره‌مند می‌شوند و شرایطی را رقم زده‌اند تا بتوان گفت جهاد دانشگاهی در خراسان رضوی، سال گذشته بیش از یک‌میلیون و ۲۰۰‌هزار خدمت در حوزه‌های مختلف به بیش از ۷۰۰‌هزار نفر از مردم ارائه کرده است. با توجه به شعار سال، امروزه توجه به گلوگاه‌های صنعتی و تعریف پروژه‌های تحقیقاتی اصلی‌ترین رویکرد جهاد دانشگاهی است.

به موازات پژوهش‌های کاربردی در حوزه‌های راهبردی استان نظیر بحران آب، امنیت صنایع غذایی، زیارت و گردشگری، سند آمایش سرزمینی خراسان رضوی و پیشبرد طرح‌های فناورانه همچون تولید مواد پیشرفته در حوزه‌های فنی مهندسی و ایمپلنت‌های متخلل دندانی در حوزه پزشکی، جهاد دانشگاهی امروزه از طرف معاونت علمی فناوری ریاست‌جمهوری به‌عنوان کارگزار اصلی اجرای قانون جهش دانش‌بنیان معرفی شده و این روند همچنان ادامه دارد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.