ماجرای واریز علی‌الحساب مبلغ ۲۵ میلیون تومان به حساب کارمندان شهرداری چه بود؟ (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) آپارتمان‌های دوخوابه با رهن و اجاره مناسب در کدام مناطق مشهد یافت می‌شوند؟ (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) غلبه عرضه بر تقاضا در بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) ریال دیجیتال چیست؟ + جزئیات و نحوه استفاده برداشت بیش‌از ۳ هزار تُن گل‌محمدی در خراسان‌رضوی اطلاعات بازار سهام (میزان سودآوری و وضعیت مالی) را کجا ببینیم؟ نوسان قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار در مشهد، امروز چگونه است؟ (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) جدیدترین وضعیت سد‌های کشور | آخرین وضعیت سد دوستی و طرق در مشهد و خراسان رضوی (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) + جدول قیمت امروز دلار، طلا، سکه، ارز و حباب سکه | ریزش سنگین قیمت رمزارز‌ها + نمای بازار ارز دیجیتال زعفران به کام هر کشوری جز ایران قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) | اختلاف قیمت نمایندگی و بازار آزاد خودرو‌های خارجی چقدر است؟ قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) | اختلاف ۳۸۰ میلیونی قیمت کارخانه و بازار آزاد تارا اتوماتیک آغاز ثبت آنلاین درخواست کارت سوخت برای خودرو‌های نوشماره پژمانفر: میزان خرابی خودرو‌های داخلی تقریبا ۳ برابر سایر کشورهاست هزینه ساخت مسکن متری چند میلیون است؟ سیگنال‌های عجیب سازمان بورس به بازار سرمایه واکنش قیمت دلار به اولین مناظره کاندیدا‌ها چه خواهد بود؟ (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) کدام دسته از کولر‌های آبی کارایی بهتری دارند؟ بازار خودرو در سراشیبی قیمت قرار گرفت (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) کنترل قیمت بلیت هواپیما از وزارت راه سلب شد شیب نزولی قیمت گوشت قرمز در مشهد (۲۸ خرداد ۱۴۰۳) ۱۰ نوع واریزی به حساب مالیات ندارد + جزئیات قیمت هر کیلو گوشت دام زنده در عید قربان در بازار تهران چقدر شد؟ (۲۸ خرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

خراسان‌رضوی رتبه دوم کشور را در پایین‌ترین نرخ بیکاری دارد+ فیلم

  • کد خبر: ۲۳۳۳۱۶
  • ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۹
خراسان‌رضوی رتبه دوم کشور را در پایین‌ترین نرخ بیکاری دارد+ فیلم
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌رضوی گفت: باید به سمت اصلاح فرایندها و شناسایی چالش‌ها و گلوگاه‌های فساد در دستگاه‌های خود و پیگیری رفع این گلوگاه‌ها برویم.

به گزارش شهرآرانیوز، محمدامین بابایی امروز، ۲۳ خرداد ۱۴۰۳، در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در خصوص امر‌به‌معروف و نهی‌از‌منکر بیشتر موضوع عفاف و حجاب به ذهن متبادر می‌شود، اما رویکرد جدیدی که ستاد امر‌به‌معروف و نهی‌از‌منکر دارد این است که باید با سالم‌سازی محیط، اصلاح فرایندها، رفع تبعیض و مبارزه با مصادیق فساد و رشوه، به گسترش این مقوله کمک شود.

وی افزود: رویکرد این است که باید به سمت اصلاح فرایند‌ها و شناسایی چالش‌ها و گلوگاه‌های فساد در دستگاه‌های خود و پیگیری رفع این گلوگاه‌ها برویم. باید امضا‌های طلایی را از دست کارشناسان و مدیران بگیریم و به سمت الکترونیکی کردن و شفاف‌سازی پیش برویم.

بابایی بیان کرد: در بیش از دو سال گذشته برای اصلاح فرایند‌ها ابتدا از خودمان شروع کردیم. اقدام اول ما این بود که نحوه دسترسی مردم به مدیرکل را آسان‌تر کردیم و روز‌های دوشنبه ملاقات عمومی داریم. اقدام بعدی این بود که در ورودی اداره کل باکسی را قرار دادیم که کد ملی و شماره موبایل ارباب رجوع را ثبت می‌کند، در زمان ورود خیر مقدم برای ارباب رجوع ارسال می‌شود و در پایان بعد از دریافت خدمت، نظرسنجی ارائه خدمات گرفته می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی ادامه داد: پایان هر ماه نظرسنجی‌ها جمع‌بندی شده و در هر معاونتی که ارباب رجوع ناراضی باشد، معاون مربوطه باید پیگیری کند و به ما گزارش دهد. تا الان رویکرد ما در کمیته و شورای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر اداره کل این‌گونه بوده و مدل کار را به این سمت بردیم که تقریباً جواب گرفتیم. بسیاری از موارد را اصلاح کردیم و فرایند‌ها را به سمت رضایتمندی ارباب رجوع بردیم.

وی در خصوص نرخ بیکاری سال ۱۴۰۲ عنوان کرد: نرخ مشارکت اقتصادی استان در سال ۱۴۰۲، ۴۳.۱ بوده که نسبت به سال ۱۴۰۱ تغییری نداشتیم. نرخ بیکاری از ۷.۳ به ۶.۳ کاهش پیدا کرده است. نرخ مشارکت اقتصادی نسبت به کشور ۱.۸ بالاتر و نرخ بیکاری نیز ۱.۸ کمتر است. ما پایین‌ترین نرخ بیکاری را در کشور با رتبه دوم داریم و در نرخ مشارکت اقتصادی رتبه ما نهم است.

بابایی خاطرنشان کرد: خالص اشتغال استان در سال گذشته ۵۰ هزار و ۴۰ نفر بوده که ۶.۵ درصد خالص اشتغال کشور را محقق کرده‌ایم. عملکرد ما در سامانه رصد اشتغال در سال ۱۴۰۲ معادل ۸۷ هزار و ۸۸۸ نفر یعنی ۱۱۸.۵۸ درصد بوده است. ۷۹ هزار و ۷۳۲ نفر تعهد اشتغال تعیین شده بود که تاکنون ۳۴۳۷ نفر ثبت شده است. میزان اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ۱۵.۶ درصد این میزان است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با اشاره به اینکه برای اشتغال فارغ‌التحصیلان باید برنامه‌ریزی ویژه‌ای انجام دهیم، تصریح کرد: دانشگاه فردوسی و جهاد دانشگاهی متولی این موضوع در نظر گرفته شده‌اند. در این راستا با دانشگاه شهید منتظری، خیام، عطار و دانشگاه جامع علمی کاربردی تفاهم‌نامه امضا کردیم.

وی در خصوص سامانه جستجوی شغل گفت: تاکنون ۲۲ هزار و ۵۰۹ کارجو در این سامانه ثبت نام کردند که ۳۵۲۰ کارجو به کار گمارده شدند. نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان بالاتر از تمام جامعه است، بنابراین وزارت کار از امسال این موضوع را در برنامه‌های استراتژیک خود مد نظر قرار داده است. در سامانه جستجوی شغل ۷۲۰۲ نفر از کارجویان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بودند که ۱۱۸۸ نفر به کار گمارده شدند و ۳۲ درصد ثبت‌نامی‌ها را به خود اختصاص می‌دهند.

بابایی اضافه کرد: ۴۰ هزار و ۹۳۵ فرصت شغلی در سامانه ثبت شده که در حال حاضر ۷۰۰۵ فرصت شغلی در سامانه وجود دارد و از این تعداد ۱۲۶۷ فرصت شغلی متعلق به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است. اگر فنی‌و‌حرفه‌ای بیکاران یا کارجویانی که در سامانه ثبت نام کردند را از طریق سامانه جذب کند، آموزش دهد و آموزش منجر به اشتغال شود، هزینه آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای توسط وزارت کار پرداخت می‌شود. از کارفرمایان می‌خواهیم فراخوان نیروی کار خود را در این سامانه انجام دهند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با بیان اینکه سال گذشته تسهیلات در حوزه مشاغل خانگی در دو مرحله شارژ شد، عنوان کرد: تسهیلات در مجموع این دو مرحله ۲۳۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بود که ما ۱.۲ برابر معادل ۲۳۷ میلیارد تومان طرح معرفی کردیم و ۷۸ درصد پرداخت شده است.

وی بیان کرد: در سال گذشته ۷۹۷۲ مجوز صادر و در نتیجه آن ۱۴ هزار و ۱۸۷ اشتغال ایجاد شد. اعتبار امسال استان ۱۹۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در مرحله اول است که ۱۵ درصد تسهیلات مشاغل خانگی حتما باید ویژه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی باشد. تعهد اشتغال سال جاری در استان ۷۹۰۰ است. ما ۱۵۰ مرکز کاریابی فعال، ۴۰ مرکز مشاوره کارآفرینی فعال، ۲۱ شتاب‌دهنده، ۱۷ فضای کاری اشتراکی و هفت کافه کارآفرینی داریم. 

بابایی در خصوص اشتغال اتباع خارجی تصریح کرد: براساس توافق ما با اداره کل اتباع استانداری، تمام گزارشات و اقدامات توسط این اداره کل ارائه می‌شود. برای اتباع بر مبنای اینکه کارفرمای فرد مشخص است، کارت کار برای شغل خاص صادر می‌شود و اتباع نمی‌توانند در سامانه جستجوی شغل ثبت نام کنند. ما در حالی پایین‌ترین نرخ بیکاری استان را در سطح کشور داریم که اتباع هم حضور دارند و با وجود حضور این اتباع باز هم فرصت شغلی خالی داریم که پر نمی‌شوند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: بسیاری از واحد‌های صنعتی ما بالاتر از قانون کار پرداخت می‌کنند. ۷۰ درصد شکایت‌های ما در حوزه روابط کار مربوط به صنوف و ۳۰ درصد مربوط به واحد صنعتی است. واحد صنعتی ما ریزش کمتری نسبت به صنوف دارد. آنچه باعث خالی‌ماندن واحد صنعتی شده، مهارت است که باید این خلا را پر کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->