صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

انسان‌ها درطول تاریخ بشریت به طور فطری همواره با بحران‌های طبیعی و غیر طبیعی مواجه بوده اند و جنگ یکی از نماد‌های بحران اجتماعی است که بازنمایی و گزارش میدانی از وقایع خاص آن، سبب می‌شود تا درک صحیحی از فجایع این حادثه در اذهان شکل بگیرد.

به گزارش شهرآرانیوز، انقلاب اسلامی ایران به عنوان مهد پرورش انسان‌های حقیقت جو و واقعیت طلب، از همان آغاز به ظهور عزتمندانه حضور زنان در عرصه مطبوعات که مصادف شده بود با پیروزی انقلاب اسلامی، توجه خاصی داشت و با بروز جنگ هشت ساله، زنان به عنوان خبرنگار با مسئولیت‌های اجتماعی که بر دوش خود داشتند، در این شرایط خطر آفرین حاضر شدند تا با رشادت و شجاعت خود به ثبت و شرح وقایع مدافعان وطن بپردازند.

حضور موثر خبرنگاران زن در صحنه‌های مختلف از جبهه‌های نبرد نابرابر با دشمن، یکی از نماد‌های مشارکت فعال زنان در امور اجتماعی به برکت اندیشه‌های ملکوتی امام (ره) در راستای استراتژی حرکت انقلابی مردم ایران به حساب می‌آید و خبرنگاران زن جنگی به وسیله ارتباط پیوسته با همه رویدادها، تنش‌ها و درگیری‌ها بار اجتماعی گسترده و وسیع شکل دادن به تصویر ذهنی مخاطبانی که فرسنگ‌ها دورتر از میدان جنگ هستند را به دوش کشیدند تا فریاد مظلومیت ملت ایران را با گزارش‌هایی جریان ساز به گوش جهانیان برسانند.

مریم کاظم زاده

با شروع جنگ تحمیلی حضور مریم کاظم‌زاده دختری که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از انگلستان به ایران آمد تا رسالت پیام آوری را به شیوه عکاسی از لحظات به یاد ماندنی روز‌ها و وقایع انقلاب آغاز کند، زن روایتگری را می‌آفریند تا با تجربه مستقیم از جنگ، شاهد سوژه‌های ناب روایت شهادت باشد.

این بانوی روایتگر در شهریور ۵۸ با اصغر وصالی چریک غائله کردستان ازدواج نمود، اصغر وصالی که یار دیرینه شهید چمران بود درکنار همرزم خود به شهادت رسید و شهادت این مجاهد همسرش را از پای نینداخت و این بانو با مقاومتی مثال زدنی با حضور در روابط عمومی سفارت هند و پس از آن به عنوان گزارشگر مجله زن روز، ایستادگی نمود و سال ۶۴ همزمان با قبولی در دانشگاه الزهرا (س) به مدت ۲۰ سال گزارشگر اجتماعی روزنامه کیهان بود، این بانوی مقاوم با ازدواج مجدد و تربیت دخترانی از جنس آفتاب، تجربیات ارزنده خود را در چندین کتاب به یادگار گذاشته است. این بانوی مجاهد در سوم خرداد ۱۴۰۱ به روح همسر شهیدش پیوست.

سیده فاطمه میرلوحی

سیده فاطمه میرلوحی یادگار عزیز شهید نواب صفوی تنها زن رزمنده‌ای است که سال ۱۳۶۱ در کسوت خبرنگاری میان شعله‌های آتش و دود خرمشهر حضور داشت و تصاویر دفاع جانانه غیورمندان عملیات بیت المقدس را تا آزادی خونین شهر، با قلمی هنرمندانه نگاشته است.

این بانوی خبرنگار پس از ازدواج برای تحصیل همراه همسرش به آمریکا رفت و بعد از سال‌ها برای تحصیلات حوزوی به قم باز می‌گردند و در روز‌های شروع جنگ همکاری خود را با شهید دکتر چمران آغاز کردند.

مینو بدیعی

حضور در مناطق جنگی شجاعتی از جنس نترس بودن می‌خواهد مینو بدیعی که از سال ۵۶ وارد مجموعه کیهان شده بود با فرا رسیدن دوره حماسه آفرینی با حضور در مناطق درگیر جنگ به روایتگری بدون واسطه از صحنه‌های حماسه و رشادت سربازان غیور ایران اسلامی پرداخته و در میدان عملی دفاع مقدس با ایفای نقش خبرنگاری، مسئولیت اجتماعی زنان راوی تاریخ را در زیباترین و اثرگذارترین شکل ممکن به منصه ظهور رساند. بانو بدیعی بعد‌ها مدرس رشته ارتباطات در دانشگاه‌های مختلف شد.

آنچه مسلم است با توجه به رشد تحصیلات دانشگاهی زنان در ایران، تمایل آنان به روزنامه نگاری با وجود چالش‌های بسیار اجتماعی و فرهنگی در جامعه به شکل معناداری افزایش یافته است. این در حالی است که همچنان توجه لازم به موضوع خبرنگاری جنگ صورت نگرفته و باز تعریف آن از حیث شاخصه خبرنگار و تربیت عناصر توانمند و اثرگذار در این عرصه و باید‌ها و نباید‌های حضور زنان خبرنگار جنگ و بحران، مقوله شگرفی است که نیازمند اهتمام بیشتر مسئولان و اساتید فن در جهت ارتقای توانایی زنانی است که داعیه‌دار زمینه سازی تمدن نوین اسلامی در عصر ظهور هستند.

منبع: جهان بانو

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.